• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • ladylovelylocks

nån som har upplevt en lotus birth?

• Anonym

Vill nån förklara lite mer ingående, är så dålig på engelska... *sorry*

• ladylovelylocks
    garin skrev 2007-12-14 14:39:36 följande:
    Men varför gör man det?

det anses att barn födda på det här viset är lugnare och mer harmoniska eftersom det oftast sker i hemmet, och det sägs att lotusbarn kan komma ihåg sin förlossning.

det anses även att dessa barn är friskare än de som fått navelsträngen klippt, då de fått allt blod i sig som finns i moderkakan.

• garin
    ladylovelylocks skrev 2007-12-14 14:51:10 följande:
    det anses att barn födda på det här viset är lugnare och mer harmoniska eftersom det oftast sker i hemmet, och det sägs att lotusbarn kan komma ihåg sin förlossning. det anses även att dessa barn är friskare än de som fått navelsträngen klippt, då de fått allt blod i sig som finns i moderkakan.
    Låter spännande och intressant...
  • abuelita

Mycket intressant det här. Jag har själv regelbunden mailkontakt med Sarah J Buckley,en australiska familjeläkaren med obstetrikutbildning, som har fött alla sina 4 barn hemma, varav 3 enligt lotus birth och ett med sen avnavling utan att ha moderkakan kvar.
    Jag har under 20 år varit ivrig motståndare till tidig anavling men inte förrän i nu våras hörde jag talas om lotus birth för första gången. Till att börja med tyckte jag det verkade opraktiskt att ha moderkakan kvar så länge, men ju mer jag vant mig vid tanken desto bättre tycker jag det verkar.

• ladylovelylocks

Eller hur? Jag menar packar man bara in den på rätt sätt så att den torkar ordentligt, så är det ju minst lika hygieniskt som att klippa navelsträngen och sköta om stumpen, bara i större skala... Jag är övertygad om att det finns betydligt fler fördelar än nackdelar.

• listo

Jag läste artikeln på Wikipedia, och fastnade vid en grej. Det står att Wharton's jelly gör att navelsträngen förseglas 10-20 minuter efter förlossning. Då undrar jag varför man ska bära med sig moderkakan i flera dagar i väntan på att navelsträngen ska trilla av? Efter 10-20 minuter är ju kopplingen mellan barnet och moderkakan "död" så att säga.

Är det av rent andliga skäl?

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • ladylovelylocks
    listoplisto skrev 2007-12-15 20:12:14 följande:
    Jag läste artikeln på Wikipedia, och fastnade vid en grej. Det står att Wharton's jelly gör att navelsträngen förseglas 10-20 minuter efter förlossning. Då undrar jag varför man ska bära med sig moderkakan i flera dagar i väntan på att navelsträngen ska trilla av? Efter 10-20 minuter är ju kopplingen mellan barnet och moderkakan "död" så att säga.Är det av rent andliga skäl?
    jag för egen del skulle göra det av ja... andliga (vet inte om det är rätt uttryck för mig) skäl och för att jag skulle vilja ingripa så lite som möjligt i den naturliga processen. För mig skulle det inte kännas naturligt att klippa av den, men jag kan samtidigt förstå att det för andra är precis tvärtom. Jag menar, den ramlar ju av utav sig själv efter några dagar, så för mig finns det helt enkelt ingen anledning att klippa av den. Jag har svårt att förklara varför, det bara känns så helt enkelt.
Svar på tråden LotusBirth