• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • sakarsirin

Pearl74: Oj, vilken otur du och din dotter haft .. Men som tur var så är ni bägge friska nu och det är det viktigaste.. Du får vara på din BM ganska mycket så att ni verkligen kontrollerar urinet och gör odlingar och så.. Hoppas det går bättre med denna bebisen och att ni slipper bli sjuka.. Lycka till!

• Leos och Vincents mamma
    Brusan skrev 2008-03-04 20:57:03 följande:
    Leos mamma: Ofta försvinner det efter en kur tror jag, men inte för alla. Min syster hade två UVi på rad med gbs, men den tredje UVI:n på raken visade e-coli istället, ingen gbs! Jättekonstigt. Min bm säger att det inte är idé att lämna ny odling förän efter minst 9 dagar efter avslutad kur. Men hon säger oxå att man inte gör sådana rutinodlingar, utan bara vid symptom! Så säg att du fortfarande har symptom i så fall. Men min bm tror ju inte ens på mina symptom längre
    Jag ska lämna ett nytt urinprov en vecka efter avslutad kur. Då gör de en ny odling på det. Så jag får veta om jag har GBS fortfarande när det bara är en vecka kvar till snittet.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 37 nu.
  • Full av förhoppning

Nu har läkaren varit här.
    De ger INTE antibiotika vid snitt om inte vattnet har gått för då föreligger inte risk att smitta barnet.

Hon sade även att det finns INGA bevis för att GBS orsakat fosterdöd, utan om ett barn dött i magen görs odlingar när det kommer ut, MEN att det då kan ha smittats med GBS på vägen ut och då har man dragit slutsatsen att det var därför, när det lika gärna kan ha varit plötslig spädbarnsdöd.

Risken enligt henne finns då bara vid en vaginal förlossning och man har extra koll på mamma och barn om man vet att mamman har GBS.
    Och om mamman haft GBS i urinen under graviditeten så får hon intravenös antibiotika för att inte smitta bebisen.

Hoppas du kan känna dig lite lugnare nu Leos mamma.

Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Smuliz

Full av förhoppning:

Läser eran tråd ja jag nyligen fått veta att jag har GBS i livmodern... Mycket intressant du har att skriva om det

Så jag är ju inne på att jag vill bli snittad, har tagit upp det på inskrivningen med spec.läkaren. Vi ska väl prata mera om det nu på nästa besök antar jag.

Men nu när det tillkommit att jag har GBS i livmodern, tror du min chans är större till snitt då??
    Du skrev att det inte föreligger någon risk att smitta barnet vid snitt (om inte vattnet gått)?

Jag behöver alla tänkbara argument och det här är ju såklart skrämmande...

Hoppas att det går bra för dej, trist att ligga inne, jag låg inne 3v med HF förra gången och jag hade panik! Hur får du tag i dator förresten??? För det skulle ju helt klart rädda många timmar i en sjukhussäng.

Kramar om

• Full av förhoppning
    Smuliz skrev 2008-03-05 09:27:13 följande:
    Full av förhoppning:Läser eran tråd ja jag nyligen fått veta att jag har GBS i livmodern... Mycket intressant du har att skriva om det Så jag är ju inne på att jag vill bli snittad, har tagit upp det på inskrivningen med spec.läkaren. Vi ska väl prata mera om det nu på nästa besök antar jag.Men nu när det tillkommit att jag har GBS i livmodern, tror du min chans är större till snitt då??Du skrev att det inte föreligger någon risk att smitta barnet vid snitt (om inte vattnet gått)?Jag behöver alla tänkbara argument och det här är ju såklart skrämmande...Hoppas att det går bra för dej, trist att ligga inne, jag låg inne 3v med HF förra gången och jag hade panik! Hur får du tag i dator förresten??? För det skulle ju helt klart rädda många timmar i en sjukhussäng.Kramar om
    Hej.
    Jag tror tyvärr inte det motiverar ett snitt, för den absolut bästa vägen för ett barn att födas är ur vaginan. De gör en individuell bedömning av vad som är bäst för varje barn.

Det är inte ens säkert att jag får göra ett snitt. Det beror på hur Elias ligger när det är dags, och om det är dags på grund av en infektion eller på grund av att det hela startar eller för att jag inte bör gå längre i graviditeten och de bedömer att jag bör förlösas.

Och barnet mår heller inte bra av att inte utsättas för några bakterier och det är därför man är lite restriktiv med antibiotika, för den kan ta bort den bakteriefloran bebisen behöver också, det är därför man bara behandlar vid förlossning om man inte har GBS i urinen.
    Då behandlar man bara för att få ner antalet bakterier så det försvinner ur urinen igen, sen behandlar man inte om man bara har det på tappen, förrän vid förlossningen såvida man inte har några symptom/besvär alltså.

Jag har legat ner i 22 dygn nu  med strikt sängläge, och för såna som jag finns det två enkelrum här med en liten väggtv och en dator som hänger från taket, annars hade jag gått under för länge sedan. Är MYCKET tacksam för datorn!!!!
    När jag låg i malmö surfade jag från mobilen, men här är mobilförbud.

De skrattar åt mig här över hur påläst jag är men de svarar på alla mina frågor och är jättetrevliga och tar min oro på allvar.
    Jag är ju ett levande bevis på hur det kan gå i nästan värsta fall.

Kram kram
  • Smuliz

Åh va jag tycker du verkar vara stark! Jag var en nervvrak när jag låg inne. Var oxå sängliggandes i 2v innan det blev akut snitt. Jag fick inte ha nån TV eller ens gå på toan Det tog hårt på mej, hatar att sova borta. Och jag förstod inte riktigt att det var så viktigt att vila för att fördröja en förlossning...

Och du hade väl oxå en dotter hemma?! Jag vet inte hur jag skulle klara av det, för det kan hända mej igen ska jag vara förberedd på. Att bli inlagd alltså.
    Och bara tanken på att inte få se dottern varje dag, att få sova borta... ja den skrämmer mej massor.

Men du verkar vara himla stark! En styrkekram till dej, och lycka till!

• Brusan

Jag har ett recept på Kåvepenin hemma, att "ta vid behov" typ. Jag funderar på om jag ska äta dem innan bf, för att ha tagit bort bakterierna då... Borde ju vara bra, men man vet ju inte, de kanske blir resistenta istället? Men den spec. läkaren har sagt till mig att gbs inte blir resistenta av Kåvepenin.. enligt hennes uppfattning. Jag tror att du har träffat samma läkare Leos mamma, jag läste hennes namn i din presentation Visst är hon bra!

• Full av förhoppning

Jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten och låg isolerad. Fick inte heller se på tv eller ha besökare eller ens läsa nåt som kunde engagera mig. Var tvungen att ha släckt i taket och endast svag svag belysning och fick ha specialförlossningssal med dimmade lampor och inga fönster. Dock låg jag iallafall bara 5 dygn innan igångsättning och 4 dygn efter tack gode gud.

Full av förhoppning skrev 2008-03-05 09:01:30 följande:
    Nu har läkaren varit här.De ger INTE antibiotika vid snitt om inte vattnet har gått för då föreligger inte risk att smitta barnet.Hon sade även att det finns INGA bevis för att GBS orsakat fosterdöd, utan om ett barn dött i magen görs odlingar när det kommer ut, MEN att det då kan ha smittats med GBS på vägen ut och då har man dragit slutsatsen att det var därför, när det lika gärna kan ha varit plötslig spädbarnsdöd.Risken enligt henne finns då bara vid en vaginal förlossning och man har extra koll på mamma och barn om man vet att mamman har GBS. Och om mamman haft GBS i urinen under graviditeten så får hon intravenös antibiotika för att inte smitta bebisen.Hoppas du kan känna dig lite lugnare nu Leos mamma.
    Det känns faktiskt väldigt lugnande att höra det! Tack för att du frågade
    Men då undrar jag, varför inte alla eller många i alla fall som har GBS blir snittade?
    Eftersom det inte kan smitta barnet när man gör snitt.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 37 nu.
    Brusan skrev 2008-03-05 10:44:33 följande:
    Jag har ett recept på Kåvepenin hemma, att "ta vid behov" typ. Jag funderar på om jag ska äta dem innan bf, för att ha tagit bort bakterierna då... Borde ju vara bra, men man vet ju inte, de kanske blir resistenta istället? Men den spec. läkaren har sagt till mig att gbs inte blir resistenta av Kåvepenin.. enligt hennes uppfattning. Jag tror att du har träffat samma läkare Leos mamma, jag läste hennes namn i din presentation Visst är hon bra!
    Är det Susanna du menar?
    Jag älskar verkligen henne Hon är superbra! Har gått hos henne i flera, flera år p.g.a andra saker o hon är nog den enda läkaren som har tagit mig helt på allvar, med min oro o allt.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten