• nenne31

Lite frågor orolig!!!

Hoppas någon kan svara på mina frågor...
    Göra en lång historia kort så.....
    Jag väntar tredje barnet och har haft en jobbig grav med bla tidiga Sd som nu get resultat....har haft för tidiga värkar med mina andra två barn med och fått det stoppat med sprutor...mina Sd hade fram tills för tre veckor sedan ej påverkats mer än att tappen va mjuk...idag sökte jag på spec mvc för jag haft Sd i 1 1/2 dygn ej regelbudna men onda och tryckt på neråt...o idag visade det sej att tappen som va 4 cm för tre veckor sen va helt utplånad...om jag öppnat mej ville han ej kolla för att reta...
    Läkaren ville ej ge mej bricanyl tabletter då han sa dom kan hjälpa 2 veckro emn inte sen o där emycket biverkningar...det e STOR risk att du får för tidigt men jag hopaps du iaf går 4 veckor till....

Jaha jag e redan sjukskriven och tar det lugnt..kan ej göra mer..sa läkaren emd att kommer det så kommer det...

Så ni som har prematur barn eller vet om det..vilka chanser har barnet idag från v 32 o framåt?
    Hur länge e vistelsen på neonental om han komemr nu i v 32?
    När e det "riskfritt" att han kan komma och man kan hamna på bb ett par dagar bara el patienhotelet?
    Vilka e de vanligaste skadorna han kan få?
    Går in i v 32 på söndag...tacksam för svar...
    Gravid tredje barnet v 31
  • Svar på tråden Lite frågor orolig!!!
  • nenne31

Hej igen...jo det känns skönt att veta att det kan hända...men det har lugnat sej betydligt sen igår och natt...visst har jag haft mina onda Sd idag med..men inte som dom som kom igår...och inte lika mycket...kan det baar avstanna så här nu? el e det lugnet före stormen?
    Bm inne på spec mvc blev oxå irriterad på mej jag skulle åkt in efter 30 min igår..jag skulle in direkt om det hände igen...

Gravid tredje barnet v 33
  • lilla piraja

Ja, det är lätt att vänta för länge med att kolla sig..kanske är man rädd att besvära om det inte är nåt, men så ska man inte tänka, hellre kolla en gång för mycket. Jag gick spontant för att kolla BT hos barnmorskan, för jag var svullen (vilket nästan alla gravida är), o mådde inte så bra, och lades in på avdelning (hf), dom trodde det skulle bli kejsarsnitt direkt, men tack vare behandling o mycket vila var bebbe kvar 2v till. Gick dock i sista stund till barnmorskan, men men, det är ju lätt att vara efterklok oxå, inte trodde jag att JAG skulle få hf, hade ju inte en tanke på det..
    tycker dom borde ha gett dig en mer detaljerad info hur du ska göra dock, du som är hemma o inte har vårdpersonal som har koll på dig..
    BRA att det har lugnat sig, hoppas bebben har boat in sig ett tag till..:)

• Lilla K

Jag hade en natt av förvärkar, sen tog det 1-2 veckor innan det var dags på riktigt. Så har du tur så har det lugnat sig ett bra tag.

Håller med lilla Piraja, man vill inte besvära, det var därför jag inte ringde ambulans. Dessutom skämdes jag hela vägen inte "för att jag störde dem"... I vadå? I att köra behövande till sjukhuset!?!?

• Lilla K

"hela vägen in till sjukhuset" ska det stå.

• jennsans

Lilla K skrev 2007-11-20 19:52:05 följande:

Ah, jag tänkte tanken men skrev den aldrig - RING förlossningen vid minsta lilla sak som inte känns normal! Jag gjorde samma sak som du, andades mig igenom en natt med förvärkar, min BM blev nästan lite upprörd över att jag inte ringt in... Blev sjukskriven dagen efter. Om du inte vet att bebisen är fixerad, håll dig liggande om vattnet går (så att inte navelsträngen åker ut före bebisen och kommer i kläm). Ring förlossningen. De kommer förmodligen säga åt dig att åka ambulans in - gör då det! Försök inte vara duktig (som jag) och åka in själv. För min del slutade det med att jag fick vända vid ytterdörren och ringa ambulans, vilket slöseri med tid att ens försöka själv!
    måste bara få berätta.. är sjuksköterska lärt mig det där om att ligga om man inte vet att bebisen är fixerad.. när jag ringde in sa jag att jag hade en timmes bilresa.. ber dem inte en att lägga sig om man tror vattnet har gått??
    hade ju inte en tanke på det då.. så summa sumarum.. satt ungefär tills han var ute.
  • Lilla K

Jennsans: Det borde de frågat, tycker jag!

• jennsans

Lilla K skrev 2007-11-21 18:46:23 följande:

Jennsans: Det borde de frågat, tycker jag!
    hmmm måste va trött eller nåt.. borde ha frågat vad?? jag tycker de borde saggt =)
    fast de kanske inte tänkte så långt när jag inte var säker på att det var vattnet?? men det är man väl kanske inte som förstföderska i v 32??
  • Lilla K

Jennsans: mäh, jag som hade helheten så tydlig i mitt huvud, kunde du inte läsa mina tankar? "Borde frågat om bebisen var fixerad", skulle det stå, så kanske fler än jag fattat vad jag skrivit!

(Jag visste inte heller om det var vattnet, det fattade inte jag förrän ambulanspersonalen upplyste mig om det... Men mig sa de noga åt att hålla mig liggande. Trots min osäkerhet.)

• nenne31
    Här va det lugnare igår med Sd..och idag har jag adlrig haft så lite på månader som nu...hehe skumt det där...men positivt ju...men helt plötsligt känns det som magen sjunkit ner hur mycket som helst...ska den väll inte göra redan i denna veckan???

Annars e jag små sjuk genom förkyld och ont i halsen....

Hur e det med er andra i höstvädret??
    Gravid tredje barnet v 33
  • Lilla K

Varadis: tackar som frågar! Förkylt här med, fast det bryter aldrig ut. Följer dig med spänning, glädjs åt två kompisar som fått barn i dagarna, stressar på jobbet och längtar efter julen!

Svar på tråden Lite frågor orolig!!!