• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Armino
    Goåglad --> När vi flög till Spanien gav vi flaska vid start och landning och det funkade jättebra! Jag tror att det är bättre med flaska än med napp eftersom de sväljer mer när de får vätska i munnen än om de bara har nappen att suga på. Och om du är flygrädd så har jag hört att det ska hjälpa om man lyssnar på ett avslappningsband vid start och landning. Du kan säkert ladda ned på nätet och lyssna på i mp3-spelaren (om du har nå dvs Flört) Jag är också trött på regn och rusk! Nu får det vara nog Skrikandes Och båda mina par skor är trasiga så så fort jag går utanför dörren så blir jag plaskblöt om fötterna. Inte kul. Men det ska bli kul att få fika på torsdag! Jag har laddat mina fikamuskler hela helgen Skrattande

Becca --> Alvin saknar säkert sina Mysebo-kompisar. Det är därför han inte äter. Du får visa honom kort på alla våra ungar så blir han säkert lite gladare Glad Och Armica hälsar med en dregelpuss Kyss

Krodan --> Varför ska man ge fruktpuré i gröten?
    Händer det en olycka till sjöss står det många torrklädda på land.
  • MUM CC

Goåglad -> när vi flög så ammade jag vid 3 av starterna och landningarna, men det ju inte alltid det passar in i mattiderna, så vi hade med oss en nappflaska som vi fyllde på med vatten innan vi gick på planet. Den sög/tuggade hon glatt på! Även kul sak att underhålla henne med under flygningen. Ett litet tips är att ta med sig lite snöre som man kan binda fast leksakerna med så slipper man lägga sig dubbel för att plocka upp dem från golvet...

• Siljelin

Måste inte barnen sitta fast vid start o landning? Så amning funkar väl inte?

Jessica äter nu både broccolipuré och gröt med god aptit men flaska funkar bara inte. Och jag har svårt att se sambon ensam hemma med henne en hel kväll, tröstande/sövande en förtvivlad bebis med en burk broccolipuré. BVC-sköterskan ansåg att det bara var att gilla läget, tids nog kan jag gå hemifrån. Vill hon inte ta flaska så vill hon inte. Och det har hon ju i och för sig rätt i...

• Armino

Gröt ja... Hur funkar det? Man bara ger gröt på morgonen eller? Hur mycket ska man ge där då? Lika mycket som maten till lunch? Och vad var det där med fruktpuré i gröten??

Många frågor blir det...
  • Mondino

jag fick tipset av BVC sköterskan att börja introducera gröt till eftermiddagsmat. För jag ger ersättning till Theo efter morgonamningen och efter den amningen som är runt 17-18, jag hade tänkt att han skulle få påfyllning vid sista amningen innan han somnar för natten men då är han för trött både för att amma seriöst och för flaskan. Verkar liksom bara vara "sovtutte". Och då tyckte sköterskan att det var en bra plan att 17-18 målet skulle bli gröt-mål för det står dom sig bra på inför natten. Men hur mkt kan man ju fråga sig.. borde väl stå nån rekommenderad mängd på dom där paketen. Mild havregröt och majsgröt fick jag rådet att börja med och sen banangröt.

• Camilllla

Vi började med Nestlés milda havregröt. I flera veckor åt Noel inte ens en hel smakportion (det står på paketet), jag tror vi blandade typ bara en matsked vatten med grötpulver... Men det var nog när vi började med katrinplommonpuré (för magens skull, vi har ju länge haft problem med hård mage här) som han började gilla det mycket mer och nu får han lite mer än en portion.

Gröt var det första vi började med, som smakis, och då fick han det vid lunchtid. Men ganska snart började vi ge det på kvällen istället. Nu får han gröt kring 20.30, 1-1½ timme före läggdags.

Vad det gäller fruktpuré så ser jag det som att frukt är nyttigt och bra och inget man behöver snåla med. Och eftersom det inte är några tillsatser i puréerna kan man ju ge såna också tycker jag.. Det enda är att man inte ska börja med de som smakisar för då kan de få för sig att välja bort riktig mat...

Noel får typ 1/3 stor burk fruktpuré efter lunch och middag och ibland blir det fruktpuré till mellanmål också. Ibland får han prova lite riktig frukt (men vi är inte såå duktiga fruktätare här, kanske därför jag försöker få Neol att bli bättre...) men häromveckan när han fick smaka på Johans äppelklyfta bet han av halva..! Det kan ju gå lite läskigt...

• Modesty2000

Jag tyckte inte att loppan stod sig lika bra på gröt som hon nu gör med vanlig mat. Ikväll vägrade hon iofs att äta för första gången...bara sprutade ner hela köket med fisk, ris och grönsaker men det beror mest på att hon är grymt förkyld (matlusten alltså...sprutandet är väl en fas...hon tycker mamma är skitkul att kolla på när hon blir förbannad :D).
    Fia får alltså mat vid 18 tiden och sen äter hon inget förrän 6.30 och då är hon inte galet hungrig utan mer väldigt sugen...typ..

Vad det gäller fruktpurén i gröten så har jag i frysta tärningar med äppelpuré för att gröten ska svalna snabbare...och så en klick plommonpuré för bajseriet...
    Jag gör ju egen havregrynsgröt på finmixade havregryn och började med 1 msk gryn och 2,5 msk vatten och sedan hade jag på typ 1 msk bröstmjölk eller havremjölk. Nu äter loppan gröt på 60 ml gryn och 1,5 dl vatten! Jag fattar inte vart allt tar vägen...hon måste ha en grymt stor magsäck :D...

• Modesty2000

Siljelin: vad har ni använt för flaska? Vi hade en Mam ultivent till Fia och jag har jobbat som en tok för att försöka få henne att dricka vatten...men idag köpte jag en ny flaska på Barnens hus som heter "Minime" och hon drack som en kamel! Själva sugnappen såg helt annorlunda ut, inte anatomisk för fem öre utan vara en vanlig runt napp... kids.merkotex.se/productpage.aspx

• Siljelin

Vi har provat vanlig "standardnapp" och Avent. Hon bara tuggar lite på dem och leker runt med tungan så att inget händer alls...

• strojes

Det var ju ett tag sedan vi började med gröt men då började vi med Sempers havregröt (helt utan fruktsmak). Började med smakisprotioner vid lunch så vi skulle hinna klara av eventuellt magknip innan natten. När vi märkte att allt funkade bra med gröten fick hon en portion på kvällen nån timme innan läggdags. Precis när hon skulle sova fick hon en slurk vid bröstet. När vi sen introducerade välling flyttade vi grötmålet till frukost istället och gav välling på kvällen. Vi körde med Sempers havregröt hela tiden vi köpte barngröt (provade risgröt en gång, hade en smakportionspåse, men den totalvägrade Malin äta).

Svar på tråden Sollentunamammor 2