• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • abuelita
    xenaa skrev 2007-12-16 08:55:26 följande:
    men jag förstår inte hur man kan utsätta sig för den riseken att nått kan hända och man inte är på sjukhus av experter dvs läkare Bm ssk.Skulle nått vara fel så kan de utföra en kS på några min.Men föder man hemma så har man inte den möjligheten, om man nu inte har dessa experter hemma .
    Och det är många gånger sjukhusrutinerna i kombination med att mamman inte har förberett sig ordentligt och inte är tillräckligt påläst, som skapar komlikationerna..
    Under en världskongress om förlossning på 80-talet träffade jag förlossningspersonal och terapeuter från hela världen, bl.a. många hemförlossningsbarnmorskor, och ALLA vittnade om att de aldrig varit med om någon allvarlig komplikation under en hemförlossning medan varit med om otaliga komplikationer på sjukhus.
    WHO´s dåvarande chef för mödra- och barnavårdsenheten, Marsden Wagner, som också var där, sa att 90% av alla förlossningsskador är orsakade av sjukhusrutinerna. Så det gäller att vara ordentligt påläst och ha kontroll över sin egen förlossning och inte likt ett offer överlämna sig helt till personalen.
    På ABC-kliniker får man dock styra över sin egen förlossning.

Läs även det här inlägget: Idag 01:41 - ID: 27954338
  • vadskajaghetadå
    ladylovelylocks skrev 2007-12-16 08:36:39 följande:
    man kan få lotus födsel även vid kejsarsnitt. det gäller dock att man får en läkare som lyssnar på en. jag vet inte hur sjukhusen är i sverige, men aldrig i livet att jag åker in här där jag bor, där MRSA och C.Diff härjar! Dessutom så kan man inte få eget rum här om man inte går privat, och det har jag inte råd med. När min svägerska födde för ett år sedan låg det fyra kvinnor på samma rum och födde! Tack, men nej tack!
    nej du, jag kan garantera att kramper och medvetslöshet INTE komemr gå särskilt lyckat hemma....
    jag fick eget rum, du kan inte jämföra sjukvården där då och hemma i sverige...
  • HellviHumle

Nej, problemet är naturligtvis inte en normalförlossning. Jag vet att många snitt utförs "för säkerhets skull" och det kan diskuteras. Men det antal som utförs pga tvingande orsaker fixar man inte hemma men klarar i allmänhet på sjukhuset. Så det värsta scenariot vid hemförlossning är, som jag ser det, en förlossning där barnet inte överlever men som sannolikt hade överlevt på sjukhus.
    Angående MRSA i Clotr. difficile, vilka avdelningar finns dessa på? Även förlossning och BB? Clostr. difficile bryter ut efter antibiotikabehandling och det får man ju inte särskilt ofta som nyförlöst. Är det några bakterier man ska vara rädd för så är det betahemolyserande streptokocker dvs de som bl a orsakar halsfluss och scharlaknsfeber. De har du sannolikt ingen koll på hemma och en så'n infektion kan gå fruktansvärt fort.

• abuelita
    HellviHumle skrev 2007-12-16 12:35:38 följande:
    Nej, problemet är naturligtvis inte en normalförlossning. Jag vet att många snitt utförs "för säkerhets skull" och det kan diskuteras. Men det antal som utförs pga tvingande orsaker fixar man inte hemma men klarar i allmänhet på sjukhuset. Så det värsta scenariot vid hemförlossning är, som jag ser det, en förlossning där barnet inte överlever men som sannolikt hade överlevt på sjukhus.Angående MRSA i Clotr. difficile, vilka avdelningar finns dessa på? Även förlossning och BB? Clostr. difficile bryter ut efter antibiotikabehandling och det får man ju inte särskilt ofta som nyförlöst. Är det några bakterier man ska vara rädd för så är det betahemolyserande streptokocker dvs de som bl a orsakar halsfluss och scharlaknsfeber. De har du sannolikt ingen koll på hemma och en så'n infektion kan gå fruktansvärt fort.
    Enligt Marsden Wagner www.marsdenwagner.com/ , f.d. WHO´s chef för mödra- och barnavårdsenheten, som jag träffade på förlossningskongressen i Jerusalem 1989, är sjukhusbakterierna en av anledningarna till att det är säkrare att föda hemma, där man ju bara har sina egna bakterier.
  • ladylovelylocks
    xenaa skrev 2007-12-16 08:55:26 följande:
    men jag förstår inte hur man kan utsätta sig för den riseken att nått kan hända och man inte är på sjukhus av experter dvs läkare Bm ssk.Skulle nått vara fel så kan de utföra en kS på några min.Men föder man hemma så har man inte den möjligheten, om man nu inte har dessa experter hemma .
    ja men varför vill du att jag ska utsätta mig för risk av infektioner som mrsa och c.diff?  Jag känner mig helt enkelt tryggare hemma än på ett sjukhus, men nu var det lots denna tråden handlade om och inte hemförlossningar!
  • ladylovelylocks
    sannispannisen skrev 2007-12-16 11:49:16 följande:
    nej du, jag kan garantera att kramper och medvetslöshet INTE komemr gå särskilt lyckat hemma....jag fick eget rum, du kan inte jämföra sjukvården där då och hemma i sverige...
    varför kan jag inte få välja utifrån mina förutsättningar då? Jag bor inte i sverige! Jag kan ju inte jämföra mig med dig heller direkt, eller hur?
  • ladylovelylocks

nu är min rast slut, ska tillbaka till jobbet nu.

• vadskajaghetadå
    ladylovelylocks skrev 2007-12-16 14:37:35 följande:
    varför kan jag inte få välja utifrån mina förutsättningar då? Jag bor inte i sverige! Jag kan ju inte jämföra mig med dig heller direkt, eller hur?
    jo men jag pratar om mig, får inte jag det då heller? men du bara säger hela tiden att man ska föda hemma och inte på sjukhus typ.
  • Que Sera Sera
    ladylovelylocks skrev 2007-12-16 14:37:35 följande:
    Precis TS, samma ar ju for oss. Sjukvarden har ar helt annorlunda med, bade innan under och efter forlossningen. Tror heller inte det finns en chans i rymden att du far lov att ha en Lotus Birth har, inte pa dom allmanna sjukhusen iaf. Har har du inte ratt att saga till om nagonting. Du kan 'be' om det, men inte 'begara'... Dom gor som dom vill i slutandan anda. Tyvarr. Jag tycker det later intressant med L.B men som sagt kanns det lite for invecklat och komplicerat for oss men kor helt klart pa sen avnavling iaf. =)
    Tror heller inte att det ar nagra storre problem med L.B sa lange man skoter hygienen och ser till att den ar val saltad mm. =) Kor pa det, sager jag!
    Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
Svar på tråden LotusBirth