• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • Que Sera Sera
    sannispannisen skrev 2007-12-16 14:44:02 följande:
    jo men jag pratar om mig, får inte jag det då heller? men du bara säger hela tiden att man ska föda hemma och inte på sjukhus typ.
    Tolkade det som att hon inte kunde tanka sej en sjukhusforlossning, inte att det skulle vara det basta for alla... Man skall helt klart foda dar man kanner sej tryggast och for TS och mej ar det hemma.
    Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • ladylovelylocks
    sannispannisen skrev 2007-12-16 14:44:02 följande:
    jo men jag pratar om mig, får inte jag det då heller? men du bara säger hela tiden att man ska föda hemma och inte på sjukhus typ.
    nej du och alla andra får gärna föda vart ni vill, om bb känns tryggt för er så kör på det. Men kom inte hit i känsliga rummet och tala om för mig att jag har fel när det gäller mig själv! Som sagt denna tråd var till för likasinnade ang lotusbirth!

Nu måste jag gå, annars blir jag sen.
  • vadskajaghetadå
    ladylovelylocks skrev 2007-12-16 14:51:51 följande:
    nej du och alla andra får gärna föda vart ni vill, om bb känns tryggt för er så kör på det. Men kom inte hit i känsliga rummet och tala om för mig att jag har fel när det gäller mig själv! Som sagt denna tråd var till för likasinnade ang lotusbirth! Nu måste jag gå, annars blir jag sen.
    vaddå tala om???

blir irriterad, läser du vad jag skriver eller???

jag säger ju att det låter bra om man är frisk och vill, men du säger hela tiden "inte sjukhus" och att det mesta kan göras hemma, och jag säger då bara att NEJ i mitt fall hade det inte gått då jag hade dörr.
    jag försöker inte tala om ett skit för dig hur du ska göra, hur kan du ens tolka det så????

dessutom så har du inte äganderätt på trådarna.....
  • vadskajaghetadå
    Que Sera Sera skrev 2007-12-16 14:48:52 följande:
    Tolkade det som att hon inte kunde tanka sej en sjukhusforlossning, inte att det skulle vara det basta for alla... Man skall helt klart foda dar man kanner sej tryggast och for TS och mej ar det hemma.
    ja men OM jag hade varit frisk hade det kanske kännts tryggt för mig med!!!

ingen som förstår vad jag menar??
  • Que Sera Sera

Missforstand kanske. Fick uppfattningen av att du var pro-sjukhus sedan ett inlagg dar du automatiskt svarade ts med att 'det vore dumt att gora det pa ett sakert satt'. Klart tusan man aker in om det uppstar komplikationer och jag kommer inte ta risken att foda hemma om jag blir sjuk redan under graviditeten. Sager val sej sjalvt. Antar aven att TS utgar ifran att allt gar bra och skulle det ga kass sa aker hon nog ocksa in...

Hon skrev att man kan tankas fa ha L.B om man snittas (pa sjukhus da) men att det beror pa lakarna. I sverige ar det mindre vanligt an dar hon bor och darav kanske svarare att fa igenom pa sjukhus oavsett om det ar en naturlig forlossning utan komplikationer eller om det blir snitt. Sa det ar inte for alla som har nagot val utan snarare for dom som har mojlighet. Kanske har man det pa sitt sjukhus, kanske inte - men sa ar det ju med allt.
    Jag fick inte min dotter pa brostet efter hon foddes utan 20 minuter efter - inget att gora men klart jag hade velat kunna valja annorlunda... Samma sak dar ju...

Sa jo jag forstar vad du menar men du skriver mest hela tiden att du hade dott om du fott hemma, att du var sjuk redan under graviditeten och da raknar man ju med en riskfylld forlossning = inte tusan envisas man om att foda hemma. Galler nog bade TS och mej ocksa.

Men som TS bett om x antal ggr nu tycker jag vi atergar till just amnet Lotus och inte Hemforlossning vs Sjukhusforlossning...

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • vadskajaghetadå
    Que Sera Sera skrev 2007-12-16 15:17:58 följande:
    Missforstand kanske. Fick uppfattningen av att du var pro-sjukhus sedan ett inlagg dar du automatiskt svarade ts med att 'det vore dumt att gora det pa ett sakert satt'. Klart tusan man aker in om det uppstar komplikationer och jag kommer inte ta risken att foda hemma om jag blir sjuk redan under graviditeten. Sager val sej sjalvt. Antar aven att TS utgar ifran att allt gar bra och skulle det ga kass sa aker hon nog ocksa in... Hon skrev att man kan tankas fa ha L.B om man snittas (pa sjukhus da) men att det beror pa lakarna. I sverige ar det mindre vanligt an dar hon bor och darav kanske svarare att fa igenom pa sjukhus oavsett om det ar en naturlig forlossning utan komplikationer eller om det blir snitt. Sa det ar inte for alla som har nagot val utan snarare for dom som har mojlighet. Kanske har man det pa sitt sjukhus, kanske inte - men sa ar det ju med allt. Jag fick inte min dotter pa brostet efter hon foddes utan 20 minuter efter - inget att gora men klart jag hade velat kunna valja annorlunda... Samma sak dar ju... Sa jo jag forstar vad du menar men du skriver mest hela tiden att du hade dott om du fott hemma, att du var sjuk redan under graviditeten och da raknar man ju med en riskfylld forlossning = inte tusan envisas man om att foda hemma. Galler nog bade TS och mej ocksa. Men som TS bett om x antal ggr nu tycker jag vi atergar till just amnet Lotus och inte Hemforlossning vs Sjukhusforlossning...
    okej!
  • ladylovelylocks

TACK Que Sera Sera, skönt att du förstod hur jag menat, då har jag inte varit allt för otydlig.

• ladylovelylocks
    sannispannisen skrev 2007-12-16 15:02:21 följande:
    men ni får fortsätta diskussionen ifred...känns inte som att detta är nåt för mig, eller nånsin ens är möjligt så.. hej då
    tackar. okej jag respekterar det. hej då!
Svar på tråden LotusBirth