• kajsa835

junibebisar -05, del 9!

den gamla tråden stängdes så jag startar en ny!
    Vi fortsätter som vanligt!!

1/6 Felix mamma: Felixxmor
    Isaac mamma: Glad mamma
    Erik mamma: meh
    Gustav mamma: Grisen
    3/6 Isabella mamma: Jessi74
    4/6 Agnes mamma: Petre
    5/6 Kevin mamma: sandispandis
    6/6 Widar mamma: A lie
    10/6 Erik mamma: JCA
    11/6 Oliver mamma: babyboom2005
    12/6 Jonathan mamma: Helen H 79
    13/6 Anton mamma: Majflickan
    Reuben mamma: Vasen
    14/6 Noah mamma: Bonanza
    15/6 Loke mamma: bea85
    16/6 Moa mamma: Troll77
    18/6 Gabriel mamma: MarLe71
    19/6 Elvira mamma: Trollnilla
    20/6 Ebba mamma: Missisola
    21/6 Alarik mamma: emmamaria
    22/6 Theo mamma: THAN
    Noel mamma: milsch
    26/6 Ebba S mamma: ebbas mamma 1
    27/6 Blenda mamma: Mandy
    Sami mamma: Smillla
    28/6 Norah mamma: AriamE
    29/6 Malkolm mamma: Kajsa835
    30/6 Isak mamma: CamillaJ
    Nellie mamma: Prinssestårtan

Hoppas alla är med!

• Svar på tråden junibebisar -05, del 9!
  • Jessi74

Isabella äter bra och har alltid gjort men en tanke kan vara att skippa mellanmål och se om han äter de "riktiga" måltiderna då. Vet inte om han äter mellis men det kan vara värt en försök om han gör det.

Idag när vi gick hem sa Isabella "jag vill inte gå hem" "nähä", sa jag "vart vill du gå då?" "jag vill gå till Skärholmen (närmaste shoppingcenter) och äta på restaurang". Jag blev så full i skratt, jag menar hon är 2,5 år! Till saken hör att vi nästan aldrig äter på restaurang så jag vet inte vart hon fick det ifrån!

• majflickan

Har testat o skippa mellanmål o se om han hionner bli lite hungrigare men spelar ingen roll. Han är ju inte trött o tycker han dricker bra iaf. Nu tar han ju iaf välling igen o det tycker jag är bra. var extra jobbigt när han inte drack det heller.

Vilken härlig kommentar.. Ja ibland så får dom till det bra=)

Mamma till Anton
  • Tove H

Usch.. här har det varit sjukt...

Ronja har åkt på öroninflammation Hon har varit riktigt dålig å vägrat äta å dricka. Å jättehes å rosslig. Så här har det varit full rulle.. Theo e kry, tur det..

Nu får man väl vänta på den där j-vla vinterkräksjukan Usch....

Majflickan: Har nog inge råd att ge dig.. Theo äter nästan ingenting hemma.. till frukost max en macka å då är det jättemycket för honom, för han brukar inte äta alls. Sen äter han nån banan till lunch, eller mat om han vill ha (oftast inte) sen när det e middag varierar det.. ibland äter han bra.. men oftast tar han några tuggor sen e han nöjd... Men sån har han alltid varit...
    Och jag tycker att han får vara utan om han inte äter... han svälter inte.. Klart han får mellis mellan måltiderna om han vill ha, men det är sällsynt att han frågar om det.
    (han får välling kvällar, nätter å ibland på morgonen)

Men det är ju inte svar på din fråga... han kanske till slut kommer äta mat om han inser att han inte erbjuds något annat... Har faktiskt ingen aning.

Hoppas allt är bra med er annars, och krya på er alla sjukisar....

Förresten är det nån som ger vitaminer till era junisar?? Theo är jättedålig på att äta å han äter absolut inte grönsaker, förutom gurka.. så en kompis tipsade mig om att ge han vitaminer, men då har dom bara vitaminer från tre år, undra om det är nån som kanske fått råd att ge det???

Ska ringa bvc imorrn å fråga dom om det är ok.. För dom på apoteket trode inte det var nån fara, men ville att jag skulle ringa bvc å kolla.

♥¸.?°´¯) ♥Theo 050622 å Ronja 070209♥¸.?°´¯) ♥
  • majflickan

Jag har funderat på o köpa fiskolja som anton ska få för o få i sig omega3 iaf. Nästan enda grönsakerna Anton äter e morötter.

Mamma till Anton
  • Jessi74

Isabella är inte så förtjust i grönsaker heller, jag tror att det är för hårt att äta rått. Gurka går rätt bra. Men hon älskar frukt och äter mycket av det så det känns som det räcker. Äter inte era barn frukt? Jag försöker lägga i grönsaker i maten man lagar, då går det ner lättare. T.ex. riva morötter i köttfärssåsen. Hon älskar oliver och kidneybönor!

• Tove H

Jessi74: Dom säger att theo äter frukt på dagis (men han går ju bara 15h) men hemma äter han bara banan.. Vet inte varför... Så himla tråkigt faktiskt!

När det gäller grönsakerna så är det nog jag som e dålig på det... jag tycker inte om grönsaker, det enda jag äter är gurka... Det är så äckligt med grönsaker Önskar jag skulle tycka om det för det ser så gott ut och så jag kan lära theo tycka om det...
    Hm kom på att jag äter majs å ärtor, det brukar jag koka å göra, men han vägrar det med!

Men jobbar på att lära mig tycka om grönsaker... måste ju vara en bra förebild...

♥¸.?°´¯) ♥Theo 050622 å Ronja 070209♥¸.?°´¯) ♥
  • A lie
    majflickan skrev 2007-11-27 19:34:18 följande:
    Gokväll.Nu har vi precis varit iväg o sett på Mora Träsk. Anton var lite reserverad i början men sen släppte det. Var toppen att gå på=)Snart dags för o åka iväg o jobba. Så trött på  o jobba med detta redan o måste iaf jobba med det fram till mars=/
    F-N att jag inte läste ditt inlägg igår :( KOm på att det ju vore kul att gå på med W och kollade in deras turneplan.. IDAG har de varit i TVÅ städer ca 3mol från oss.. jaja...
    ♥♥♥ Widar 050606 ♥♥♥ Vendela 060910 ♥♥♥
  • Helen H 79
    Jessi74 skrev 2007-11-28 21:42:47 följande:
    Isabella är inte så förtjust i grönsaker heller, jag tror att det är för hårt att äta rått. Gurka går rätt bra. Men hon älskar frukt och äter mycket av det så det känns som det räcker. Äter inte era barn frukt? Jag försöker lägga i grönsaker i maten man lagar, då går det ner lättare. T.ex. riva morötter i köttfärssåsen. Hon älskar oliver och kidneybönor!
    Jonathan ÄLSKAR frukt!! Och körsbärstomater Så c-vitaminbrist har han inte iaf..

Här snorar Jonathan igen.. *suck* det går bara runt runt.....
    ~~Berikad med två underbara barn - Jonathan o Olivia!! ~~
  • bea85

loke äter alla grönsaker och frukter älsakr allt sånt men det e nog lättare när storebror oxå äter allt. böner e en stor höjdare här

hahaha Mora Träsk dom lyssnade jag på som liten. någon som vet om det e samma gubabr som håller på än?

Hello I've just come to tell you how fabulous I am
  • A lie

Bea: Den ena gubben är samma som när jag var liten, men den andra medlemmen byttes ut ngn gång (när =?? på 90talet kanske??)

Mina barn fullkomligt älskar grönsaker och frukt. Har varit tvungen att ställa undan fruktfat o dyl för annars går de och plockar på sig frukt så att de inte äter ngn mat...
    Ett tips om barnen äter dåligt med grönsaker är att låta dem sitta med tex gurk- morotsstavar och lite dipp medan man gör i ordning middagen, då är de ju ofta hungriga och det finns bara det att välja på i väntan på middagen. Harinte behövt praktisera det själv, men vet att de tipsat om det på TV och att många andra med grönsaks kinkiga barn sagt att det fungerar...

♥♥♥ Widar 050606 ♥♥♥ Vendela 060910 ♥♥♥
  • bea85

a lie då kasnek dety är samma som när jag va liten båda två. jag va ju liten då hehehe då jag lyssnade på dom.

Hello I've just come to tell you how fabulous I am
  • Jessi74

Ett annat tips vad gäller grönsaker är att barnen får vara med när man gör iordning maten. Isabella brukar få några gurkskivor och en plastkniv också hackar hon gurkbitarna. Det slinker gärna ner lite också. Eller så är hon med och bara tittar på, då vill hon gärna smaka det man skär upp. Jag tror man måste "nöta" in grönsaker på vissa barn, får de smaka tillräckligt ofta så lär de sig gilla det så småningom.

• Molina

Majflickan: Vi ger vitaminer till Moa och enligt BVC är det helt ok att göra det fast dom rek från 3år. Fiskolja ger vi också för vi äter aldrig fisk här hemma ingen favorit mat för nån här hemma.

Här har vi problemet att få i Moa annan mat än grönsaker det är det enda hon äter.
    Frukt&grönsaker i massor. Vi kan inte heller ha frukfatet framme, jag börjar snart fundera på om sånna här små kan bli vegetarianer redan nu .

Gaahaa har åkt på en urinvärksinfektion är inte det sånt småbarn brukar få!

Jessie74: Åhh vilken härlig liten tjej du verkar ha, soom redan vill gå på restaurang.

• meh

Måste erkänna att vi är väldigt slarviga på att äta frukt och grönsaker, måste verkligen bättra oss på det.

Erik äter grönsaker, är tokig i majs och ärtor, framför allt sockerärtor och så äter han gärna paprika och gurka, men tomat är det sämre med.

Blev nästan chockad en gång när vi var på stan och skulle fika, då ville Erik ha ett äpple, så jag köpte det och en chokladboll åt honom. Han åt upp hela äpplet, men bara 2 tuggor från chokladbollen . Det är ju jättebra, men jag blev förvånad

~ Marie, mamma till charmtrollet Erik och Pyret, bf 1/6-08~
  • kajsa835

går tråden ut idag?

malkolm gillar det mesta, men han vill oftast äta bara en utav sakerna, tex bara allt kött, eller bara bönorna, riset, grönsakerna eller vad det nu kan vara. men frukt gillar han jämt och alla sorter.

Svar på tråden junibebisar -05, del 9!