• kajsa835

junibebisar -05, del 9!

den gamla tråden stängdes så jag startar en ny!
    Vi fortsätter som vanligt!!

1/6 Felix mamma: Felixxmor
    Isaac mamma: Glad mamma
    Erik mamma: meh
    Gustav mamma: Grisen
    3/6 Isabella mamma: Jessi74
    4/6 Agnes mamma: Petre
    5/6 Kevin mamma: sandispandis
    6/6 Widar mamma: A lie
    10/6 Erik mamma: JCA
    11/6 Oliver mamma: babyboom2005
    12/6 Jonathan mamma: Helen H 79
    13/6 Anton mamma: Majflickan
    Reuben mamma: Vasen
    14/6 Noah mamma: Bonanza
    15/6 Loke mamma: bea85
    16/6 Moa mamma: Troll77
    18/6 Gabriel mamma: MarLe71
    19/6 Elvira mamma: Trollnilla
    20/6 Ebba mamma: Missisola
    21/6 Alarik mamma: emmamaria
    22/6 Theo mamma: THAN
    Noel mamma: milsch
    26/6 Ebba S mamma: ebbas mamma 1
    27/6 Blenda mamma: Mandy
    Sami mamma: Smillla
    28/6 Norah mamma: AriamE
    29/6 Malkolm mamma: Kajsa835
    30/6 Isak mamma: CamillaJ
    Nellie mamma: Prinssestårtan

Hoppas alla är med!

• Svar på tråden junibebisar -05, del 9!
  • Molina

Vasen: Åhh ett stort grattis till tjejen
    Gösses går tiden så fort jag tyckte nyss jag läste om din grav....
    Vad ska hon heta? Gick allt bra?

Här har vi kommit till ett problem hemma eller 2st problem. Moa har börjat matstrejka va gör man det enda som duger är typ makaroner och grönsaker....
    Och det andra är hon vägrar prata vet inte snart va vi ska göra vi kör små ramsor vi har testat mycket nu hon kan säkert 50 ord med vägrar att sätta ihop dom och nu har även BVC reagerat och vi ska på vidare utredning senare i vinter.

• majflickan
    Vasen skrev 2007-09-20 12:45:07 följande:
    Har kommit hem från BB med liten syster till Reuben för ett par timmar sen. Hon föddes igår kväll vid 21 tiden och har ätit, bajsat och sovit sen dess. Nu ska jag gå och sova också.
    Stort grattis=)
    Mamma till Anton
  • majflickan
    Molina skrev 2007-09-22 20:16:11 följande:
    Vasen: Åhh ett stort grattis till tjejenGösses går tiden så fort jag tyckte nyss jag läste om din grav....Vad ska hon heta? Gick allt bra?Här har vi kommit till ett problem hemma eller 2st problem. Moa har börjat matstrejka va gör man det enda som duger är typ makaroner och grönsaker....Och det andra är hon vägrar prata vet inte snart va vi ska göra vi kör små ramsor vi har testat mycket nu hon kan säkert 50 ord med vägrar att sätta ihop dom och nu har även BVC reagerat och vi ska på vidare utredning senare i vinter.
    Har hon tidigare kunnat sätta ihop ord o sedan slutat? För Anton sätter inte heller ihop ord o jag tycker det är jättejobbigt. Verkar som alla andra pratar en massa som är i hans ålder.. Alla har sagt att från 1 år så, vid 1½ års ålder då börjar han, sen blev de 2 år o nu är det snart 2½ o han sätter fortfarande inte ihop trotts att han kan många ord o förstår jättebra. Det märks tydligt. Men jag börjar oxå bli lite orolig nu. Vi sjunger dagligen o gör ramsor. Han kan alla rörelser men så gott som inga ord kommer. Ibland kan de komma vissa ord när han lyssnar på musik..
    Mamma till Anton
  • Jessi74

Jag tror att det är helt normalt att det inte kommer så mycket ord vid 2 års ålder. Isabella pratar hela meningar men alla säger att hon är tidig. Och på dagis tycker jag att många i hennes ålder pratar mycket mindre än hon gör.

• majflickan

Ja många kanske inte pratar hela meningar. Men säger iaf mer än 1 ord hela tiden o orden kommer ju mest när vi är hemma så är vi iväg pratar han oftast ännu mindre. Visst han har lärt sig både o räkna o färger det sista men det känns som andra bara säger att det kommer för o lugna. Men nu tycker jag faktikst han borde prata mer än han gör. Han förstår så bra. Varför kommer det inga ord?

Mamma till Anton
  • ebbas mamma 1

Troll77: men är det bara att hon säger ett ord i taget då? för det gör Ebba åxå bara.
    Ebba är JÄTTESEN med talet. Men jag fråga på BVC senast vi va där med Leo o då kollar dom när de är 2½-3 år hur många ord de kan, så vi skulle inte oroa oss ännu sa hon.
    Ebba har nyligen ÄNTLIGEN börjat säga Pappa, så hon är ju typ 1 år sen. Det är inte så länge hon kunnat mamma heller. Hon säger mest där,titta,hej. Absolut inga meningar!!!!
    men hon fattar ju allt man säger till henne, så det är bara att hon ska få fram orden själv!!
    men det är skitjobbigt när man hör nån annan prata massor som är yngre än Ebba
    fastän man inte ska jämföra så gör man ju det ändå!!!

Mamma till Ebba 050626 + Leo 070720
  • kajsa835

på malkolms avdelning på dagis går han med 13 andra tvååringar(!) och det är nästan bara han som pratar mycket. man ser liksom att han försöker prata med dom och det är ingen som svarar på hans sätt. så det är nog vanligare att dom inte pratar så jättemycket meningar heller, han är ju superutvecklad i talet om man jämför, pratar som en sjuåring eller nått.
    men man ser ju att de förstår lika mycket som han ändå, jag tror era som inte pratar så mycket går och samlar ord och sen plötsligt släpper det och så kan dom prata hur bra som hellst!

• kajsa835

troll
    äter hon bra på dagis då?
    för jag tycker malkolm äter ganska lite hemma men på dagis äter han alltid jättemycket säjer dom. äter hon välling eller gröt? malkolm får en stor portion barngröt varje kväll då vet vi att han iallafall har ätit det och den är ju vitaminberikad och så. så om hon gillar nått sånt kanske.
    och makaroner och grönsker är ju inte så dumt det heller...

• Molina

Majflickan: Moa kunde tidigare sätta ihop ord tidigare sen hände något och hon slutade prata helt.
    Nu pratar hon massor men bara ett ord i taget det är just det jag är lite nojjig över.

Men nu är jag lite lugnare när jag läst att min lilla sessa inte är ensam om att vara lite sen i att sätta ihop meningar. Jaja öva öva och tjata så ska det nog släppa.

Ebbas mamma1: Hmm man ska aldrig jämföra barn men som du skriver man gör ju det ändå och det känns lite olustigt när en 1.5 åring pratar bättre än sin egna snart 2.5åring gör.

Kajsa: Jo hon äter jätte bra på dagis så det kan ju vara det som är boven att hon äter för mycket och inte hinner bli hungrig imellan.
    Och ja makaroner och grönsaker är ju inte så tokig tur att hon äter grönsaker iallafall.
    Hon får både gröt och välling. Välling hemma sen äter hon gröt på dagis.

• kajsa835

då låter det verkligen inte som hon äter dåligt ju! men jag vet ptecis va du menar, man har nån löjlig prestation i det där med hur mkt de äter.

Svar på tråden junibebisar -05, del 9!