• Mamba

Boende i Schweiz

Tråden som Lindeli startade stängdes av den 19:e och så vitt jag ser har ingen ny startats.

Det var så kul att prata med alla om landet eftersom vi flyttar dit om ca 1,5 vecka

Mamma till Isak & Love
  • Svar på tråden Boende i Schweiz
  • Ain

Hejsan. Nu har jag ocksa hittat hit!

Jag tror att arbetsförmedlingen är ett ganska bra sätt att hitta en aupair. Annars genom förmedling. Jag antar att förmedling är bättre om man vill ha aupairen lagligt i Schweiz. Vi funderar ocksa pa aupair, för eftersom vi inte bor i Schweiz finns det bara tva dagis som tar emot oss. I Frankrike är det lika illa, för var kommun har inget dagis, och i de andra kommunerna har de som bor i kommunen förtur...
    Dessutom är ju dagis väldigt dyrt Vi skulle fa betala ungefär 2000CHF/manad.

Jag känner endel som har aupairer här men som har dem boende i en separat lägenhet. Det verkar fungera bra. Men man far ju se till att aupairen inte känner sig ovälkommen hemma hos en själv.

Annars är ett tips att kolla runt där man bor. Kanske finns det nagon medföljande som inte har nagot jobb och gärna skulle vilja passa barn. I början innan jag hade jobb tog jag hand om ett danskt barn som "aupair". Da har man ju fördelen av att ha nagon som tar hand om barnet men ända inte vill bo hos en, och som redan känner till omgivningen. Hör runt pa typ svenska klubben, eller kyrkan.

• Mamba

Halloj alla!

Nu börjar det verkligen närma sig. Vi har packat det mesta nu, ska ta ner endel taklampor och lite sånt. Sen ska vi åka till affären och köpa välling, nappar, lite underkläder osv.

Men sen tänkte jag kolla med er:

funkar det med DVD-filmer som är köpta i Sverige i en DVD-spelare där nere? Är det samma region?
    Vi ska ju ha med vår egen dvd-spelare sen men i början bor vi ju temporärt och tänkte ha med oss filmer till Isak.

kram!

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

jahopp, då är jag också boende i schweiz. sitter i vår lägenhet i Wiedikon Ska ut och köpa lite mat och så  nu! Känns riktigt bra

Mamma till Isak & Love
  • slma

Välkommmen hit mamba! Har själv precis kommit hem fran sjukhuset efter dotterns födelse, hon blev kvar nagra dagar extra pa neo, hon hade/har rätt mycket gulsot och blev "tagen" ifran mig redan första natten, känndes tungt, men nu är hon hemma sedan i förmiddags, goast i världen, gul och fin!

• Mamba

tack för era välkomnande och grattis slma.

vilken stor stad vi som kommer från en liten håla hemma i sverige känner oss som lantisar. 
    Mitt i smeten vill vi verkligen inte bo Vi får se vart vi hamnar!
    Nu är vi officiellt lägenhetsletare och är det någon som vet något som är ledigt, hojta till! Vi vill ha minst 3 rum gärna mer och minst 70 kvm men gärna mer där med. 
    Ha en fin söndag!
    kram!
    Mamma till Isak & Love
  • kaj04

Grattis Slma till tjejen!

hur känns det Mamba att bo i schweiz?

har varit ute på middag med min sambo o lämnat sonen hos farmor... en flaska vin o lite prosecco o grappa gör mig helt yr o jag ska nu krypa i säng!

go natt!

• Mamba

ja du kaj04, hur känns det? Jag vet inte, det är så mycket nytt att ta in. Vi har ju bott i en liten stad förrut, och även där i ett litet radhusområde. Och nu bor vi mitt i smeten verkligen, ett stenkast från Bahnhof Weidikon. Så det är en omställning helt klart!

Men jag trivs bra hittils, har kommit på att "mitt i smeten människor" det är vi verkligen inte.Så nånstans där det är lite lugnt vill vi nog bo, utan att det känns förortigt och trist...
    Något förslag?
    Meilen? Är det bra? För långt?

Mamma till Isak & Love
  • kaj04
    Mamba: Meilen är fint o det har fördelen att du även kan ta färjan över till Horgen. kan vara lite trafikkaos när man vill in till city på morgonen. hur tar sig din man till jobbet? med tåg? i så fall kan ni ju kolla upp förbindelserna, men jag tippar att det finns en S-bahn i halvtimmen.

det är därför vi har bosatt oss i Niederweningen, jag är mer landmänniska o har ca 35 minuter in till stan med s-bahn. o till Baden har jag 15 minuter med buss. trivs när jag har naturen nära o slipper avgaser o trafiken. men där är vi ju alla olika
Svar på tråden Boende i Schweiz