Att vi bryr oss - OH JA! Tror jag kan svara för flertalet av oss prematurföräldrar när jag säger att jag följer trådar som dessa med stort intresse, och att prematurbarn ligger mig varmt om hjärtat. De flesta av oss är starkt engagerade i att veta hur det går för t ex dig, och delar gärna med oss med råd och tips hur man tar sig igenom en prematurfödsel.
Du har en stor fördel som vet att det kan hända, du kan förbereda dig mentalt + att du fått praktiska tips här + att du fått medicinsk info gällande barnet både här och av BM. De flesta av oss hade inte en tanke på prematurfödslar förrän nåt hände och vips hade vi fått barn - långt innan vi var förberedda!
För barnets del är det inga större risker nu, förutom de vanliga riskerna som finns. Men i och med att sugreflexen och förmågan att andas ut lungorna kommer utvecklas inom 1-2 veckor, så kan ändå tiden på Neo bli lång, för utvecklingstakten utanför magen är inte alltid lika som i magen. Så det är viktigt att veta att bara för att vi säger att "det kommer gå bra, det är ingen fara", så innebär det inte att ni får åka hem några dagar senare. Skulle bebis komma nu så blir ni kvar gissningsvis 2-4 veckor.
(Märker att jag låter lite sur i inlägget, det är jag inte!
Jag menar detta i all välmening, orkar bara inte skriva om och hitta "felet".)
Om ni inte fått info av BM eller någon annan, be om info när ni kommer till förlossningen. Vid båda mina förlossningar har någon från Neo kommit till förlossningen (innan barnen föddes) och informerades oss om vad som kunde tänkas ske.
Just ja, jag har ju mer att dela med mig av! (Nu blir det långt, sorry...):
Förutom ordinarie förlossningspersonal så kommer ett team (3 personer är det i Sundsvall) från Neo att närvara i slutskedet av förlossningen. I vissa fall får man upp bebisen på magen, i andra fall inte. När de går iväg med bebisen, kommer de förmodligen be din man följa med, om inte annat tycker jag han ska göra det och ta kort och vara med! För mig har det alltid känts skönt att veta vad som hände de där timmarna, och dessutom se bilder. Vid förlossning 1 hade vi inte en aning om hur lång tid detta tog, så efter 2 timmar ringde förlossningspersonalen till Neo och bad honom komma till mig. På förlossning 2 kom vi överens om att han skulle komma tillbaka när de var färdiga med bebisen och la in honom på sal.
Som jag har förstått det så är det inte alla som får se sitt barn innan de går iväg, trots att barnet mått bra. Detta kan vara bra att vara förberedd på, Neo-personalen agerar ju utifrån barnets bästa och vill kanske säkerställa att barnet verkligen mår bra. Om så är fallet, be din man se till att du får information som du kan tänkas vilja ha, t ex vilket kön bebisen har.
I vårt fall fick jag upp min dotter på magen en kort stund innan de tog henne till annat rum och förberedde transport (i kuvös) till Neo. Men innan de gick iväg kom de in till mig och jag fick hålla henne en kort stund. Sonen fick jag inte upp på magen, honom visade de bara lite fort och sa kön och vikt (något som jag verkligen ville veta), gick iväg, och min man kom sedan tillbaka med honom i filtar och la honom hos mig en kort stund innan de gick till Neo (i värmesäng).