• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Modesty2000

Jag gjorde förresten ett annorlunda falukorvsrecept idag som blev så gott att jag fortfarande njuter av bara minnet av smaken!
    Vanlig falukorv som jag skivade som man gör när man gör falukorv i ugn. Mellan skivorna hade jag Dijon-senap och petade i ädelost. Ovanpå lade jag baconskivor och hade på en massa grädde...ingen smalmat men ack så gott! Till det gjorde jag potatis i ugnen...

• Armino
    Modesty --> Det lät gott! Kom du på det helt själv?

Armica har sovit jättemycket idag, men jag antar att det kan bli så efter sprutan? Efter förra sprutan märktes det ingenting men om den enda effekten den här gången blir att hon sover mycket så kan jag leva med det Glad Fast självklart får jag för mig att hon kommer att sluta andas i sömnen och går dit och kollar hela tiden. mn hellre en gång för mycket än en gång för lite Flört Frågan är ju hur länge hon kommer att sova nu. I vanliga fall somnar hon vid elva, tolv. Men ikväll somnade hon vid nio. Betyder det att hon kommer att vakna vid fem, sex Förvånad Jag återkommer med rapport imorgon.

En annan fråga... Jag tänkte byta ut "lunchflaskan" mot ett riktigt lunchmål eftersom det har funkat så bra med smakisarna. Men hur mycket ska man ge? Och ska man ge vatten till? Hur mycket då? Jag tror att hon kommer att dricka upp allt vatten på en gång i tron att det är mjölk och tar man bort flaskan så kommer hon bara bli arg. Så hur löser man det? Hur gjorde ni andra när ni skulle införa ett "riktigt" mål mat?
    Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.
  • strojes
    Camabo: Vi gav vatten till smakisarna direkt för att lära henne acceptera vatten. Det är ju helt ok att ge maten först och vattnet efteråt man måste inte varva maten med vattnet under måltiden om risken är att hon dricker för mycket (du får prova dig fram). Kommer inte ihåg hur mycket Malin åt när vi började med hel måltid. Vi öppnade en liten matburk och värmde lite i taget och kände oss fram i början. Så länge man låter bli att stoppa ner skeden hon äter med i burken och värmer lite i taget går den ju att ställa i kylen till nästa måltid (om man använder köpeburk, hemlagat är ju lite mer känslig).
  • Camilllla

camabo: När vi kände oss klara med smakisar gav vi en halv liten burk första tiden. Sen insåg vi att Noel nog kunde/borde/ville äta mer och då började vi med en hel burk Nu äter han ofta en hel stor burk till lunch och en liten till middag.. Han kan fortfarande vara lite skeptisk till de bitar som är i stora burkarna...

• Modesty2000

Camabo: Vi gjorde som Skydiver...portionerade upp i en tallrik det vi trodde hon skulle äta och hade bara i mer när hon såg ut att vilja ha mer. Jag tror jag tog en halv burk i början och gav fritt med fruktpuré efteråt men när hon nästan åt mer frukt än mat började jag ge henne mer och mer mat. Jag har alltid gett mat i överflöd och om hon inte varit nöjd med sin portion märktes det direkt på hur mycket efterrätt hon åt.
    Jag började med flaska med vatten nästan direkt men det har nog tagit en månad innan hon faktiskt börjar dricka ordentligt...

• Mondino

Bra camabo att du ställer alla dom här frågorna som jag sitter å funderar på och behöver svar på om nån månad, schyyst att du banar väg

Vi var på BVC igår och nu såg vikten bättre ut efter att vi kört med lite tillägg och om vi ville så kunde vi börja med lite smakportioner och gärna i första hand testa gröt så man kan ta det istället för tillägg. Men!!! Min lilla bebis!! Jag håller för öronen en liten stund till...
    Nu ska jag sticka iväg å träna och testa å lämna Theo på barnpassningen så får vi se hur det går.
    Ha en bra dag alla!!

• Armino
    Lillmondino --> Jag ställer gärna alla idiotiska frågor så att du slipper. Men när socialen kommer och tar Armica ifrån mig eftersom de anser att jag inte verkar veta vad jag håller på med så kan du väl komma över och stötta mig med lite choklad? Flört

Tack för alla bra svar hör ni! Förresten! Det där med fruktpuréer... Ska man ge sånt varje dag? Hur onyttigt är sånt på en skala egentligen? Det kanske inte är så onyttigt?
  • Krodan
    Armino skrev 2007-10-30 09:58:52 följande:
    Lillmondino --> Jag ställer gärna alla idiotiska frågor så att du slipper. Men när socialen kommer och tar Armica ifrån mig eftersom de anser att jag inte verkar veta vad jag håller på med så kan du väl komma över och stötta mig med lite choklad? Tack för alla bra svar hör ni! Förresten! Det där med fruktpuréer... Ska man ge sånt varje dag? Hur onyttigt är sånt på en skala egentligen? Det kanske inte är så onyttigt?
    De är väl inte onyttiga, men sötare än maten vilket gör att d eflesta ungarföredrar dem framför mat. Jag har aldrig gett nån av mina ungar fruktpureer annat än i gröten, för jag har inte forstått poängen. Däremot får de vanlig frukt så klart
    Angelina och Athena är mina sessor
  • BeccaGrodan

camabo: vad jag förståt så är fruktpure/frukt efter maten bra för det gör att de lättare tillgodoser sig näringen i maten...
    fruktpureerna är inte onyttiga, inget tillsatt i dem o så men du kan lika gärna mosa riktig frukt det blir ju samma sak... typ :)

här är sonen sjuk o gnällig så det bärs mest.. idag vill han inte ens äta.. :/

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • GoåGlad

Ja det var längesen jag skrev nåt men som vanligt sitter jag och läser alla inlägg. Håller med om att det är bra att Camabo banar väg för oss som börjar undra över smakisar och annat. Men jag känner lite som Lillmondino fortfarande. Min lilla bebis, inte ska väl han börja äta mat snart. Nä han går upp så bra och verkar nöjd med mammas bröst , så lite till får han allt helamma.
    Men lite stor är han allt min kille för inatt har han sovit i spjälsängen i sitt rum för första gången. Och döm om min förvåning när ungen sover hela natten, 7 timmar i sträck utan amning. Jag är helnöjd och hoppas det håller i sig ett litet tag. Han verkar sova så mycket bättre i spjälsängen än i vaggan.

Annars då. Jaa, vi har byggt om i vardagsrummet och i Isacs nya rum hela helgen så jag är fortfarande trött efter det. Sörjer att Mysebo har stängt och känner att tisdagen inte känns lika meningsfull hahaFlört. Är supertrött på regn och grått och längtar efter fikastund hemma hos Camabo.
    På fredag morgon ska Isac flyga för första gången. Dock bara upp till Umeå. Det ska bli spännande och jag har ingen aning om hur jag ska göra riktigt. Ska han få flaska när man startar o landar eller napp eller.. dessutom är jag jätteflygrädd och är lite rädd för att han ska känna av min rädsla och bli rädd han oxå. Hmmm ja vi får se hur det går. Det är ju så kort sträcka så skriker han en timme så får väl dem andra passagerarna stå ut helt enkelt.
    Långt blev det... jo, jag lägger ut bilder på Isacs nya rum o vardagsrummet för dem som vill seFlörtGlad
    Trevlilg tisdag på er.

Svar på tråden Sollentunamammor 2