• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Mondino

Att vara toastmaster/madame är ju ett hedersamt uppdrag . Det kan ju bli hur stort uppdrag som helst egentligen men grundtanken är väl att man ska styra upp när tal och hyss och sång skall genomföras under middagen och efter. Sen finns det ju ett antal sysslor som jag la på deras axlar när jag och mitt ex gifte oss, som att hänvisa folk till rätt sida ikyrkan, dela ut små rispåsar efteråt, se till att presenter blir lämnade på rätt ställe etc etc, som sagt det listan kan göras lång, men det finns hur mycket info som helst på nätet så det är bara att ge dig ut i googlandet. Lycka till!! Förresten, när är det dags?

• Krodan
    Modesty2000 skrev 2007-10-28 16:11:49 följande:
    HJÄLP! Jag har blivit tillfrågad idag om att vara toastmaster (toastmadame) på min bästa väninnas bröllop! Jag har bett om betänketid för i ärlighetens namn vet jag inte riktigt vad det innebär...kan inte ni som redan är gifta berätta lite kort vad ni förväntade er av er toastmaster och hur det sedan blev...
    Jag har vart toastmadame en gång i mitt liv, det var på mitt livs första studentskiva. Tyvärr innebar det att jag ganska snabbt blev upptvingad på att sjunga lambon (alla kan den, sjunger man fel eller tvekar får man dricka upp sitt glas) vilket jag absolut inte kunde och fick sjunga om och om och om igen Efter det var jag glad att det fanns en toastmaster som jag kunde luta mitt snurrande huvud mot Annars tror jag det handlar om att hälsa folk välkommna till middagen, styra upp talen, hjälpa till med det mesta. inte som en tärna som (om dte finns) är ansvarig för att se till att bruden har dte bra, utan mer att se till att festen styrs upp (ex vilka som har vilka allergier så serveringspersonalen pratar med toastmastern om det så bruden slipper sånt tjorv) och som lillmodinsmamma sa, presenter och allmänt "fix".
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Modesty2000

Lillmondinos mamma och Krodan: tack! Visst är det ett hedersamt uppdrag och jag vet innerst inne att jag såklart kommer att tacka ja. De ska även ha ett värdpar så jag antar att jag helt enkelt får be bröllopsparet om en kravspec på vad de vill att jag ska utföra. Började surfa runt lite men blev alldeles matt och var tvungen att dricka en kopp kaffe för att komma i balans. Eftersom vi inte är gifta har jag ju ingen koll...fan, hon skulle ha frågat mig om jag ville vara med på hennes förlossning för det kan jag ju allt om :D!

• Camilllla

Modesty: Haha ja ärligt skulle jag nog hellre vara med på en förlossning än vara toastmadame! Är det bebis på gång för dem också?

• Modesty2000

Camilllla: nä, ingen bebis är på gång...dom gör allt i "rätt" ordning...förlovade sig innan midsommar och bröllop inom ett år...
    Jag skulle nog till och med hellre vara garvid än att vara toastmadame om jag nu tänker efter ordentligt...

• Armino
    Modesty --> Det kommer att gå galant ska du se! På de bröllop jag varit på (bara 2 stycken de senaste  2 åren visserligen, men ändå Glad) har brudparet varit väldigt tydliga med vad som förväntas av de som är inblandade i "fixet". Och är de inte tydliga så får du fråga. Eller tolka själv och då får det bli som det blir Skrattande

Idag har vi haft en gammal kompis till mig och hennes tjej på lunch och det kändes lite konstigt. Hon är min bästaste kompis och vi har känt varanda i mer än 10 år. Men på senaste tiden har vi liksom glidit ifrån varandra. Tyckte jag. Men idag frågade hon om jag ville vara vittne när hon gifter sig med sin tjej Och självklart sa jag ja! Det kändes sååå skönt att hon fortfarande betraktar mig som en av de närmsta. Ibland får man ju för sig saker som sedan får fäste i hjärnan och efter ett tag betraktar man det som fakta även fast andra inte alls ser det på det sättet.

Imorgon ska vi ta 5 månadersspruta Ledsen Och jag kommer ha svårt att hålla mig för gråt. Förra gången fick jag bita mig i tungan för att inte börja gråta. Men den här gången ska min syrra hänga med och hjälpa mig att hålla modet uppe. Fast det kanske bara blir värre då; om hon sitter och gråter över sin pojkvän så kan hon ju inte trösta mig... Fundersam
    Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.
  • Krodan
    Armino skrev 2007-10-28 21:10:48 följande:
    Modesty --> Det kommer att gå galant ska du se! På de bröllop jag varit på (bara 2 stycken de senaste  2 åren visserligen, men ändå ) har brudparet varit väldigt tydliga med vad som förväntas av de som är inblandade i "fixet". Och är de inte tydliga så får du fråga. Eller tolka själv och då får det bli som det blir Idag har vi haft en gammal kompis till mig och hennes tjej på lunch och det kändes lite konstigt. Hon är min bästaste kompis och vi har känt varanda i mer än 10 år. Men på senaste tiden har vi liksom glidit ifrån varandra. Tyckte jag. Men idag frågade hon om jag ville vara vittne när hon gifter sig med sin tjej Och självklart sa jag ja! Det kändes sååå skönt att hon fortfarande betraktar mig som en av de närmsta. Ibland får man ju för sig saker som sedan får fäste i hjärnan och efter ett tag betraktar man det som fakta även fast andra inte alls ser det på det sättet.Imorgon ska vi ta 5 månadersspruta Och jag kommer ha svårt att hålla mig för gråt. Förra gången fick jag bita mig i tungan för att inte börja gråta. Men den här gången ska min syrra hänga med och hjälpa mig att hålla modet uppe. Fast det kanske bara blir värre då; om hon sitter och gråter över sin pojkvän så kan hon ju inte trösta mig...
    Camabo: Vem??? Nu har jag missat nåt!!
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Siljelin

Camabo, känner igen det där med tankar som får fäste i hjärnan. Min bästa vän sedan länge gör nu det mesta med ett annat par, typ reser utomlands och firar nyår och åker till fjällen - medan vi bara ses över en middag då och då. Och självklart får man för sig att man inte duger längre.

Igår kelade min katt med fruktskålen!! Vad gör man inte när matte sviker... Hon gned huvudet mot kiwisarna jättelänge och trampade runt och donade. Till sist la hon sig ner med glasskålen som kudde, varvid den välte och alla frukter åkte ut. Hon såg lite förvånad ut...

Jessica börjar få jobbiga kvällar. Hon kommer aldrig i säng och igår gick hon så långt som att vägra läggas ner när hon sov djupt i min eller sambons famn och vägra flyttas till sin säng när hon ammats till sömns i min säng. Båda grejerna brukar annars funka hyfsat om det är tillräckligt sent. Men icke. Efter två amningsförsök med sömn, flytt och gråt emellan fick jag sova hela natten på kontoret...

• Modesty2000

Här hemma har vi en riktig snorFia som nu sover sin andra tupplur...på ett sätt ganska skönt att hon klarar av att sova trots att hon är så förkyld...min teori är ju att sömn är bra till allt, om man är arg, ledsen eller sjuk och uppenbarligen har jag lyckats få loppan att tycka likadant. Efter att ha haft ca 1,5 vecka med stökig sömn lät hon mamsen sova 8 timmar i natt! Mark sa att hon hade grymtat några gånger men inget som krävde att han fick gå upp...

Siljelin: kan det vara idé att testa någon form av sömnmetod, eller är det bara så att hon oxå har drabbats av lite resfeber??

Idag hade jag planer på att antingen åka till IKEA och köpa ny madrass till Fias säng eller ta en långpromenad men det är för äckligt väder för mig och Fia är för snorig för IKEA så jag tror vi softar hemma istället. Eftersom Fia sover så mycket och däremellan är nöjd med att sitta och gnaga på en träslev så har jag hunnit rensa i pappershögen, betalat räkningar. stoppat in recept i receptpärmen och tömma diskmaskinen.

• MUM CC

Modesty2000 -> Det låter som en kopia på min och Claras dag!!! Förutom det där med 8 timmars sömn på raken, det var det stooor skillnad på! All småttingar verkar vara förkylda och ha feber nu, det har väl spritt sig som en löpeld runt i Sollentuna!

Svar på tråden Sollentunamammor 2