• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Mondino

Nää.. usch! Det enda jag har som "viktigt" är att signalera att det fortfarande är natt. Vi pratar inte eller tänder nån lampa å så. Men för vår del är det fortfarande lite för tidigt att börja på nån metod eftersom Theo bara är 4 månader, experterna säger att först efter 6 månader är dom så stora att man kan veta att dom ska klara sig en hel natt utan att tanka. Man kan ju hoppas att dom sover en hel natt nån gång innan dom börjar skolan

• MUM CC

Haha! Nej, jag är inte alls ute efter att Clara inte ska äta på natten, det stör mig inte alls faktiskt. Utan det är att hon vaknar efter läggning och inte kan somna om förrän efter ca 2 timmar, och hon ÄR trött, det märkar man. Iaf innan hon blir så övertrött så att hon går in en andra andning liksom! Men det är väl bara att härda ut...

• strojes
    MUM CC skrev 2007-11-07 09:00:33 följande:
    GoåGlad & Lillmondinos mamma -> Samma sak händer här... Clara somnar oftast bra på kvällen, men vaknar efter 30 min och somnar bara om ifall vi vaggar henne i famnen och det går INTE att lägga ner henne! Igår försökte jag få henne att somna om och då skrek hon i 45 minuter, blev sedan jättepigg och glad och var uppe 1,5 timme innan hon somnade. Man vet inte riktigt vad man ska ändra på??? Har börjat läsa "Somna utan gråt" nu, den verkar bra. Tycker inte om tanken på 5-minuters metoden som alla föreslår, det måste finnas ett annat sätt!
    Den boken har jag också tänkt köpa. Ska göra det och köra med det till tjejerna när de blir större. Har bara hört bra om den boken! Finns en massa trådar här på familjeliv om den och bara positivt att läsa. Var på väg att köpa den för ett tag sedan när Malin strulade med sömnen men så rättade det till sig och sen har det inte blivit av (den funkar bäst när barnet är under två år har jag för mig).
  • GoåGlad

Åh så skönt att fler har kinkiga barn hahaha . Idag har jag börjat skriva upp vilka tider Isac sover och äter för jag har kännt sista tiden att jag inte har nån koll alls. Inte för att det kanske gör honom mindre kinkig på kvällarna men om jag har koll på det kanske jag i alla fall kan utesluta om han är hungrig eller trött. Jag måste tydligen göra listor o skriva upp allt nu för tiden om jag ska komma ihåg nåtFundersam.

Mum cc-låter som en toppenbok, den måste nog inhandlas. Jag är oxå emot 5-min metoden. Tycker den verkar hemsk.

Lillmondino- kan det vara den där jäkla utv. fasen som våra små pojkar går igenom igen??Jag läste att v. 15-19 skulla vara krångliga med en extra stormig topp runt v 17Förvånad. Isac är ju 16 veckor denna vecka. Fyy tusan. Ska nog låsa in mig nästa vecka då.. Flört Jag försöker oxå göra som du och markera att det är mörkt och tyst på natten. Men va fan hjälper det då han bestämt sig för att inte sova hahahaFundersam.Men det kanske lönar sig längre fram om man är konsekvent redan nu.

Har märkt att Isac även verkar ha ont i munnen. I går när han var så krånglig o grinig så högg han efter allt som kom nära hans mun. När jag satt o gnuggade med ett finger på tandköttet så blev han lugn och tyst..Hmm, kan det verkligen vara dags för tänder redan?? 

Ja, hoppas och ber en liten bön om en bättre natt i natt.

• Mondino

Hahha..så lustigt med våra killar. Dom beter exakt likadant (Cool så klart, dom är ju nästan precis lika gamla och alla barn går ju igenom samma utveckling...) men Theo blir galet lugnt när man gnuggar på underkäken och stöter ut ett ljud som verkligen låter som njutning.. hahah.. man skulle kunna tro att det är nån helt annan njutning . Jessica fick ju sina framtänder när hon var 4 månader så det är inte omöjligt att det är faggorna, men kan nog ta en stund innan dom tittar upp men ändå blir dom påverkade av det. Jag är säker på att det är den där 19 veckors fasen som har sin topp vid 17 veckor. Jag bara måste ha förklaringar till allt som händer, annars sliter jag mitt hår. Nu på eftermiddagen åt han hela smakportionen av gröt, gick ju så mycket lättare nu när han har fattat att man kan gapa ordentligtSkrattande

• Mondino
    MUM CC skrev 2007-11-07 09:42:58 följande:
    Haha! Nej, jag är inte alls ute efter att Clara inte ska äta på natten, det stör mig inte alls faktiskt. Utan det är att hon vaknar efter läggning och inte kan somna om förrän efter ca 2 timmar, och hon ÄR trött, det märkar man. Iaf innan hon blir så övertrött så att hon går in en andra andning liksom! Men det är väl bara att härda ut...
    Det är säkert nån utvecklingsfas även för Clara . Som tur är (peppar peppar ta i trä) så funkar läggningen klockrent här. Theo tuttar runt halv åtta och oavsett om han somnar in ordentligt eller är vaken så funkar det kanon att bara lägga honom i sängen släcka och gå. Thank god for that!! Och han sover bra fram till runt 12, sen börjar trasslet... men precis som du säger, det är väl bara härda ut, nån gång ska det väl vända....
  • GoåGlad

Hahah Isac ger oxå ifrån sig nåt konstigt njutningsljud när man gnuggar i munnen. Men jag vågade inte skriva det hahahaFlört

• BeccaGrodan

visst är det skönt att kunna "skylla" på något när barnen plötsligt beter sig helt annorlunda ;)
    här är vi i bokens v. 46 språng, sista som är beskrivet i boken.... Alvin är ju 44 veckor o det sägs att detta språng kan pågå mellan 3-7 veckor... jag hoppas så kort som möjligt... Alvin som i vanliga fall är väldigt glad o nöjd o roar sig själv för det mesta är mig i hälarna heeela tiden här hemma, jag får inte gå en halv meter utan att han kryper efter o gnäller, om jag sätter mig på golvet är han nöjd o kryper iväg på egna upptåg men håller ständig koll på mig så om jag när han är utom synhåll hoppar upp till datorn kommer han genast krypande o stället sig mot mig som om han vill upp, tar jag då upp honom ålar o skriker han o vill ner, sätter jag ner honom o sitter kvar själv blir han jätte arg... så då får jag sätta mig på golvet igen... vi har jätte kul här hemma just nu verkligen.. dessutom äter han sämre, vill helst bara äta plockmat och sover lite sämre än vanligt... jag hoppas fasen snart är över

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Mondino

Becca: ja, då får man varken nyttiga eller onyttiga saker gjort, och man inte ens kan gå på muggen utan att ha dom knät

• Siljelin

Hinner inte lasa ikapp nu, Jessica verkar snart trottna pa pappa, sa jag skriver bara en snabb rapport...

Vi ar nu inne pa var fjarde semesterdag. Flygresan var riktigt jobbig, men vi kan inte skylla sa mycket pa Jessica, for hon sov de 6 timmarna till mellanlandningen (med ett uppvak som kravde amning o ett som kravde amning+lite vandring i gangen) och under andra flyghalvan var hon nojd om man bar runt pa henne. Men det ar ratt jobbigt att sitta helt uppratt o blixtstilla med en bebis i knat 6 timmar mitt i natten. O mycket varmt pa flyget! Passkontroll o transfer tog mer an fyra timmar, med minibuss, tva bilfarjor och langa farjekoer. Jessica satt i famnen hela bilresan o det fanns inte ens balten till oss trots att det var nya fina bilar.

Nar vi kom fram hade vi inte atit pa tio timmar men allt var stangt sa det var bara att ga o lagga sig. Jessica har faktiskt sovit hela natter sen vi kom, med undantag for nu i natt nar hon atit tva ganger. tyvarr sover vi inte lika bra da sangarna ar jatteharda, kuddarna jattestora o Jessica ligger mellan oss.

Det ar en mysig resort med sma bungalows med lummiga gangar o massor av vaxter emellan. palmer, orchideer o annat kul :o) de har en stor uterestaurang under tak bredvid poolen, som ligger precis vid stranden. tyvarr ar det en massa vassa klippor har o var i vattnet sa vi har bada sma blodande sar, men vattnet ar varmt o det ar annars fint att bada. Igar badade Jessica lite i poolen, mest fotterna.

Maten ar jattegod o personalen rolig o trevlig och helt galna i Jessica. Jag hade nagon diffus uppfattning innan om att jag inte skulle lata nagon annan halla henne, men det kunde jag ju glomma redan forsta dagen. de kommer fram med en gang o tar henne, de tar aven upp henne ur vagnen om hon ligger dar. sedan ropar de pa varandra, visar upp henne, leker tittut, tar med henne ut i koket, forsoker fa henne att sova i famnen etc. Fordelen ar att vi alltid kan ata i lugn o ro! Inte som hemma... En av personalen har pratat om att ta hit sin egen baby o visa oss. Kanske idag...

Svar på tråden Sollentunamammor 2