• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • HellviHumle

Men då kan man göra som på Nya Guinea, stek den och ät upp den. Även korna äter upp den. Enda gången som de äter animaliska produkter. Dessutom brister navelsträngen vid födseln. Det gäller de flesta djur skulle jag tro.

• ladylovelylocks
    Häxan Jia skrev 2007-12-15 23:15:16 följande:
    Okej, skall kolla in den där sidan när min engelsktalande hjärnhalva är vaken imorgon.Men de måste ju finnas mer information än den som utgår ifrån enbart denna enskilda individ och hennes familj.De är sällan som fakta kan jämföras med det som andra tror på. Tro och fakta är inte alltid samma.Men kasta gärna in fakta länkar när du hittar någre i ditt tokletande
    nä det klart att det inte är samma sak. Men jag litar mer på instinkt än på fakta, och hoppas ju att det blir rätt för mig. Det verkar helt enkelt mer naturligt! Annars är Abuelita här i tråden personen med alla länkar! Jag försöker så gott jag kan, men läser mest i böcker. Ina May Gaskins bok "guide to childbirth" är riktigt bra.

Här är en länk jag snott i Abuelitas tråd om tidig avnavling:

http://www.bmj.com/cgi/eletters/335/7615/312 

jag tyckte det var mycket bra fakta där!
  • Rostis

asgarv!!! altså på riktigt! menar du att barn skulle komma i håg sin förlossning och sin "livmodertillvaro" för att man inte skulle kapa navelsträngen?!? ho, ho... chimpanser kapar också navelsträngen till sina unga, alla djur gör det. orsak? för att inte lukten av en vidhängande moderkaka skall locka till sig rovdjur, endel gör det även för näringen och för att det hormonellt sätter igång mjölkproduktionen.

menar inte något illa, och alla får ju tro vad dom vill, men hej på riktigt......

• xenaa

men varför inte bara föda normalt och få med sig hem barnet utan nått sånt där. ett barn kan bli lugn ändå liksom. det är helt upp til vad man har för gener.

snart kommer oxå att man ska förvara den nyfödde i själva fostersäcken.

♥Leo 07-06-22 ♥
  • ladylovelylocks
    xenaa skrev 2007-12-15 23:36:51 följande:
    men varför inte bara föda normalt och få med sig hem barnet utan nått sånt där. ett barn kan bli lugn ändå liksom. det är helt upp til vad man har för gener.snart kommer oxå att man ska förvara den nyfödde i själva fostersäcken.
    vad som är normalt för dig (antar att du menar sjukhusfödsel med kapning av navelsträngen) är INTE normalt för mig!
  • xenaa
    ladylovelylocks skrev 2007-12-15 23:53:41 följande:
    vad som är normalt för dig (antar att du menar sjukhusfödsel med kapning av navelsträngen) är INTE normalt för mig!
    vad är de som inte är normalt? jag förstår inte.
    Det normala är väl att klippa av navelstängen
    efter bebisen kommit ut så behöver den inte näring från moderkakan längre .
    men visst du kanske tycker det är helt onormalt. men vad gör dig att se detta som onormalt. när du inte gjort det själv?
    ♥Leo 07-06-22 ♥
  • ladylovelylocks
    Rostis skrev 2007-12-15 23:29:13 följande:
    asgarv!!! altså på riktigt! menar du att barn skulle komma i håg sin förlossning och sin "livmodertillvaro" för att man inte skulle kapa navelsträngen?!? ho, ho... chimpanser kapar också navelsträngen till sina unga, alla djur gör det. orsak? för att inte lukten av en vidhängande moderkaka skall locka till sig rovdjur, endel gör det även för näringen och för att det hormonellt sätter igång mjölkproduktionen. menar inte något illa, och alla får ju tro vad dom vill, men hej på riktigt......
    ja, på riktigt. länkar till en informationssida om lotusbirth där jag även kopierade ut stycket om just chimpanser.

http://www.lotusfertility.com/Lotus_Birth_Q/Lotus_Birth_QA.html

Q:  I've seen cats and horses give birth freely and they just eat their placentas like all mammals.  Isn't it
    unnatural for a human mammal to have a Lotus Birth?

A:  Actually not all mammals sever the cord and eat or bury the placenta!  In fact, the mammals considered to
    be of the highest animal intelligence, the primate chimpanzees (who are also monogamous and socially
    supportive of each other), do not sever the cord (and who doesn't adore chimps?) The new mothers carry the
    baby-placenta in their arms when they slowly move around a little in their retreat spot in the first day or two
    after the birth, and when the cord then detaches, the cord & placenta are left on the earth and become meat
    for the forest floor, and the new family swings from the trees!
  • HellviHumle

Vad är fördelarna? Riskerna är ju uppenbara.

• ladylovelylocks
    xenaa skrev 2007-12-15 23:55:51 följande:
    vad är de som inte är normalt? jag förstår inte. Det normala är väl att klippa av navelstängen efter bebisen kommit ut så behöver den inte näring från moderkakan längre .men visst du kanske tycker det är helt onormalt. men vad gör dig att se detta som onormalt. när du inte gjort det själv?

grejen är just att de flesta anser att allt som sker på ett sjukhus under överseende av en läkare är normalt. Många tycker att det är normalt att klippa navelsträngen just därför att "alla andra" gör det. Men det är ingen som ifrågasätter VARFÖR detta görs på rutin. Som jag sa tidigare i ett inlägg, varför klippa den om man inte måste? Den faller ju bort efter ett par dagar, så varför inte vänta och låta bebisen få avgöra när det är dags?

Och nej jag har inte fött barn ännu, men det betyder väl inte att jag inte kan avgöra hur jag vill ha det när det blir dags? Det finns ju kvinnor som VÄLJER hur de vill föda, så varför kan man inte välja hur man vill göra med navelsträngen? Som sagt, man MÅSTE inte klippa navelsträngen, detta utförs av rutin.

• Anonym
    HellviHumle skrev 2007-12-15 23:19:55 följande:
    Men då kan man göra som på Nya Guinea, stek den och ät upp den. Även korna äter upp den. Enda gången som de äter animaliska produkter. Dessutom brister navelsträngen vid födseln. Det gäller de flesta djur skulle jag tro.
    ja det kan man, det finns det många kvinnor som gör, även i Västvärlden!
Svar på tråden LotusBirth