• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Leos och Vincents mamma

Jag äter ju kåvepenin nu, kuren avslutas på fredag. Hur vanligt är det då att bakterien försvinner efter avslutad kur? O om det inte finns nån bakterie kvar, är det ingen fara längre då?

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • Full av förhoppning

nej inte med tanke på hur kort tid du har kvar till ditt snitt I annat fall kan de ju komma tillbaka men de lär de nog inte hinna göra på 20 dagar
    Hoppas att kåvepeninen har hjälpt, be annars om cefadroxil sandoz.
    Lycka till!

Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Brusan

Jag fick UVI-symptom när vi började med "verkstan" i april förra året och då var rätt intensiva runt ÄL. Dessa symptom har inte gett sig än, kommer och går! Jag var först på VC och lämnade odling utan resultat(innan jag blev gravid). Då tog läkaren en vaginalodling, som visade GBS. Hon visste ej vad det var, så hon ringde sjukhuset o kollade. Jag fick Kåvepenin pga mina symptom. Kollade då inte upp det, utan lite senare och blev då livrädd! Symptomen blev bättre, men kom sen tillbaka. Ett par månader senare och flera odlingar senare visade det sig att jag hade gbs i urinen. Fick Kåvepenin igen. Har haft mkt sammandragningar/ont från v 20-25 ca, nu mer o mer. Sjukskriven på 1/2 tid, men den läkaren trodde inte att Kåvepenin skulle minska sd. Så det svåra tycker jag är att alla läkare och bm har helt olika uppfattningar i frågan. Jag har nu vid sista odlingen bett läkaren på VC fråga om gbs och nämna att jag är gravid, men på kvinnohälsan har jag ej gjort det, men ändå blev provsvaret gbs. Så de ser nog det utan att man ber om det (iaf i LInköping där du ocksåp bor Leos mamma). Fast för att vara helt säker så kan man ju be dem leta. En annan läkare sa att det är svårt att odla på gravidas urin, det är inte alltid de hittar nåt, dels pga tätt mellan kissningarna, men även att det kan vara svårt ändå. Och stickan är ju värdelös. Till mig har läkare sakgt att gbs ej ger direkta symptom, så den sveda och brännande känsla samt tryck över blåsan jag känt/känner säger de inte har med gbs att göra.... men vad det beror på är det ingen som kan svara på!

Jag tycker att pneumokocker är lika skrämmande som gbs, när barnet är fött. En kompis barn fick det och var väldigt nära att stryka med. Usch, vill inte tänka på alla otäcka bakterier som finns!

• Leos och Vincents mamma
    Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:51:59 följande:
    nej inte med tanke på hur kort tid du har kvar till ditt snitt I annat fall kan de ju komma tillbaka men de lär de nog inte hinna göra på 20 dagar Hoppas att kåvepeninen har hjälpt, be annars om cefadroxil sandoz.Lycka till!
    Ok. Tack så mycket
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • sakarsirin

Jag slits sönder i tusen bitar.. jag förstår verkligen inte för 4 veckor sedan fick jag sammandragningar och fick åka in och så fick jag vara kvar i 3 dagar . De tog: urinprov, prov på livmodertappen, blodprov, och odlingar gjorde dom också men det visade ingenting . har jag då fått GBS efter min vistelse på sjukhuset ? hur länge kan jag ha haft det eftersom det syntes på urinet? jag har bara 3 veckor kvar till BF

• Brusan

Leos mamma: Ofta försvinner det efter en kur tror jag, men inte för alla. Min syster hade två UVi på rad med gbs, men den tredje UVI:n på raken visade e-coli istället, ingen gbs! Jättekonstigt. Min bm säger att det inte är idé att lämna ny odling förän efter minst 9 dagar efter avslutad kur. Men hon säger oxå att man inte gör sådana rutinodlingar, utan bara vid symptom! Så säg att du fortfarande har symptom i så fall. Men min bm tror ju inte ens på mina symptom längre

• sakarsirin

ska tilläga att jag fick ta en kur med selexid då iaf fastän det inte visade någon infektion ..

• Pearl74

En solskenshistoria så här lite tid efter är att vår dotter smittades av mina GBS-bakterier och föddes för tidigt med blodförgiftning och var jättesjuk ganska länge. Efter lång tid på sjukhus och mycket oro så är hon idag helt frisk mot alla odds. Så en väldigt tråkig och jobbig början slutade väldigt lyckligt, och hon var som sagt så dålig som man kan bli när hon föddes och ahde väldigt små chanser att överleva överhuvudtaget. De är superduktiga om man kommer till ett bra sjukhus, vi var turligt nog på KS i Stockholm där de är bäst utrustade att ta hand om sådana här fall.

• sakarsirin

Pearl74: Vad bra att allt ordnade sig till slut.. Det måste verkligen vara jätte jobbigt när ens barn är sjuk.. Jag undrar vart din dotter smittad fastän du fick Antibiotka droppar ?

• Pearl74
    Svar på #931
    Sakarsirin: Nej, jag visste inte att jag hade GBS, hade aldrig hört talas om det eftersom man inte gärna oroar blivande mammor med det. Är gravid igen nu efter flera missfall och orolig att barnet ska smittas i livmodern igen eftersom det kan orsaka fosterdöd. Är mindre orolig för att nästa barn får det vid förlossningen eftersom jag kommer få AB, men man måste få det minst 4 timmar innan och första förlossningen var rekordsnabb på totalt 2 timmar från första känningen.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten