mamma till tre busungar skrev 2007-12-18 19:57:23 följande:
Hmmmm... men är det verkligen tänkt att moderkakan ska hänga kvar på detta sätt?Att man kanske inte ska klippa direkt utan vänta tills navelsträngskärlen slutat pulsera köper jag men sen.....Djur gnager ju oftast av sina ungars navelsträngar och det borde väl rimligen även gälla människor kan man tänka. Alltsåinte att vi ska just gnaga av den kanske men att den ska gå av strax efter födseln....
det ar ju ingenting jag saljer, sa du behover inte kopa 
jag tror helt enkelt att det gor att babyn blir lugnare och att den ater och sover battre, om den sjalv far avgora nar navelstrangen ska ramla av (manga lotusbebisar drar sjalva av stumpen nar det ar dags)
Jaramla skrev 2007-12-18 15:49:19 följande:
var tvungen att läsa hela tråden nu för blev fascinerad! sen avnavling (vänta minst 2 minuter) förstår jag men att behålla alltihopa i 5-6 dagar? Förstår faktiskt inte poängen (fast så tror jag inte på separationstraumat heller). En sak till hänger jag upp mig på och det är det här naturliga. Även om det nu är sant att schimpanserna till skillnad från de flesta andra dägggjur inte äter upp moderkakan så tror jag i alla fall inte att de packar in den i salt och örter!! Hur naturligt är det?
chimpanserna lever ju oftast utomhus, och besvaras antagligen inte av odoren som vi manniskor sakerligen skulle gora, darfor packar manniskan in placentan i salt (for att torka ut den) och orter/eteriska oljor (for att parfymera)