• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Swenglish

Rum för barn låter roligt, men funkar det för våra små också? Och kan man fika där?

• Frill

Swe, de ska ha en del för riktigt små barn. Men fika får vi nog göra efteråt i så fall i nåt av Kulturhusets caféer.

Senaste tiden har Adam bråkat vid bröstet och varit liten i maten dagtid, bara ammat ordentligt kanske en gång på dagen men ätit rejäla nattmål. (barnmat och gröt har ätit mycket av). Idag har han vägrat amning helt. Till sist fick han ersättning för andra gången i sitt liv och åt 50 ml. Och efter amningsvägran senare på em fick han plommompure och åt sen 100 ml ersättning.
    Jättebra att han äter ersättning då vi tänkt vänja honom inför barnvaktandet. Och jag har ju kunnat amma 6 mån som jag hoppades. Och visst blir man friare utan amning. Men ändå lite trist att bli "avvisad" på det här sättet av sin lilla bebis
    Får se hur han äter i natt.

• Lillenlillen

Ang rum för barn så har jag varit där innan och det är rätt dåligt med barnvagnsplatser när det är mycket barn och de är militäriska med att man inte får ställa vagnar var som helst.. Det är typ rutschkanor, sagostund tror jag och lite sånt. Fikar gör man där vi fikade nån gång i våras... Men själva rum för barn är för lite äldre. men man kan ju alltid sitta där med barnen!

Tack för alla grattis, även på namnsdagen

• Sole

Halloj!

tycker vi möts vid Kulturhuset utanför barnens rum (kommer inte ihåg vilken våning det är) och så bestämmer vi då vad vi ska göra!

TRäff idag kl 13 utanför Barnens rum, Kulturhuset
    Sole

Vi har fått en vinteråkpåse av några kompisar och jag upptäckte nu att det inte finns hål att ha selen i. behöver man inte spänna faste dem när de sitter i åkpåse?
    Samma konstiga grej var det på vår Teutoinia mjuklift som man kan göra om till åkpåse, där fanns det hål för axelremmarna samt de över magen men inte för den mellan benen som håller ihop hela selen.
    Jättekonstigt!

*Viktor född 2007-03-18*
  • Hellur

Sole - Skumt med hålen för selen! Selen är ju där för att barnet inte ska klättra/trilla ur vagnen.
    I både vår mjuklift och på åkpåsen finns det hål.
    Spänner bara fast W i den runt midjan och grenen, han sitter still än så länge... Får se hur länge det varar Gör det för att han glider ner annars.

Hoppas ni får det trevligt på träffen idag!
    Är fortfarande helt sänkt. E's företag anordnar en golftävling i dag med efterföljande middag som E är ansvarig för så han kommer hem sent Men min pappa kommer på förmiddagen och hjälper till med W och min mamma i em. Så jag kan vila lite. Snällt!

• Hellur

Är det fler som har barn som är på upptäcksfärd i bokhyllor, lådor etc?
    När W ligger på filten nära bokhyllan röjer han de understa hyllorna Och när han sitter i gåstolen har han börjat förstå att han kan ta sig till saker och röja... har introducerat lådan i köket med alla burkar i, den är jätte populär Bra att dra ut när man vill att han är sysselsatt ett tag.

• Swenglish

Åh, vad F sover dåligt nu! vet inte hur många gånger han har vaknat inatt och behövt hjälp med att somna om... Föröker få honom att somna nu så att jag också kan sova en stund.

Sole- det var konstigt med selen, i vår åkpåse finns det hål och jag har honom fastspänd. Men kanske att det inte behövs när de ändå är inne i den?

• Swenglish

Frill- tråkigt med amningen! Men jag tror att du kan fortsätta att erbjuda bröstet varje dag, att det bara är en fas han går igenom. (Om du vill fortsätta att delamma, dvs)

• Plutten forever

swe- vad jobbigt! Vad tror du om att introducera välling som sista kvällsmål? (men fortfarande amma lika mkt som tidigare på dagen).  Det är ju väldigt mkt mer mättande än bröstmjölk.

Hellur- ja, jag måste också passa A hela tiden så att han inte drar ner allt i bokhyllorna! Varför satte vi dem så lågt? Dumt!

Det hade varit trevlgt med rum för barn, men jag ska till bvc (mammagrupp) och sen äta lunch med mammagruppen. synd, hoppas det blir fler gånger!

Å, jag hade en så vemodig upplevelse igår. Jag hade inte ammat på tre dagar (pga av att A inte velat, jag har försökt! Han vill nästan aldrig numera), men så ammade jag en lång stund innan förmiddagsluren. Så slog det mig plötsligt att det här kanske är den allra sista gången jag ammar honom. Och det kändes vemodigt på något sätt.
    Men sedan avslutade han måltiden med att bita mig hårt. Då kändes det nte så vemodigt längre.

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Björklöv

Träff idag kl 13 utanför Barnens rum, Kulturhuset
    Sole
    Björklöv

Sole - Vad konstigt med dina åkpåsar... Blev tvungen att kolla läget med min åkpåse och där fanns det hål för ett fempunktsbälte! Nu blev jag nästan lite sugen att byta till sittdelen i vagnen, för åkpåsen såg så mysig ut  Fundersam

Frill - Tråkigt med ammningen, men säger som Swe, fortsätt att erbjuda bröstet ändå om du vill fortsätta amma ett tag till, fast gör det mysigt utan ättvång, kanske efter han fått en slurk ersättning

Hellur - Nog för att K kan se superbusig ut men röjer runt i hyllor och lådor gör hon inte (än!). Fast hon river ned allt från bordet om hon får chansen

Swe - Det är inge kul med sömnsvårigheter, lider så med dig! Här har jag gett upp med att inte erbjuda bröstet på natten, vi får mest sömn allihop om jag ammar K så fort hon vaknar upp!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6