• Maxie

Visparnas tråd 5

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste…

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden…
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html
    Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
     www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.

NY KALENDER FINNS - skriv in ditt bf och andra viktiga händelser under din graviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m24052204.html
  • Svar på tråden Visparnas tråd 5
  • Joyce

MaLu: Samma sykunskaper och tålamod här. Jag skulle fålla en filt i fredags och fick ringa och fråga M 3 ggr om hur man skulle ställa in symaskinen. Min 5:a i syslöjd kan man ju undra hur det kom till....

Idis: Vad jobbigt det låter! Hoppas nån av de ammande mammorna kan svara! Jag har ju egentligen ingen aning om det funkar eller är bra men sånna där vårtluftare finns ju på apoteket. Plus typ sån där sugskydd som man sätter över vårtan när man ammar. Vet inte vad det kallas, ammningsnapp? Som sagt jag har ju ingen aning, detta var vad som stod i amningsboken som jag läste.

• Pess

Idis....Kolla upp det på tex amningsmottagningen så att det inte är svamp eller bakterier...De kan ta en odling...Själv fick jag ju stafylokocker på båda bröst och höll (bokstavligen) på att avlida av smärta...

• Idis 76

Pess: Kan dom göra detta hos distriktan??
    Vad fick du göra och har du något nummer dit som jag kan ringa?

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • jamis
    Proppens: jobbigt att du mår så illa, men samtidigt är det ju ett bra bevis på att det står rätt till Kul att berätta för dina föräldrar till jul!

Malu: Det kommer att gå så bra imorgon! Härligt att du oxå mår sådär som man ska

Joyce: Ja, jag behöver oxå hjälp när jag ska sy Det är bra att man har mammor!

3 dar tills min man kommer hem!!
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Idis 76

Hittade lite nummer nu men då blir det att ringa först imorgon...

• Pess

Idis....De kan (borde kunna iaf ) kolla detta hos distriktsköterskan. Har du något sår som du kan se eller är det "bara" rött och irriterat? Om du INTE har sår är det troligt att det är svamp...Hur ser T ut i munnen? Har hon en vit beläggning på tungan? Det talar isf oxå för svamp. Om du tror det är svamp kan du prova att självbehandla med bikarbonat utblandat i kokat, avsvalnat vatten....1 kryddmått till en deciliter vatten. Badda både dina bröstvårtor efter amning och T:s tunga och kinder...Efter varje amning...

Har du sår borde du kolla upp med med en odling....Jag hade som sagt bakterier och fick äta Heracillin i 20 dagar innan jag blev helt okej... Små sår på vårtorna är en tacksam inkörsport för bakterier...

Visst har du ammat fint tills nu? Var noga med T:s läge och tag vid bröstet...Munnen mitt framför vårtan och stort gap. Lufta, lufta, lufta....Var försiktig med salvor....Amningsmottagningen rekommenderar INTE sälvor på brösten....

• Idis 76

Tack för svaret.
    Jag har inga sår (än). Amningen har funkat kanon och jag tycker att den gör det fortfarande. T har lite vita läppar men inget i munnen. Nu tog jag lite ramlösa på tuttarna och hoppas att det kommer att gå över snart, kommer att ringa distriktan imorgon (tror jag).

Hur är det med dig annars då vännen??

• Pess

Då låter det som svamp...Satsa på bikarbonat i morgon....(Vischyvatten innehåller detta, men inga andra kolsyrade vatten tyvärr) Du hittar det bland bakprodukterna i mataffären...Går det inte över efter några dagar så kan BVC hjälpa till med olika behandlingar...

Med mig är det jättebra. L har dock kommit in i en period då hon sover lite mer oroligt....så jag är tröttare än vanligt...Men förutom det så

• Idis 76

Bra att höra att allt rullar på. Ja T har sovit oroligt oxå så från att äta en gång på natten vill hon ha mat var tredje timme. Kanske är en tillväxtperiod, vad vet jag...

• Mirren

Hejsan!

Idis, jag känner igen mig! Både i pensling av bikarbonatslösning på brösten och den allt tätare amningen.

Själv hade jag en liten tvättlapp som jag doppade i bikarbonatslösning och "tvättade av" brösten med före och efter varje amning. Dessutom började vi koka alla nappar varje dag och sköjde även dem med lösningen före och efter amning (fick Casimir att spotta ut nappen och suga på händerna istället). Tycker att det är lite tråkigt att BVC inte tar torsk/svamp på större allvar eftersom jag också fick besvär som påverkade amningen (jag fick aldrig ont som du dock - däremot har jag varit väldigt orolig).

Vad gäller tätare nattamning så är vi tillbaka på varannan/var tredje timma. Jag ammar klockan 9, 12, 2 och 5 i värsta fall. Har jag tur vaknar Casimir inte förrän 6 istället - och det är bättre för då går vi ju ändå upp. Det ska bli spännande att se om det är en tillväxtperiod eller om det helt enkelt kommer att vara så här ett par månader till .

Svar på tråden Visparnas tråd 5