abuelita skrev 2008-01-11 13:21:27 följande:
Månsken. Nej jag har inte själv fött enligt Lotus Birth. Jag kände inte ens till det när mitt yngsta barnbarn föddes i april i år. Det var först efter hennes födelse, när jag leta efter fakta om avnavling, som jag hittade Sarah J Buckley´s hemsida, den australiska obstetrikern som har fött alla sina 4 barn hemma, varav 3 enligt Lotus Birth. Jag har nu regelbunden mailkontakt med henne och hon har försett mig med massor av viktig information om avnavling som jag i min tur har försett barnläkare Ola Andersson med, han som alltså talade för sen avnavling på Svensk Perinatlförenings konferens i oktober 07 och som fick igenom att man nu ska sluta med tidig avnavling på svenska sjukhus.
Wow. Häftigt att det gick att påverka, så. Det visar ju att information, får människor (som är villiga att lyssna och lära) att faktiskt ändra sitt tänkande och agerande. Från henne till dig, från dig till honom, och honom till Perinatalföreningen :) osv.
Hade aldrig hört om lotus birth före jag "kom till" FL, men det fascinerar och förundrar. Känns främmande och intressant, men inte helt ologiskt.
Du kanske har skrivit det innan, men vet du när beslutet om sen avnavling kommer att gå igenom ute i praktiken? Och om det då kommer att vara lag på det, på alla sjukhus eller kommer det att finnas som ett val-alternativ på vissa, bara?