• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • Nanne84

Hur länge har du tänkt att bära runt på det hela (såg att du skrev 1-10 dagar) men min dotters "stump" trillade inte av förrän 21 dagar efter förlossningen, kommer du gå så länge om det behövs?

• ladylovelylocks
    Nanne84 skrev 2007-12-19 10:37:39 följande:
    Hur länge har du tänkt att bära runt på det hela (såg att du skrev 1-10 dagar) men min dotters "stump" trillade inte av förrän 21 dagar efter förlossningen, kommer du gå så länge om det behövs?
    tja, om det tar sa lang tid sa kommer jag nog gora det. Skrattande for min del far det ta den tid det tar helt enkelt.
  • månsken
    Nanne84 skrev 2007-12-19 10:37:39 följande:
    Är novis ang. lotusfödsel. Menas det alltså att bebisen skulle ha med sig moderkakan, (får ju bli vid sidan om bebben i vagnen eller där den kommer ligga första tiden då)? Bara undrar, uttrycker inte skeptisism eller kritik.

När man byter blöja då, så får man lyfta upp bebbe och moderkaka på skötbordet (eller om strängen är lång då, så kanske den kan ligga vid sidan om, om det finns någonstans att lägga den vid sidan om skötbordet eller det underlag man har vid blöjbyte, första ca veckan?)
  • ladylovelylocks
    månsken skrev 2008-01-08 22:30:30 följande:
    Är novis ang. lotusfödsel. Menas det alltså att bebisen skulle ha med sig moderkakan, (får ju bli vid sidan om bebben i vagnen eller där den kommer ligga första tiden då)? Bara undrar, uttrycker inte skeptisism eller kritik. När man byter blöja då, så får man lyfta upp bebbe och moderkaka på skötbordet (eller om strängen är lång då, så kanske den kan ligga vid sidan om, om det finns någonstans att lägga den vid sidan om skötbordet eller det underlag man har vid blöjbyte, första ca veckan?)
    man kan linda in den i en tygblöja och lägga den brevid babyn, eller vira in både babyn och placentan i en filt. Beror nog på hur uppfinningsrik man är
  • månsken
    ladylovelylocks skrev 2008-01-09 15:50:24 följande:
    man kan linda in den i en tygblöja och lägga den brevid babyn, eller vira in både babyn och placentan i en filt. Beror nog på hur uppfinningsrik man är
    Så att babyn har den mot kroppen, i filten? Blir inte babyn kladdig av den, då, eller torkar den rätt snabbt?
  • månsken

Är det någon som har provat detta, här? (Burit med moderkakan tills navelsträngen på barnet lossnade självmant) Hur kändes det?

Att bära runt och verkligen se på, hålla i, sin egen (om man tänker att den suttit i din kropp) och barnets (gemensamma) moderkaka? Kanske ladylovelylocks och abuelita har provat?
    Är bara nyfiken på hur den upplevelsen blev för er då.

Jag tänker ju på moderkakan som kroppsvarm, men har aldrig funderat över att man kan ha den med som en "sak" i vardagen, när den svalnat. =D Jag tänker mig att den först när den kommer ut, ser ut som en rund, ja, ett runt organ som kanske en lever el. nåt..
    Och sedan att den ser ut ungefär som en såndär lycko-svamp man fick som man skulle dela med sig av, minns inte vad den hette men skulle ligga i en skål med vätska. Eller som en blandning mellan såndär "kryllig" tång och blodpudding... Haha, förlåt att jag hoppade in med sånt långt, kanske irrelevant inlägg. Hoppas det var ok att jag frågade.

• abuelita

Månsken. Nej jag har inte själv fött enligt Lotus Birth. Jag kände inte ens till det när mitt yngsta barnbarn föddes i april i år. Det var först efter hennes födelse, när jag leta efter fakta om avnavling, som jag hittade Sarah J Buckley´s hemsida, den australiska obstetrikern som har fött alla sina 4 barn hemma, varav 3 enligt Lotus Birth. Jag har nu regelbunden mailkontakt med henne och hon har försett mig med massor av viktig information om avnavling som jag i min tur har försett barnläkare Ola Andersson med, han som alltså talade för sen avnavling på Svensk Perinatlförenings konferens i oktober 07 och som fick igenom att man nu ska sluta med tidig avnavling på svenska sjukhus.

månsken skrev 2008-01-09 20:21:25 följande:
    Är det någon som har provat detta, här? (Burit med moderkakan tills navelsträngen på barnet lossnade självmant) Hur kändes det? Att bära runt och verkligen se på, hålla i, sin egen (om man tänker att den suttit i din kropp) och barnets (gemensamma) moderkaka? Kanske ladylovelylocks och abuelita har provat? Är bara nyfiken på hur den upplevelsen blev för er då. Jag tänker ju på moderkakan som kroppsvarm, men har aldrig funderat över att man kan ha den med som en "sak" i vardagen, när den svalnat. =D Jag tänker mig att den först när den kommer ut, ser ut som en rund, ja, ett runt organ som kanske en lever el. nåt.. Och sedan att den ser ut ungefär som en såndär lycko-svamp man fick som man skulle dela med sig av, minns inte vad den hette men skulle ligga i en skål med vätska. Eller som en blandning mellan såndär "kryllig" tång och blodpudding... Haha, förlåt att jag hoppade in med sånt långt, kanske irrelevant inlägg. Hoppas det var ok att jag frågade.
  • månsken
    abuelita skrev 2008-01-11 13:21:27 följande:
    Månsken. Nej jag har inte själv fött enligt Lotus Birth. Jag kände inte ens till det när mitt yngsta barnbarn föddes i april i år. Det var först efter hennes födelse, när jag leta efter fakta om avnavling, som jag hittade Sarah J Buckley´s hemsida, den australiska obstetrikern som har fött alla sina 4 barn hemma, varav 3 enligt Lotus Birth. Jag har nu regelbunden mailkontakt med henne och hon har försett mig med massor av viktig information om avnavling som jag i min tur har försett barnläkare Ola Andersson med, han som alltså talade för sen avnavling på Svensk Perinatlförenings konferens i oktober 07 och som fick igenom att man nu ska sluta med tidig avnavling på svenska sjukhus.
    Wow. Häftigt att det gick att påverka, så. Det visar ju att information, får människor (som är villiga att lyssna och lära) att faktiskt ändra sitt tänkande och agerande. Från henne till dig, från dig till honom, och honom till Perinatalföreningen :) osv.
    Hade aldrig hört om lotus birth före jag "kom till" FL, men det fascinerar och förundrar. Känns främmande och intressant, men inte helt ologiskt.
    Du kanske har skrivit det innan, men vet du när beslutet om sen avnavling kommer att gå igenom ute i praktiken? Och om det då kommer att vara lag på det, på alla sjukhus eller kommer det att finnas som ett val-alternativ på vissa, bara?
  • abuelita

Månsken. Det är redan flera sjukhus som tillämpar sen avnavling,och alltså har det som rutin utom när barnet snabbt måste ut till upplivningsrummet, men jag vet inte vilka sjukhus det gäller, och fler håller nu på att lära sig att ta ph-provet utan att navla av, och ska då alltså börja med sen avnavling. Men jag får ingen information själv, utan måste ständigt hålla på och söka. Arikeln i Dagens Medicin hittade jag t.ex. i ett annat föräldraforum. Trots att det var jag som tipsade dem om att skriva om detta, och att det dessutom var jag som fick igenom att frågan om avnavling skulle tas upp På Svensk Perinatalförenings konferens och att jag har försett dem med massor av viktig information, främst barnläkare Ola Andersson, så är det ingen av dem som underrättar mig om vad som händer. Och de svarar inte på mina mail. Antagligen är det dels skämmigt för dem att en privatperson har talat om för dem hur de ska sköta sitt jobb och dels så är det nog en och annan av de här herrarna, i synnerhet en, som nu vill ta åt sig hela äran själv . Men jag är i alla fall väldigt glad att det äntligen har fattats ett beslut om att avnavlingsrutinerna på svenska sjukhus nu ska ändras. Blivande föräldrar får dock fortfarande ingen information, trots att de har rätt att själva bestämma över om deras barn ska navlas av sent eller tidigt, om de bara de får information om detta. Det är därför jag nu försöker sprida den här informationen så mycket som möjligt tills rutinerna på alla sjukhus har hunnit ändrats.

månsken skrev 2008-01-11 22:22:03 följande:
    Wow. Häftigt att det gick att påverka, så. Det visar ju att information, får människor (som är villiga att lyssna och lära) att faktiskt ändra sitt tänkande och agerande. Från henne till dig, från dig till honom, och honom till Perinatalföreningen :) osv. Hade aldrig hört om lotus birth före jag "kom till" FL, men det fascinerar och förundrar. Känns främmande och intressant, men inte helt ologiskt.Du kanske har skrivit det innan, men vet du när beslutet om sen avnavling kommer att gå igenom ute i praktiken? Och om det då kommer att vara lag på det, på alla sjukhus eller kommer det att finnas som ett val-alternativ på vissa, bara?
  • månsken
    abuelita skrev 2008-01-12 13:10:30 följande:
    Månsken. Det är redan flera sjukhus som tillämpar sen avnavling,och alltså har det som rutin utom när barnet snabbt måste ut till upplivningsrummet, men jag vet inte vilka sjukhus det gäller, och fler håller nu på att lära sig att ta ph-provet utan att navla av, och ska då alltså börja med sen avnavling. Men jag får ingen information själv, utan måste ständigt hålla på och söka. Arikeln i Dagens Medicin hittade jag t.ex. i ett annat föräldraforum. Trots att det var jag som tipsade dem om att skriva om detta, och att det dessutom var jag som fick igenom att frågan om avnavling skulle tas upp På Svensk Perinatalförenings konferens och att jag har försett dem med massor av viktig information, främst barnläkare Ola Andersson, så är det ingen av dem som underrättar mig om vad som händer. Och de svarar inte på mina mail. Antagligen är det dels skämmigt för dem att en privatperson har talat om för dem hur de ska sköta sitt jobb och dels så är det nog en och annan av de här herrarna, i synnerhet en, som nu vill ta åt sig hela äran själv . Men jag är i alla fall väldigt glad att det äntligen har fattats ett beslut om att avnavlingsrutinerna på svenska sjukhus nu ska ändras. Blivande föräldrar får dock fortfarande ingen information, trots att de har rätt att själva bestämma över om deras barn ska navlas av sent eller tidigt, om de bara de får information om detta. Det är därför jag nu försöker sprida den här informationen så mycket som möjligt tills rutinerna på alla sjukhus har hunnit ändrats.
    Verkar vara ett otacksamt jobb du gör då. Men brinner man för någonting, så kan ju "tacken" eller belöningen vara att se resultaten i förlägningen också. Det är bra att du försöker sprida den här infon så gott du kan! Hoppas du fortsätter. Just nu är ingen i min närhet gravid. Men ska berätta för de jag känner om det ändå, i synnerhet om någon blir gravid. Kom förresten på nu, att min blivande rektor (from mån) är höggravid! Då ska jag försöka inflika om det här till henne, innan hon "försvinner".. Tack.
Svar på tråden LotusBirth