• Mamba

Boende i Schweiz

Tråden som Lindeli startade stängdes av den 19:e och så vitt jag ser har ingen ny startats.

Det var så kul att prata med alla om landet eftersom vi flyttar dit om ca 1,5 vecka

Mamma till Isak & Love
  • Svar på tråden Boende i Schweiz
  • Mamba

Pliiiiis Hjälp mig!!

HUr funkar allt med sophämtning? JAg har förstått detta med Zurich-zack, att man ska köpa de svindyra påsarna och lägga sina påsar i. Men vart lägger man papper? Kan man panta läskflaskor? 
    Tell me!
    Och vart finns det en leksaksaffär här i Zurich?
    Mamma till Isak & Love
  • Tuntalisa

Mamba: kan inte hjälpa dig angaende sopor. saa olika i olika kantoner...

Har ni fint vä

• kaj04
    Mamba: alltså inne i stan Zürich gäller Zürisäckar som du säger. samla papper o kartonger för sig, det brukar vara hämtning en viss dag i veckan på det, då måste det vara fint i hopbundet nere vid vägen. be att få en kalender för sophämtning i erat område när ni anmäler er vid einwohnerkontrolle.

läskflaskor är ju oftast PET o det finns ett återvinningställe vid varje affär som säljer dom. oftast blåa o gula med PET skrivet på. burkar o glas o konservburkar slängs separat, titta efter stora blå eller gröna container i erat område.

annars går det bra för er?
  • kaj04
    Mamba: leksaksaffär har du en på bahnhofstrasse som heter Kids Town annars har Manor o Globus etc oxå alltid en avdelning med leksaker. utanför Zürich i Dietikon har Du toys'r'us (hur det nu skrivs!?)
  • slma

mamba: coop city och Migros i stan har ocksa leksaker.

• Mamba

slma

ja juste, det är sant. det visst jag när jag tänker efter. Var inne på Migros här ute i Wiedikon i dag och här fanns ingen leksaker..
    Ska kika där då!

------------

I dag har vi tittat på en lägenhet. 3:a på 90 kvm 2 balkonger. I Unterstrass. Det var superfint, men ett litet krux. 4:e vånigen utan hiss...
    Skulle ni ge er in på det? Med 2 barn?

Mamma till Isak & Love
  • Tuntalisa

ingen hiss... blir ju lite svart med barnvagn och handel och allt pa en gang... fast om allt är super i övrigt sa kanske det skulle bli bra ända.

• kaj04

4e våningen utan hiss... du kommer att bli superfit! Flört

• plingan71

Hej pa er allihop!Va kul att se att det finns ett par svenskar här nu.Bor ocksa i Schweiz med min man o vara tva barn,har bott här i 9 ar o trivs jätte bra.Mamba sag att du bor i wiedikon,har ocksa bott där innan vi fick barnen.Ha det sa bra allihop manga hälsningar fran oss.

Svar på tråden Boende i Schweiz