• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Majestic
    Fridapida skrev 2007-11-01 17:31:44 följande:
    Har lagt ut en bild med lite annorlunda (för mig) sminkning. Har använt:Ögonlocket: Eclipse (MUS)Globlinjen: Nectar + Pollution (MUS)Mot brynet: Solros (FACE)Jag har även lite Nectar på kindbenet.
    Fridapida- Snyggt gumman, verkligen. Och så måste jag påpeka att din hy har blivit mycker bättre jämfört med bilder tagna tidigare!!!
    Pink makes me puke!!
  • Fridapida
    maddie3 skrev 2007-11-01 21:05:59 följande:
    Fridapida/snygg sminkning som vanligt och annorlunda färger, men de funkade kanon
    Tackar!

PS... måste räta mig lite! Det är inte eclipse på ögonlocket utan explore!
  • elica

oj ni är alla jätte duktiga på makeup i denna tråden =)
    Hoppas på lite tips här..
    jag ska gå ut imorgon för första gången på riktigt, riktigt länge... =) och vill se fin ut..
    Har gröna, ganska smala ögon, vilka färger passar bra då ?? vill gärna att ögonen ska se "större" ut...!! ska man måla på med svart kajla, eller ser ögonen bara smalare ut ??
    kram

• Fridapida
    Majestic skrev 2007-11-01 21:34:21 följande:
    Fridapida- Snyggt gumman, verkligen. Och så måste jag påpeka att din hy har blivit mycker bättre jämfört med bilder tagna tidigare!!!
    Tack! Ja, huden ha verkligen förbättrats. Jag går på en kur nu, men har precis dragit ner dosen så jag är lite spänd på hur huden kommer att reagera nu.
  • Fridapida
    elica skrev 2007-11-01 21:43:35 följande:
    oj ni är alla jätte duktiga på makeup i denna tråden =) Hoppas på lite tips här.. jag ska gå ut imorgon för första gången på riktigt, riktigt länge... =) och vill se fin ut.. Har gröna, ganska smala ögon, vilka färger passar bra då ?? vill gärna att ögonen ska se "större" ut...!! ska man måla på med svart kajla, eller ser ögonen bara smalare ut ??kram
    Ja, om du målar med svart kajal runt ögat utan någt mer eller suddar den så ser ögonen mindre ut.

Gröna ögon framhävs av lila, ljust förstorar o mörkt förminskar.

Vad har du i sminkväg?
    Ett tips är att du lägger en TUNN kajallinje enbart på övrefransraden, sudda den lite med en tops eller liten pensel. Då blir den mjukare markerad.
    Lägg en mycket ljus skugga på ögonlocket och ganska mörk skugga i globlinjen, men var sparsam. Har du en highlighter så kan du lägga det på mitten av ögonlocket där det är som rundast. Bara en dutt. Lägg även lite i inre ögonvrån.

Har du en bild i ditt galleri så kanske jag kan ge mindre gelerella tips...
  • maddie3

Linny/
    har oxå fått mina skuggor från MAC, o är väldigt nöjd hittills..
    läste att du inte tyckte om old gold eller vad den hette...om du vill kan jag köpa den av dig. Jag tycker en färgen är snygg.

• elica
    Fridapida skrev 2007-11-01 21:49:39 följande:
    Ja, om du målar med svart kajal runt ögat utan någt mer eller suddar den så ser ögonen mindre ut.Gröna ögon framhävs av lila, ljust förstorar o mörkt förminskar. Vad har du i sminkväg? Ett tips är att du lägger en TUNN kajallinje enbart på övrefransraden, sudda den lite med en tops eller liten pensel. Då blir den mjukare markerad.Lägg en mycket ljus skugga på ögonlocket och ganska mörk skugga i globlinjen, men var sparsam. Har du en highlighter så kan du lägga det på mitten av ögonlocket där det är som rundast. Bara en dutt. Lägg även lite i inre ögonvrån.Har du en bild i ditt galleri så kanske jag kan ge mindre gelerella tips...
    hej !!

Va gulligt att du svarar. Tyvärr har jag ingea bilder pga. ett virus som sabbade allt =( !!
    Det är ju svårt att beskriva ett utseende, men jag har ganska avlångt ansikte, och framhävande mun/läppar !!
    Vill ha mer fokus på ögon dock... =)
    Har ingen lila ögonskugga, men ska inhandla en omgående... hihi...
    har hört att limegrönt och gult ska framhäva gröna ögon, men jag tycker jag mest ser "kladdig" ut i det...
    brukar oftast sminka mig i grå,brun/svart.. men som du säger.. det förminskar ju....
    Riktigt, riktigt svårt det där...
  • Fridapida
    elica skrev 2007-11-01 21:57:35 följande:
    hej !!Va gulligt att du svarar. Tyvärr har jag ingea bilder pga. ett virus som sabbade allt =( !!Det är ju svårt att beskriva ett utseende, men jag har ganska avlångt ansikte, och framhävande mun/läppar !!Vill ha mer fokus på ögon dock... =)Har ingen lila ögonskugga, men ska inhandla en omgående... hihi...har hört att limegrönt och gult ska framhäva gröna ögon, men jag tycker jag mest ser "kladdig" ut i det... brukar oftast sminka mig i grå,brun/svart.. men som du säger.. det förminskar ju....Riktigt, riktigt svårt det där...
    Att man känner sig kladdig om man är van att vara osminkad är nog ganska vanligt. Det är ju en vanesak. Om du tittar upp i tråden är det en tjej som lagt ut bilder på sina gröna ögon o använt grön skugga. Hon heter greeneyes. Som du ser passar andra färger än de "självklara". Att ha samma färg på ögon o skugga tycker jag ser snyggt ut.

Men utan bild så kan jag nog inte ge bättre beskrivning än jag gett ovan.

Tänk på de vanliga "reglerna" (som jag älskar att bryta, men det kan vara lite överkurs just nu ). Markera ögonen o låt munnen vara neutral eller tvärtom.
    Mörkt förminskar, men att bära upp ett par mörkt röda läppar är inte lätt! Kör hellre lite gloss på läpparna. För att få fokus på ögonen så använd en glittrig ocg färgrik ögonskugga. Kolla in MUS eyedust, finns i alla färger. Du behöver även en primer att fästa dusten på, annars ramlar den av. Lägg din glittriga skugga på locket och svart i globlinjen (eller brun om du tycker att det passar bättre). Lägg ett smalt streck som du suddar ut ordentligt men inte för brett. Sudda lite mot brynet, svårt att säga hur när jag inte vet hur du ser ut. Oftast så funkar uppåt utåt. Mot där brynet böjer sig... svårt att förklara.
  • Linny

maddie3: Det är ju inte mycket att köpa. Den är typ värd tio spänn Jag kan skicka den o bjuda på frakten (om de inte får för sig att ta femtio spänn för det)

• Linny

maddie: men innan så kanske jag ska ge den en chans. Har ju inte ens provat utan bara tittat ner i burken och fått för mig att den är likadan som den från PL.

Svar på tråden Smink Smink Smink!