xenaa skrev 2007-12-16 08:55:26 följande:
men jag förstår inte hur man kan utsätta sig för den riseken att nått kan hända och man inte är på sjukhus av experter dvs läkare Bm ssk.Skulle nått vara fel så kan de utföra en kS på några min.Men föder man hemma så har man inte den möjligheten, om man nu inte har dessa experter hemma .
Och det är många gånger sjukhusrutinerna i kombination med att mamman inte har förberett sig ordentligt och inte är tillräckligt påläst, som skapar komlikationerna..
Under en världskongress om förlossning på 80-talet träffade jag förlossningspersonal och terapeuter från hela världen, bl.a. många hemförlossningsbarnmorskor, och ALLA vittnade om att de aldrig varit med om någon allvarlig komplikation under en hemförlossning medan varit med om otaliga komplikationer på sjukhus.
WHO´s dåvarande chef för mödra- och barnavårdsenheten, Marsden Wagner, som också var där, sa att 90% av alla förlossningsskador är orsakade av sjukhusrutinerna. Så det gäller att vara ordentligt påläst och ha kontroll över sin egen förlossning och inte likt ett offer överlämna sig helt till personalen.
På ABC-kliniker får man dock styra över sin egen förlossning.
Läs även det här inlägget: Idag 01:41 - ID: 27954338