• nenne31

Lite frågor orolig!!!

Hoppas någon kan svara på mina frågor...
    Göra en lång historia kort så.....
    Jag väntar tredje barnet och har haft en jobbig grav med bla tidiga Sd som nu get resultat....har haft för tidiga värkar med mina andra två barn med och fått det stoppat med sprutor...mina Sd hade fram tills för tre veckor sedan ej påverkats mer än att tappen va mjuk...idag sökte jag på spec mvc för jag haft Sd i 1 1/2 dygn ej regelbudna men onda och tryckt på neråt...o idag visade det sej att tappen som va 4 cm för tre veckor sen va helt utplånad...om jag öppnat mej ville han ej kolla för att reta...
    Läkaren ville ej ge mej bricanyl tabletter då han sa dom kan hjälpa 2 veckro emn inte sen o där emycket biverkningar...det e STOR risk att du får för tidigt men jag hopaps du iaf går 4 veckor till....

Jaha jag e redan sjukskriven och tar det lugnt..kan ej göra mer..sa läkaren emd att kommer det så kommer det...

Så ni som har prematur barn eller vet om det..vilka chanser har barnet idag från v 32 o framåt?
    Hur länge e vistelsen på neonental om han komemr nu i v 32?
    När e det "riskfritt" att han kan komma och man kan hamna på bb ett par dagar bara el patienhotelet?
    Vilka e de vanligaste skadorna han kan få?
    Går in i v 32 på söndag...tacksam för svar...
    Gravid tredje barnet v 31
  • Svar på tråden Lite frågor orolig!!!
  • Lilla K

De kanske menar om hela slemmisen lossnat, från det kanske det är max 2 veckor. Men när bara delar lossnar så kan det handla om längre tid?

• Elsa o Fannys Mamma

hej

Jag födde min dotter i v.32+0. Hon är en glad o pigg tjej som är precis som alla andra små bebisar. Man får dock ha bebis lite längre än andra "som kommer i tid så att säga" men det har inte varit annat än underbart =)

vi fick vara nästan 3 veckor på neo o sedan hade vi hemsjukvård i 5 veckor.

Min dotter Elsa som hon heter gjorde framsteg redan första dygnet på neo så det var en av orsakerna till att vi inte behövde stanna där så länge..

Är gravid igen o det blir en prematura även denna ggn då jag bara kan gå till vecka 32-35..

Hoppas allt går bra VA INTE OROLIG! :D

Elsa är min ögonsten. Elsa ska bli storasyster
  • Elsa o Fannys Mamma
    TILL ALLA:

Om ni kommer till läkaren o det visar sig att eran livmodertapp är helt utplånad o ni är öppna ett par cm.... låt dem inte ge er bricanyl då!

Mitt första barn kom jag in med värkar i v.31+2, helt utplånad livmodertapp o 3 cm öppen, dessutom hade jag födslovärkar.! Helt oanande kommer läkaren in o säger att jag ska få en spruta som stoppar värkarna.... jo men tjena! Det funkar o läkaren säger om 3 veckor kommer ditt barn.... mmm, men hon sa inte hur!

Mitt första barn är en av många änglabarn!

Så är ni utplånade o öppna o barnet vill ut... säg NEJ TILL BRICANYL! *svarar bara för er som nått 30veckors strecket, det tidigare kan jag inte utala mig om*
  • Elsa o Fannys Mamma

oanande = Jag, då det var mitt första barn o jag var 20 år. Litade på läkarna .... i vissa fall tyvärr!

• nenne31
    Snart 3 barns mamma: Tack för ditt inlägg...och fy f*n vad hemskt för dej och gå igenom det...hur kan en läkare seja så?...då måste väll veta vad som kan hända...såååå fruktansvärt...

hopaps allt går bra med lill*n i magen...kramar
  • Susanna86

Jag fick bricanyl i v.35+5 då jag hade 2 cm kvar av livmodertappen och var öppen för ett finger... Fick både en spruta och dropp. så det kan alltså vara farligt?? eller är det bara när man är helt utplånad??? :S

• Elsa o Fannys Mamma

Susanna86:  Asså i mitt fall så gick det inte bra. SEdan läste jag en insändare av en professor på just Huddinge Sjukhus som konstaterade att om man går öppen för länge finns det en risk att barnet dör i psd. "syrebrist".

När jag kom in med värkar så frågade de inget om "hur länge har du haft värkar" osv...utan de bara kom in med sprutan o sa vad det var o vad det gjorde....

Antar att de inte hade någon plats på neonatalen? Kan inte vara arg längre för det hjälper inte. Synd bara att de var tvugna att "lära sig" på mitt barn!

I vissa fall är sprutan bra.. men jag tror inte man ska ta den när man e helt utplånad i livmodertapp o öppen 3 cm o har födslovärkar. Kroppen är inte dum, när barnet vill ut så ska det ut....

Får tillägga att jag har en liten livmoder o att läkarna absolut skulle ha tänkt på det. Barnet fick ju inte plats längre i magen....

• Susanna86
    Snart 3 Barns Mamma skrev 2007-12-02 13:40:05 följande:
    Susanna86:  Asså i mitt fall så gick det inte bra. SEdan läste jag en insändare av en professor på just Huddinge Sjukhus som konstaterade att om man går öppen för länge finns det en risk att barnet dör i psd. "syrebrist".När jag kom in med värkar så frågade de inget om "hur länge har du haft värkar" osv...utan de bara kom in med sprutan o sa vad det var o vad det gjorde....Antar att de inte hade någon plats på neonatalen? Kan inte vara arg längre för det hjälper inte. Synd bara att de var tvugna att "lära sig" på mitt barn! I vissa fall är sprutan bra.. men jag tror inte man ska ta den när man e helt utplånad i livmodertapp o öppen 3 cm o har födslovärkar. Kroppen är inte dum, när barnet vill ut så ska det ut.... Får tillägga att jag har en liten livmoder o att läkarna absolut skulle ha tänkt på det. Barnet fick ju inte plats längre i magen....
    Jag fick bricanyl igen i en spruta i går morse pga att jag haft värkar med 2-3 minuter emellan hela natten och ej sovit något. Men är bara öppen 1½ cm och ca 1 cm kvar av livmodertappen... Fick även petidin för att de skulle sätta fart på öppningskedet men nej då itne i mitt fall, så jag är åter igen hemma utan bebis :(
  • jennsans

petidin är ju smärtstillande.. hur kan det sätta fart på öppningsskedet?

jag fick 2 tabl bricanyl under min förlossning.. dock så hade jag värkar som typ aldrig släppte.. men kännde inte av dem överhuvud taget

• Susanna86
    jennsans skrev 2007-12-03 11:23:14 följande:
    petidin är ju smärtstillande.. hur kan det sätta fart på öppningsskedet?jag fick 2 tabl bricanyl under min förlossning.. dock så hade jag värkar som typ aldrig släppte.. men kännde inte av dem överhuvud taget
    jadu de va så de sa, bara för att när kroppen slappnar av så ska tydligen öppningsskedet gå fortare eftersom man är avslappnad,men det gick dock inte för mig.
    Nu har däremot värken i ryggen börjat igen, så vem vet kanske blir förlossningen i natt igen :P ska iaf tvätta nu på eftermiddagen bara för att få fart på det hela... Är så less nu...
Svar på tråden Lite frågor orolig!!!