• Mamba

Boende i Schweiz

Tråden som Lindeli startade stängdes av den 19:e och så vitt jag ser har ingen ny startats.

Det var så kul att prata med alla om landet eftersom vi flyttar dit om ca 1,5 vecka

Mamma till Isak & Love
  • Svar på tråden Boende i Schweiz
  • Tuntalisa

Ja precis, det man inte vet har man inte ont av
    Men när man ser det sa blir det lite svart att acceptera.

• Mamba

Hej alla!
    nu är jag tebax! Har inte haft internet på 2 veckor, cablecom har strulat, men nu har vi internet!
    Bor sedan 2 veckor i vår underbara lägenhet och trivs hur bra som helst!
    I morgon ska vi vitll svenska kyrkans julbasar!!!

Ha det gott alla!
    kram!

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Jojjann

Hej alla,

Vi skall troligtvis flytta till Zürich i slutet av nästa sommar så jag vill gärna hänga på den här tråden! Min man, som också är svensk har bott där tidigare men då bodde jag kvar i stockholm och reste fram och tillbaka. vi har kvar en del vänner ifrån den tiden och min svägerska har nyligen flyttat dit men flera vänner har flyttat vidare också. Vi bor i Florida just nu och vi trivs iofs bra (förutom att det är för varmt på sommaren) men jag ser också fram emot att flytta närmare Sverige och familjen och till ett naturskönt område.

Vi har två år gamla tvillingar och jag skulle vilja att de kunde vara med i någon svensk lekgrupp så att de får prata svenska med andra än oss. Finns det några sådana i Zürich?

• Räkmamman

Hej Jojjan, hrä finns ALLT! vnska kyrkan har barngrupper, miniorerna etc etc. Finns massor med svenska mammor att hänga med!! Välkommen!

Idag är det JULMARKNAD!!!

Tack för alla tips och jästen. Jag har bara lessnat pá att försöka räkna ut mängden "hefe" jag behöver och det blir bara bättre med torrjästen frán sverige. Har även bakpulver och vaniljsocker hemifrán dá det blir lättare/godare. Igár ság jag förresten hederliga gamla knäckformar pá coop.

Kram!

• Amazina

Denna tråden stängs om några dagar. Vi får hjälpas åt att komma ihåg att starta en ny tråd så att vi hittar varandra igen...

• Mamba
    Jojjann skrev 2007-11-17 02:57:15 följande:
    Hej alla,Vi skall troligtvis flytta till Zürich i slutet av nästa sommar så jag vill gärna hänga på den här tråden! Min man, som också är svensk har bott där tidigare men då bodde jag kvar i stockholm och reste fram och tillbaka. vi har kvar en del vänner ifrån den tiden och min svägerska har nyligen flyttat dit men flera vänner har flyttat vidare också. Vi bor i Florida just nu och vi trivs iofs bra (förutom att det är för varmt på sommaren) men jag ser också fram emot att flytta närmare Sverige och familjen och till ett naturskönt område.Vi har två år gamla tvillingar och jag skulle vilja att de kunde vara med i någon svensk lekgrupp så att de får prata svenska med andra än oss. Finns det några sådana i Zürich?
    Vad kul med fler svenskari Zürich

Det finns sånggrupper i kyrkan, utanför kyrkan, pysselgrupper osv med svenska barn. Sen är jag sugen på att starta en pysselgrupp till för barn i Zürich, nu finns det en i Uster. Svenskar finns det överallt Man hör svenska lite titt som tätt och i gamla stan i dag fick man verkligen tänka sig för vad man sa för det var mkt svenskar pga julmarknaden

Fast jag har inte varit utomlands tillräckligt länge för att uppskatta det ännu

Räkmamman

HannaR (nick på FL) försökte presentera oss för varandra på marknaden i dag men hon hittade inte er (tror inte ni kommit) och vi skulle inte vara kvar så länge heller. Våra makar jobbar ju på samma ställe

kram alla!
  • Jojjann

Hej Mamba, Räkmamman och alla andra,

Det låter lovande med så mycket svenska aktiviteter. Innan vi hade barn kändes det inte lika viktigt med svenska kontakter, men med barn känns det betydligt viktigare. Vi hoppas att kunna sätta dem i någon form av deltidsdagis nästa höst så att de relativt snabbt kommer igång med tyskan (kanske ett tvåspråkigt engelskt-tyskt så att det inte bara blir nytt). Just nu går de på dagis tre förmiddagar i veckan och det funkar jättebra.

• kaj04
    amazonas: har precis bakat "dina" saffranssnurror med vit choklad. gott, men jag trodde dom skulle smaka mer choklad, gör dina det? kanske hade i "fel" vit choklad, men mängden stämde. försöker igen nästa vecka...

jojjan: som du ser finns det massor av svenska föreningar i zürich. du hittar även svenskamammor.com här o vi har precis startat en lekgrupp o ska försöka träffas lite oftare. du kan ju kika på hemsidan www.svenskamammor.com.

ska ut i solen nu o röra lite på mig (så att jag kan äta mina bullar Flört)
    vinkar till Mamba, det var kul att se er igår hoppas att vi ses snart igen.
  • Mamba

kaj04

ja det var kul att ses Jag tror nog att det kommer lugna ner sig lite för oss här snart så när ni är tebax tycker jag att vi ska ses
    Vi till er och tvärtom

Alla
    Vad heter ströbröd på tyska? Jag har letat som en GALNING men hittar det inte. Varken på Coop eller Migros. Vad heter det, finns det? Eller är det något annat? vart står det?

• Amazina
    Mamba skrev 2007-11-18 16:31:04 följande:
    kaj04ja det var kul att ses Jag tror nog att det kommer lugna ner sig lite för oss här snart så när ni är tebax tycker jag att vi ska ses Vi till er och tvärtom AllaVad heter ströbröd på tyska? Jag har letat som en GALNING men hittar det inte. Varken på Coop eller Migros. Vad heter det, finns det? Eller är det något annat? vart står det?
    Ströbröd finns inte (Jag har inte hittat det i alla fall). Du får smula sönder skorpor istället...
  • Amazina
    kaj04 skrev 2007-11-18 15:19:04 följande:
    amazonas: har precis bakat "dina" saffranssnurror med vit choklad. gott, men jag trodde dom skulle smaka mer choklad, gör dina det? kanske hade i "fel" vit choklad, men mängden stämde. försöker igen nästa vecka...
    Jag kör alltid dubbelt så mycket choklad och strör även lite ovanpå innan gräddningen. Det ska vara så mycket så det knappt går att rulla ihop dem. Då blir de som godast! (Och onyttigast)
  • kaj04
    mamba: jag har kört med paniermehl (det finns på kryddavdelningen o är en panerad schnitzel på påsarna). det är okej för att bröa former med, men till köttbullar är det för tunt o där använder jag gammalt bröd som jag smular sönder.

hör av mig efter den 25e så bestämmer vi mer!

amazon: aha! det var väl därför! ska prova med mer choklad nästa gång. onyttigt är det ju i alla fall Flört

kram på er på söndagskvällen. om ni orkar vara uppe, kommer det en Beck film på ZDF klockan 22.00 (fast dubbad till tyska).
  • Räkmamman

Mamba: Ja, vi kom iväg lite sent till julmarknaden, var väl där till 14 men lyckades hitta det jag var ute efter!! En hederlig, svensk, rödlackad adventsljusstake. Nu ska jag bara hitta mossa...

Jobba, jobba,jobba... màndagmorgon...

• Tuntalisa

Nu har jag oxa bakat bullarna Mumsgoda! Jag tycker man kände chokladsmaken men nästa gang (typ nästa ar...) sa lägger jag nog i mer ända.

Jag har hittat sträbröd, funkar i alla fall bra till att bröa tartformen men det är nog lite tunnt till köttbullar. Ska kolla vad det star pa tyska pa paketet. Kollar ju pa italienska och da tror jag det heter semolo di grano duro eller nagot liknande. Kanske är det samma som Kaj använder. Har för mig att jag hittar det bredvid mjöl och liknande. Liknande paket som mjöl men mindre (mjukt papper runtom).

Svar på tråden Boende i Schweiz