• nenne31

Lite frågor orolig!!!

Hoppas någon kan svara på mina frågor...
    Göra en lång historia kort så.....
    Jag väntar tredje barnet och har haft en jobbig grav med bla tidiga Sd som nu get resultat....har haft för tidiga värkar med mina andra två barn med och fått det stoppat med sprutor...mina Sd hade fram tills för tre veckor sedan ej påverkats mer än att tappen va mjuk...idag sökte jag på spec mvc för jag haft Sd i 1 1/2 dygn ej regelbudna men onda och tryckt på neråt...o idag visade det sej att tappen som va 4 cm för tre veckor sen va helt utplånad...om jag öppnat mej ville han ej kolla för att reta...
    Läkaren ville ej ge mej bricanyl tabletter då han sa dom kan hjälpa 2 veckro emn inte sen o där emycket biverkningar...det e STOR risk att du får för tidigt men jag hopaps du iaf går 4 veckor till....

Jaha jag e redan sjukskriven och tar det lugnt..kan ej göra mer..sa läkaren emd att kommer det så kommer det...

Så ni som har prematur barn eller vet om det..vilka chanser har barnet idag från v 32 o framåt?
    Hur länge e vistelsen på neonental om han komemr nu i v 32?
    När e det "riskfritt" att han kan komma och man kan hamna på bb ett par dagar bara el patienhotelet?
    Vilka e de vanligaste skadorna han kan få?
    Går in i v 32 på söndag...tacksam för svar...
    Gravid tredje barnet v 31
  • Svar på tråden Lite frågor orolig!!!
  • Lilla K

Håller med de andra, allt beror på omständigheter men har du kommit så långt som till v 32 tycker jag du ska känna dig relativt lugn. Tiden på Neo blir troligast 2-4 veckor om bebisen kommer inom nån vecka.

Förbered dig genom att t ex laga mat och frysa in. Livet på Neo är påfrestande och all energi och ork går åt till bebisen. Föräldrarna får inte mat (kan på vissa sjukhus gå frukost), och det kan vara skönt att slippa fundera på sånt. I det skick jag var ville jag inte äta restaurangmat, och jag ville heller inte låta min man stå och laga mat istället för att vara med mig och sonen på sjukhuset alternativt med vår dotter.

Hur gamla är de andra barnen? Fundera på hur ni ska göra rent praktiskt, så ni i förväg har en liten grovplanering. Vi bodde tillsammans på patienthotell (maken åkte hem och dagtid med vår dotter då 20 månader, då hon inte riktigt tyckte det var kul att vara på sjukhuset hela dagarna), men när jag fick rum på Neo började problemen. De kunde inte vara där, vi sov ihop i ett gästrum, maken höll på att bli sönderstressad av att flängande och vi beslutade att dela på oss. Han var hemma med vår dotter och jag var på sjukhuset med vår nyfödda son. Båda barnen fick full uppmärksamhet och mådde bäst så. Dock kom min man och dotter förbi på sjukhuset ca 1 timme varje dag, han kunde inte hålla sig borta!

För vår del handlade det den gången om 10 dagar, vilket låter löjligt lite för att få sådana "problem" som jag nämner. Men Neo-tiden är speciell, 10 dagar är en evighet.

Mina barn är födda i v 33+0 resp 34+4 och vi stannade 3 veckor resp 10 dagar. Sonen var starkare och äldre och det märktes främst på att han hade sugreflex redan dag 2. Lungorna har varit ungefär lika på dem (fått lite hjälp med att trycka ut lungorna, men de har andats själva) och båda hann med lite gulsot.

Hoppas allt går bra!!

• nenne31
    Tack ja praktiskt har jag inte ens tänkt på...herregud!!
    Vår dotter är 8 år gamal och vår son snart 6 år....
    Men man får väll inte stanna hos barnet på neo?
    Jag tillhör universitestsjukhuset i lund...
    Men kan man på alla på patienhotel så e det det vi lär göra...för barnen tycker "hotell" e skoj och dom e så stora så tror ejd et stör...men man får ju givetvis se....alla ska ju må så bra som möjligt...
    Så där va en funderar till o ta....vi ahr ju familj o vänner som tar dom när det e dax...och att det e planerat att jag o min man o bebbisen ska sova på patienthotellet i 3 dagar...men nu kan det ju bli helt annat...
  • Kulann01

Varadis- vi låg på neo i Lund och de har sk samvårdsrum i samband med NEO. Vi låg där. De har kyl/liten frys och mikro- så jag var glad att jag hade mycket mat i frysen. Vi har inga barn sedan tidigare, så både sambon och jag "bodde" där. De väckte mig var 3:e timme, för ammning, pumpning etc, därför ska man vara nära! Det låg en mamma där också, men pappan var hemma med de andra barnen, de kom på besök istället (syskon får inte sova i samvårdsrummet). Skulle det inte finnas plats på samvården, så är det Ronald MCdonaldhuset eller i sista fall patienthotellet!
    Vill du veta mer, kan du inboxa mig!

• nenne31
    Kulann01...tack för informationen...
  • Lilla K

Vänner kan dessutom komma väl till pass vad gäller matlagning, barnvakt, mm mm. Våra kompisar har skottat snö, vattnat blommor, lagat mat, besiktat bil mm åt oss. Allt för att vi skulle kunna vara med våra barn när de legat på Neo. VÅGA be om hjälp, få säger nej. Se bara till dig själv, om nån ber om hjälp så ställer man upp, eller hur?

Det mest vanliga är att mamman/föräldrarna får bo med sitt barn på Neo. Syskon får inte bo där för att en Neo-avdelning inte lämpar sig för dem (anser jag) då prematurer behöver lugn och ro. Men givetvis får syskon hälsa på!!

Vi fick inte plats på Neo, så vi valde att bo på Patienthotell och jag gick genom hela sjukhuset var 3e timme varje natt. För mig var det värt det, att få spendera kvällar och nätter med min man och min dotter, och dagtid vara med min nyfödda son. Men det var under tiden han låg på övervakad sal, när han flyttades till eget rum (samvårdsrum?) så hade ju jag ansvar för honom hela tiden på ett annat sätt och det var då vi delade på oss.

SKÖNT att dina barn är såpass stora!! De vet att du kommer vara borta ett tag, de kan förstå även om de saknar dig, och ni kan prata på telefon och de uppskattar att träffas korta stunder. Vår dotter var 20 månader när vi hamnade på Neo, hon genomgick en smärre kris av att mamma försvann från hemmet i över en vecka, grät ögonen ur sig när vi skiljdes åt varje dag, sov dåligt, åt dåligt, förstod inte vad det var för liten bebis vi gick in och tittade på. Usch, hemsk tid när jag tänker efter...!

Men samtidigt är tiden på Neo det varmaste minnet jag har, båda gångerna. Personalen är underbar, tar hand om både barn och mamma (och pappa). Utgår från att Lund är lika fantastiska som Sundsvall!!

• Kulann01

Lila K- att ligga på NEO är jobbigt, men som du säger: en fantastik tid också! Visst är det tröttsamt att gå upp var 3:e timme och väga, amma, väga, värma, sonda, pumpa- men jag skulle itne ha det ogjort. Vårt första barn och det var en fantastik föräldrarskola för oss båda som föräldrar. Dessutom fick man prata, gråta, skratta osv och allt var naturligt. Personalen var underbar! Beundrar dem som orkar ta hand om både barn och föräldrar!

• Lilla V

Hej TS! Jag har gått 33 v idag och jag har också risk för prematurfödsel. Har legat på sjukhus över förra helgen men eftersom inget satte igång är jag nu hemma för vila. Det verkade som alla barnmorskor och läkare var rätt lugna med att OM barnet föds kommer det gå bra, men ännu bättre om det dröjer. Jag e också lite orolig. Undra om förlossningsförloppet e snabbare om man föder tidigt? Vi måste åka till ett annat sjukhus som e 10 mil bort nämligen, för på vårt vanliga finns ingen neonatalavdelning. Jag tror det går bra för oss båda och hoppas småttingarna stannar ett tag till!

• Lilla K

Lilla V: jag har inte hört att en prematurförlossning är annorlunda än en vanlig, men jag skulle nog för säkerhetsskull bege mig till förlossningen tidigare än "normalt". Vill ju gärna vara på rätt ställe när bebisen tittar ut, man vet ju inte vilket vård barnet behöver.

Kulann: för oss var det en enorm psykisk omställning att få barn, vi gick från "det är 2 månader kvar" till "vattnet går, åka ambulans, föräldrar 8 timmar senare". DEN biten hade jag gärna varit utan, den psykiska biten, men Neo-tiden vill jag inte vara utan. Det var med lugn i kroppen jag födde vårat andra barn, jag visste vad som väntade och såg på något sätt fram emot att få hamna på Neo istället för BB.

• HjärtePrinsen Filip06

min Filip är född i vecka 34.. de gick bra.
    fick ligga på neo vissligen 3 månader ungefär
    men de va andra saker som hände mer går o läsa på min sida eller bloggen..
    vet att de hade ett barn som föddes nu i vecka 27...

min filip vägde då 2200 och var 44 lång...

Lycka till..

• AnneSophie
    Lilla K skrev 2007-11-08 21:25:40 följande:
    Det mest vanliga är att mamman/föräldrarna får bo med sitt barn på Neo. Syskon får inte bo där för att en Neo-avdelning inte lämpar sig för dem (anser jag) då prematurer behöver lugn och ro. Men givetvis får syskon hälsa på!!
    Jag lägger in en liten parantes här...

Det är TYVÄRR väldigt vanligt att föräldrar, inte ens mamman, inte får bo på Neo (pga ren platsbrist). Det brukar finnas platser reserverade men dom går ju oftast till föräldrarna till de barn som väldigt krasst "behöver dom mest".
    I Nyköping där jag låg med Jacob fanns det ett speciellt NEO-rum (som jag fick) och ett par rum till fanns tillgängliga på barnavdelningen (vägg i vägg) men detta bara om dom inte behövdes till andra barn.
    Allt beror på sjukhusets storlek och resurser. Det enklaste sättet att få svar på sådant här är att prata med BB.

Syskon och främmande får väl vanligtvis inte hälsa på heller? Speciellt inte nu i RS-tider? Det trodde jag var praxis på Neo-avdelningar (om inte så borde det ju vara så!).
    Jacob fick inte lämna Neo-avdelningen första 1½ veckan och endast föräldrar och personal fick komma in på avdelningen (tom låsta dörrar).
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
Svar på tråden Lite frågor orolig!!!