• nenne31

Lite frågor orolig!!!

Hoppas någon kan svara på mina frågor...
    Göra en lång historia kort så.....
    Jag väntar tredje barnet och har haft en jobbig grav med bla tidiga Sd som nu get resultat....har haft för tidiga värkar med mina andra två barn med och fått det stoppat med sprutor...mina Sd hade fram tills för tre veckor sedan ej påverkats mer än att tappen va mjuk...idag sökte jag på spec mvc för jag haft Sd i 1 1/2 dygn ej regelbudna men onda och tryckt på neråt...o idag visade det sej att tappen som va 4 cm för tre veckor sen va helt utplånad...om jag öppnat mej ville han ej kolla för att reta...
    Läkaren ville ej ge mej bricanyl tabletter då han sa dom kan hjälpa 2 veckro emn inte sen o där emycket biverkningar...det e STOR risk att du får för tidigt men jag hopaps du iaf går 4 veckor till....

Jaha jag e redan sjukskriven och tar det lugnt..kan ej göra mer..sa läkaren emd att kommer det så kommer det...

Så ni som har prematur barn eller vet om det..vilka chanser har barnet idag från v 32 o framåt?
    Hur länge e vistelsen på neonental om han komemr nu i v 32?
    När e det "riskfritt" att han kan komma och man kan hamna på bb ett par dagar bara el patienhotelet?
    Vilka e de vanligaste skadorna han kan få?
    Går in i v 32 på söndag...tacksam för svar...
    Gravid tredje barnet v 31
  • Svar på tråden Lite frågor orolig!!!
  • nenne31
    Ska tilläga med att han ligger 17 % över viktkurvan vägde 1,5 kg i v 28..men vikten e kanske inte så viktig?..

*puffar*
  • issss

Kan inte ge ngt exakt svar på din fråga men man räddar ju faktiskt barn från v 24 idag....så beroende på hur "friskt" barnet hunnit bli så finns det säkert goda chanser! Lycka Till!

• fröken janson

fick barn i vecka 32, inga problem. fick ligga på neo och växa till sig lite tills de hade passerat vecka 35.

• nenne31
    Okej tack för era svar...
    Gravid tredje barnet v 31
  • Mamma till bröderna bus

min son är född i vecka 33. det kommer gå bra ska du se, fick visseligen bricanyl sprutor för att han skulle stanna såpass att jag han få kortison för lungutvecklingen. ( hade tidig vatten avgång i v 32+5. Vi låg inne i 10 dagar på neo sen hade vi hemsjukvård ca 1 månad eftersom amningen inte kom igång och han sondmatades. Det som kan vara är ju att din knodd behöver hjälp med andning, och att hålla värme, hjälp att få i föda med hjälp av sond och sen kan du nog räkna med gulsot, det får nästan alla.. barnen solar lite, inget otäckt. Min son är idag en busig 1 åring som tränar på att gå, men inte riktigt vågar :)
    som issss skrev så klarar de barn från v 24, till mig sa de att de inte tyckte han var så tidig eller så liten ( vägde 2105g) de är ju vana med så mycket mindre barn.. det är självklart att man blir orolig och många tankar far genom huvudet, men 32 är ingen större fara.

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • HelenS

Han kommer med största sannolikhet klara sig bra om han tittar ut nu!

Behöver kanske ligga i värmesäng ett tag, kanske sondmatas, ev gulsot. Man skall alltid vara beredd på att ligga på neo tills barnet är fullgånget.

Lycka till!

• AnneSophie

Alltså, efter vecka 30 så överlever i princip alla barn som föds i Sverige. "Vanligaste skador" finns inget svar på skulle jag säga, eftersom sådant beror på omständigheterna.
    För övrigt går det absolut inte att ge dig ett exakt svar på dina frågor.

Ett prematurt barn kan behöva mycket vård, eller lite vård eller knappt vård alls. Allt beror på omständigheterna.
    Varför kom barnet tidigt? När föddes bebisen? Vikten? Frisk/sjuk? Osv.

Vecka 32 är lite av en magisk gräns, så tar du dig förbi den så bör lungorna iallafall vara ok för att klara sig utanför livmodern. Med lite hjälp då.

Skulle bebisen komma innan vecka 35 så tycker jag att du ska ställa in dig (innebär inte att det blir så men det är bättre att du är redo) på att bebisen (om han är frisk) minst kommer stanna en vecka på en neoavdelning och ev sondmatas. Ev kuvös (behövs inte alltid).

Jacob föddes i vecka 35, men var stor som en bebis i vecka 30-31 (tillväxthämmad). Vi stannade två veckor på neo. Han låg en dag i kuvös, sedan i vanlig säng men på en något uppvärmd madrass, han sondmatades från dag ett och i 1½ vecka. Han var helt frisk och behövde bara växa till sig, så på så vis var vår vistelse väldigt okomplicerad. När han vägde strax över 2 kg fick han åka hem.

Men som sagt... Det finns inga exakta svar.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Kulann01

Det är väldigt olika på när de kommer och om de behöver ligga på neo. Man sade till mig över 2 kg är bra, när sonen kom v 35 så vägde han 2,2kg och de var lyckliga. Man kan gå tiden ut och ändå hamna på neo. Vi låg på neo 2 veckor, pga lungorna inte var färdiga- men det var en som låg bredvid som bara låg några dagar.
    Lycka till- det kommer gå bra!

• Trassellock

hej!
    fick vår son i v 30,dessutom var han tillväxthämmad.han vägde bara 1155g och var 38 cm lång.
    visst vi blev kvar på neo i ungefär 7 veckor men det var mest för att han behövde växa till sig.solade mot gulsot i början och sondmatades,han orkade inte suga själv.i övrigt måste jag säga att det har gått över förväntan bra...han är imorron 9 månader och väger 7900g och är 66-67 lång.är en underbart go o glad kille !
    och han har inte varit sjuk en endaste gång !! =)
    så oroa dig inte för mycket du...det går allt bra,personalen som jobbar med såna här små vet så väl vad de gör!!
    kramiz

• nenne31
    Tack så mycket för era svar känner mej gensat lugnare...det behövdes verkligen....
    Gravid tredje barnet v 31...Bf 6e Januari 08
Svar på tråden Lite frågor orolig!!!