• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Plutten forever

swe: hehe, Alvin äter BÅDE en stor portion gröt OCH välling med någon timmes mellanrum... Men så är han ju en megabebis också. (fast det är ju Inez också)

Åååå, idag är det meningen att jag ska knata Årstaviken runt med två tjejer ur min mammagrupp. Orkar jag? Jag måste faktiskt ta och skärpa till mig lite. Det enda jag gör är ju att fika och "promenera" fram och tillbaka på götgatan...

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Swenglish

Plutten- ah, men då kanske hon behöver båda då! Efter ett tag så "ska" man väl byta ut sista gröten mot mat och då blir det ju mat först och sen välling/gröt/amning som sista mål? Eller?

Usch, vill ju ta bort nappen ikväll men är nervös att jag/mannen kommer att fega ur och ge den ändå, han lugnar sig och somnar ju så fort han får den. Men vill inte vakna tusen gånger per natt för att stoppa in den! Hade han inte haft napp hade han sovit 11 timmar i sträck inatt! (Vid 6 gav jag näsdroppar och då blev han förbannad, annars hade han nog sovit vidare till 7...)

• Swenglish

Plutten- du kommer känna dig hur duktig som helst när du väl gått runt Årstaviken! Och du kan ju fika också!

• Lillenlillen

Swe: Hon lägger sig kring 20 nu (första gången) Mmm, kanske. Ja, jag vet inte. Hon verkar bara såå äcklad av vällingen! Och det är ju inte alltid hon äter mycket gröt så då blir det ju mest att hon äter tutte och hur mycket näring är det i bröstmjölken på kvällen? Inte vet jag, men det känns ju som att den inte borde vara så fantastisk... Såå irriterande, varför kan ungen inte bara äta vad som helst som alla andra barn?! Orka krångla!

• Hellur

God morgon!

Idag har jag fått sovmorgon Så jätte skönt! E jobbar hemifrån så jag sov till 9.30, vilket är väldigt länge nuförtiden Känner mig piggare också.

Sole - GRATTIS på födelsedagen Hoppas ni får en mysig helg på landet.

Zul - Stackars A! Hoppas hon mår bättre snart och att ni får det skönt i Frankrike.

Plutten - Du är inte ensam om att "vara lat", är jätte dålig på att promenera. Men det är så trevligt att fika
    Du kan ju som Swe skrev, gå och sen fika också

Ang. välling - W har inte börjat med det ännu, men han är inte 6 mån ännu. Han äter gröt runt 17-18 tiden och sedan oftast 2 omgångar ersättning innan han somnar. Ska introducera välling när han bir 6 mån, kanske kör 50/50 först för att "vänja" honom vid det.

Lillen - Tråkigt att I inte vill ha välling. Men eftersom hon sällan äter ersättning kanske det är så att hon inte riktigt gillar att ta flaska? Välling är ju dessutom tjockare.

Swe - Skönt att F sov en hel natt utan mat! Jobbigt med napp istoppandet dock. Men det blir nog bättre när han är mindre täppt. W är likadan nu när han är täppt, tror nappen är jobbig för dem men att de samtidigt blir lugna av den.

• Lillenlillen

Sole: jag glömde säga GRATTIS fastän jag tänkte på det redan igår. GRATTIS från oss!!

Hellur: Helt sant, hon gillar inte alls flaska.. Kanske ska testa mugg?

• Emma3
    Sole: Grattis på födelsedagen!

Angående välling har vi inte heller börjat med de men ska göra det snart. Då kommer det bli gröt vid 16.30 och sedan välling vid 19.

Swe: Ja när det är runt 8-9 månader kan man börja ge dom mat isället för gröt (kan man säkert tidigare oxå men är väl det som rekommenderas?) Så vi ändrar nog där någonstans. Har oxå läst att antalet gröt/välling bör vara 3, det är väl när barnet är mellan 6-8 månader elr någont sådant va?
    Jobbigt med att stoppa in nappen som du säger är det jobbigt om det är så många gånger som 10-15. Här stoppar vi in nappen 1-2 ggr och de är ju ok.

Hellur: Skönt med sovmorgon.

Lillen: ja trist att I inter tar välling men det kanske är någon fas som går över och sen glupskar hon i sig Leo som är van vid flaska och ersättning, tog inte alls vatten när vi började med det utan tuggade bet mest på nappen.
    Mamma till underbara Leo 070320
  • bianca2

sole: grattis!!!!!!!
    idag e jag pigg. harredan promenerat runt sjöarna. nu ska ätas

• Emma3

UTEKVÄLL

Plutten 26
    Sole 26
    Ginger6 13
    Murgrönan
    Hellur 13, 26
    bianca2 13,26
    Swe 13, 26
    J79
    Lillie74 26
    ABC08
    Zul 13
    Pippil8
    Frill 26
    Sofffy
    Vivs
    Lillenlillen 26
    TH 26
    Emma3 13, 26(beror på vilken tid)
    Björklöv 26

Mamma till underbara Leo 070320
  • Björklöv

Yes! K har ätit nått som kan liknas vid en smakisportion majs/potatis, utan att spotta ut allt! Lite konstiga miner blev det men det tror jag var mest för att det kom nått annat än mjölk el gröt i munnen

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6