• nenne31

Lite frågor orolig!!!

Hoppas någon kan svara på mina frågor...
    Göra en lång historia kort så.....
    Jag väntar tredje barnet och har haft en jobbig grav med bla tidiga Sd som nu get resultat....har haft för tidiga värkar med mina andra två barn med och fått det stoppat med sprutor...mina Sd hade fram tills för tre veckor sedan ej påverkats mer än att tappen va mjuk...idag sökte jag på spec mvc för jag haft Sd i 1 1/2 dygn ej regelbudna men onda och tryckt på neråt...o idag visade det sej att tappen som va 4 cm för tre veckor sen va helt utplånad...om jag öppnat mej ville han ej kolla för att reta...
    Läkaren ville ej ge mej bricanyl tabletter då han sa dom kan hjälpa 2 veckro emn inte sen o där emycket biverkningar...det e STOR risk att du får för tidigt men jag hopaps du iaf går 4 veckor till....

Jaha jag e redan sjukskriven och tar det lugnt..kan ej göra mer..sa läkaren emd att kommer det så kommer det...

Så ni som har prematur barn eller vet om det..vilka chanser har barnet idag från v 32 o framåt?
    Hur länge e vistelsen på neonental om han komemr nu i v 32?
    När e det "riskfritt" att han kan komma och man kan hamna på bb ett par dagar bara el patienhotelet?
    Vilka e de vanligaste skadorna han kan få?
    Går in i v 32 på söndag...tacksam för svar...
    Gravid tredje barnet v 31
  • Svar på tråden Lite frågor orolig!!!
  • Linva

Jag fick barn (tvillingar) i vecka 30 + 6 å de mår väldigt bra idag. vi fick va på neonatalen i drygt 2 månader men då har mina barn opererats för hål i magsäcken å hål i tarmen. de var uppkopplade med ekg å hur de syresatte sig å sen en sond så att de kunde äta via den men allteftersom så kunde man ta bort alla sladdar.  

• cloudberry79

Håller med AnneSophie om att det BORDE vara förbjudet med barn i förskole/skol-ålder på neoavdelningar, men tyvärr är det inte så. Min lille skrutt ligger just nu på neo i Sunderbyn, efter att ha legat i Umeå. Båda avdelningarna tillåter besök av syskon och nu har lillen fått en förkylning på något mystiskt vis. Visst finns det många sätt han kan ha fått den på (personal eller vi föräldrar) men det känns viktigt att minska smittriskerna!

Jag har skrivit mycket om hur vår resa hittills har gått, nu är Vidar född i vecka 28, men alla prematurbarn är individer. Ett vecka 28-barn kan ha relativt små behov jämfört med en vecka 34, allt beror på deras egna förutsättningar. Många lycka till, hoppas bebisen vill stanna i magen!

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • nenne31
    Tackar så mycket för era inlägg......känns bra o läsa dom och jag hopaps han vill stanan i magen några evckor till...
    Gravid tredje barnet v 31
  • AnneSophie
    cloudberry79 skrev 2007-11-09 13:22:44 följande:
    Håller med AnneSophie om att det BORDE vara förbjudet med barn i förskole/skol-ålder på neoavdelningar, men tyvärr är det inte så. Min lille skrutt ligger just nu på neo i Sunderbyn, efter att ha legat i Umeå. Båda avdelningarna tillåter besök av syskon och nu har lillen fått en förkylning på något mystiskt vis. Visst finns det många sätt han kan ha fått den på (personal eller vi föräldrar) men det känns viktigt att minska smittriskerna!
    För jäkligt! Hur fasen tänker dom på sjukhuset? *skakar på huvudet*
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Lilla K

Neo i Sundsvall tillåter besök av syskon och övriga, men inte om de är det minsta förkylda. De tycker inte att de är rätt personer att bedöma vilka som ska vara närmast anhörig. Jag tycker det har funkat bra, det var aldrig något spring där trots de fria besöksreglerna.

Det verkar variera en hel del mellan orterna, så TS; det är nog bäst att kolla med just eran Neo-avdelning vad som gäller!

• Kulann01

Ann-Sophie Då TS tillhör Lund, så beskrev jag vad det fanns för möjligheter där. Dvs samvårdsrum (5 st), Ronald MC Donaldhuset och till sist patienthotellet! Vi låg inne i januari i år och de syskon som var sjuka/förkylda etc, var inte välkomna, men annars fick syskon hälsa på. Vi låg inte på IVA delen, har nog lite hårdare regler där.

• Trassellock

i karlstad kommer ingen in som är förkyld ens...och är det RS varning så kommer INGA barn in!
    har förvisso inga låsta dörrar där men en sluss som man ska vänta i tills det kommer någon och möter en...är man då förkyld så slipper man inte in.bra va?!

• Millsan

Jag födde min son i v.31+3 vi låg på neo i 18 dagar och hade hemvård i 7 dagar.. Förlossningen skedde spontant och han mådde jättebra när han kom (o mår jättebra nu) han klarade av att andas själv, hålla värmen osv men kunde inte äta själv utan fick maten via en sond (sugreflexerna kommer i v.35 sa de till mig) vi valde att ge honom flaska med bröstmjölk i istället för att kämpa alldeles för mycket med amningen och efter 20 dagar tog de bort sonden eftersom han kunde äta alla mål själv från flaskan och han behövde sola bort gulsoten 2 ggr oxå.. Läkarna sa till mig att barn som föds innan v.32 kan få problem med syn och hörsel men min son har inga som helst men från att va för tidigt född utan är som vilken normalfödd bebis som helst..

Sonen var 43 cm lång och vägde 1958 gram när han föddes , idag är han 4 månader och är 60 cm lång och väger 6200 gram.

Grattis till bebben i magen och lycka till

• UWO BaraJag
    AnneSophie skrev 2007-11-09 14:46:32 följande:
    För jäkligt! Hur fasen tänker dom på sjukhuset? *skakar på huvudet*
    ...på familjen kanske?
  • nenne31
    Hej o tack för alla svar...jag e i v 32 +1 idag och min bebis vägde idag på rutin ul 2245 g..så han e ju ingen liten bebbis heller det e ju bra...

Får se när han vill titta ut men för var dag som går e det ju bättre o bättre....:)
    Gravid tredje barnet v 32
Svar på tråden Lite frågor orolig!!!