• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • abuelita

Så här skulle det stå i förra inlägget:

Nu börjat det likna något. Dagens Medicin, som jag så länge har försökt uppmärksamma på riskerna med tidig avnavling, utan att tidigare ha fått någon respons, har nu äntligen vaknat upp. Den här artikeln var med i senaste numret: www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-...

abuelita skrev 2007-12-18 10:38:36 följande:
    [citat]Nu Dagens Medicin, som jag så länge försökt få uppmärksamma på riskerna med tidig avnavling utan att tidigare ha fått någon respons från, har nu äntligen vaknat upp. Den här artikeln var med i senaste numret: www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-stod-for-senare-klipp/index.xml
  • abuelita

Det har inte kommit några kriktiska ifrågasättanden här på längre nu. Är artikeln i Dagens Medicin kanske bevis nog?
    Verkligen skönt om de uteblivna kommentarerna är ett tecken på att blivande föräldrar nu tar varningarna på allvar och tänker skydda sina barn från tidig avnavling.

Egentligen tycker jag inte det skulle behövas några bevis alls för att det är rätt att låta naturen ha sin gång, utan att det istället skulle behövas åtskilliga vattentäta bevis för att det är helt ofarligt att göra detta ingrepp. Och några sådana bevis har jag faktiskt inte sett.

• HellviHumle

Du ville ju inte ha några kritiska röster förut! Då sa du att du ville diskutera med likasinnade och inte behöva försvara hela grejen.
    Vad gäller artikeln så ser jag inget problem med att vänta två minuter med avnavlingen. Men därifrån till att vänta tills placenta och navelsträng faller av är steget lite långt, tycker jag.

abuelita skrev 2007-12-18 13:06:18 följande:
    Det har inte kommit några kriktiska ifrågasättanden här på längre nu. Är artikeln i Dagens Medicin kanske bevis nog?Verkligen skönt om de uteblivna kommentarerna är ett tecken på att blivande föräldrar nu tar varningarna på allvar och tänker skydda sina barn från tidig avnavling.Egentligen tycker jag inte det skulle behövas några bevis alls för att det är rätt att låta naturen ha sin gång, utan att det istället skulle behövas åtskilliga vattentäta bevis för att det är helt ofarligt att göra detta ingrepp. Och några sådana bevis har jag faktiskt inte sett.
    [/citat]
    ladylovelylocks skrev 2007-12-16 14:51:51 följande:
    [citat]
    nej du och alla andra får gärna föda vart ni vill, om bb känns tryggt för er så kör på det. Men kom inte hit i känsliga rummet och tala om för mig att jag har fel när det gäller mig själv! Som sagt denna tråd var till för likasinnade ang lotusbirth! Nu måste jag gå, annars blir jag sen.
  • ladylovelylocks
    HellviHumle skrev 2007-12-18 14:00:52 följande:
    Du ville ju inte ha några kritiska röster förut! Då sa du att du ville diskutera med likasinnade och inte behöva försvara hela grejen.Vad gäller artikeln så ser jag inget problem med att vänta två minuter med avnavlingen. Men därifrån till att vänta tills placenta och navelsträng faller av är steget lite långt, tycker jag.
    det var jag som inte ville ha några kritiska röster här. Jag vill diskutera med likasinnade utan att behöva försvara mina åsikter.
  • HellviHumle

Då ber jag genast abuelita om ursäkt.
    Men eftersom nu ladylovelylocks inte vill ha någon kritik i tråden så är det nog inte att förvänta sig några kritiska röster heller.

• Jaramla

var tvungen att läsa hela tråden nu för blev fascinerad! sen avnavling (vänta minst 2 minuter) förstår jag men att behålla alltihopa i 5-6 dagar? Förstår faktiskt inte poängen (fast så tror jag inte på separationstraumat heller). En sak till hänger jag upp mig på och det är det här naturliga. Även om det nu är sant att schimpanserna till skillnad från de flesta andra dägggjur inte äter upp moderkakan så tror jag i alla fall inte att de packar in den i salt och örter!! Hur naturligt är det?

• mamma till tre busungar

Hmmmm... men är det verkligen tänkt att moderkakan ska hänga kvar på detta sätt?

Att man kanske inte ska klippa direkt utan vänta tills navelsträngskärlen slutat pulsera köper jag men sen.....

Djur gnager ju oftast av sina ungars navelsträngar och det borde väl rimligen även gälla människor kan man tänka. Alltsåinte att vi ska just gnaga av den kanske men att den ska gå av strax efter födseln....

• ladylovelylocks
    mamma till tre busungar skrev 2007-12-18 19:57:23 följande:
    Hmmmm... men är det verkligen tänkt att moderkakan ska hänga kvar på detta sätt?Att man kanske inte ska klippa direkt utan vänta tills navelsträngskärlen slutat pulsera köper jag men sen.....Djur gnager ju oftast av sina ungars navelsträngar och det borde väl rimligen även gälla människor kan man tänka. Alltsåinte att vi ska just gnaga av den kanske men att den ska gå av strax efter födseln....

det ar ju ingenting jag saljer, sa du behover inte kopa

jag tror helt enkelt att det gor att babyn blir lugnare och att den ater och sover battre, om den sjalv far avgora nar navelstrangen ska ramla av (manga lotusbebisar drar sjalva av stumpen nar det ar dags)

Jaramla skrev 2007-12-18 15:49:19 följande:
    var tvungen att läsa hela tråden nu för blev fascinerad! sen avnavling (vänta minst 2 minuter) förstår jag men att behålla alltihopa i 5-6 dagar? Förstår faktiskt inte poängen (fast så tror jag inte på separationstraumat heller). En sak till hänger jag upp mig på och det är det här naturliga. Även om det nu är sant att schimpanserna till skillnad från de flesta andra dägggjur inte äter upp moderkakan så tror jag i alla fall inte att de packar in den i salt och örter!! Hur naturligt är det?
    chimpanserna lever ju oftast utomhus, och besvaras antagligen inte av odoren som vi manniskor sakerligen skulle gora, darfor packar manniskan in placentan i salt (for att torka ut den) och orter/eteriska oljor (for att parfymera)
Svar på tråden LotusBirth