• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • Anonym

Har aldrig hört talas om det förut men blir jättenyfiken. Är tyvärr dålig på engelska så jag frågar här istälelt. Är det helt riskfritt för barnet? Hur vanligt är det?

• abuelita

Då och då läser jag kommentarer om att man utsätter barnet för livsfara om man föder hemma. Men jag tycker man ska föda barn där man känner sig mest trygg. Då minskar nämligen risken för komplikationer. Känner man sig tryggast på sjukhus så ska man föda där och känner man sig tryggast hemma så ska man föda hemma.
    På 80-talet träffade jag den franske förlossningsläkaren Michel Odent, författare till Tillbaka till naturlig förlossning. Han började jobba som kirurg på en mindre förlossningsklinik i Frankrike i början av sextiotalet. Där började han snart nog att ägna sig åt att hjälpa mammorna till bättre psykiskt välbefinnande under graviditeten. Han märkte då att när de kände sig mer tillfreds och var avslappnade sjönk antalet kejsarsnitt väsentligt .
    När jag träffade honom hade han dock redan hunnit sluta med sjukhusförlossningar och ägnade sig då sedan några år istället helt åt hemförlossningar, vilket han gjorde på uppdrag av WHO. Detta uppdrag gick ut på att undersöka om planerade hemförlossningar var säkrare än sjukhusförlossningar. Han berättade att han dittills inte hade varit med om någon enda allvarlig komplikation under en hemförlossning. Han påpekade dock det viktiga i att inte ha mer än en kvart till närmaste sjukhus, eftersom det tar just en kvart för operationspersonalen att förbereda sig på ett akutsnitt (men det kan gå fortare i dag).

• vadskajaghetadå
    abuelita skrev 2007-12-16 01:41:31 följande:
    Då och då läser jag kommentarer om att man utsätter barnet för livsfara om man föder hemma. Men jag tycker man ska föda barn där man känner sig mest trygg. Då minskar nämligen risken för komplikationer. Känner man sig tryggast på sjukhus så ska man föda där och känner man sig tryggast hemma så ska man föda hemma. På 80-talet träffade jag den franske förlossningsläkaren Michel Odent, författare till Tillbaka till naturlig förlossning. Han började jobba som kirurg på en mindre förlossningsklinik i Frankrike i början av sextiotalet. Där började han snart nog att ägna sig åt att hjälpa mammorna till bättre psykiskt välbefinnande under graviditeten. Han märkte då att när de kände sig mer tillfreds och var avslappnade sjönk antalet kejsarsnitt väsentligt . När jag träffade honom hade han dock redan hunnit sluta med sjukhusförlossningar och ägnade sig då sedan några år istället helt åt hemförlossningar, vilket han gjorde på uppdrag av WHO. Detta uppdrag gick ut på att undersöka om planerade hemförlossningar var säkrare än sjukhusförlossningar. Han berättade att han dittills inte hade varit med om någon enda allvarlig komplikation under en hemförlossning. Han påpekade dock det viktiga i att inte ha mer än en kvart till närmaste sjukhus, eftersom det tar just en kvart för operationspersonalen att förbereda sig på ett akutsnitt (men det kan gå fortare i dag).
    ...om man inte är sjuk redan innan så kan jag tänka mig att det funkar bra.

många jag känner har mycket längre än en kvart till sjukhus.

men min kollega har fött 12 barn hemma varav  1 på sjukhus i eritrea så nog funkar det för många.
  • abuelita

Sannispannisen. Oj, det låter inge vidare att vara sjuk redan innan förlossningen. Ja, det är tråkigt när man inte har möjlighet att välja.

Jag känner en kvinna som hade väldigt långt till sjukhuset när hon ville föda hemma. Då löste hon det så att hon åkte hem till sin syster som bodde nära sjukhuset. Och systern, som också var gravid, agerade barnmorska. Systern födde också hemma, en vecka senare.

• Que Sera Sera

Klart, fel av mej att skriva som jag gjorde. Sjalvklart ar det battre att foda pa sjukhus om modern kanner sej mer trygg dar! =) Jag vet dock att for oss sa kommer det vara tusen ggr battre hemma. Vi bor nu mkt centralt och har oerhort nara till sjukhuset men vi letar dock nytt och da vet vi inte riktigt vart vi hamnar och hur lang tid det tar in. 30 minuter ar val min grans egentligen, sa hamnar vi langre bort kommer jag vara extra uppmarksam bade under graviditet och forlossning. Samt att jag kommer ha tva bm.s istallet for en och en massa genomsnack innan. Kanske kommer man da fram till att sjukhusforlossning ar att foredra och da far man spinna vidare dar ifran. Men jag hoppas verkligen det gar att undvika. =)

Nu skall jag se om jag kan fa min dotter i sang. Inte kunnat somna an stackarn och just nu ar jag saaaaaaaaaaaaaaa trott sa hoppas inte vi behover ga upp en gang till. Snacka om att det blir sovmorgon imorgon!

Och igen, forlat TS for OT...

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • ladylovelylocks
    sannispannisen skrev 2007-12-16 00:52:42 följande:
    OM man vill och mår så pass bra så kan man föda hemma och utföra detta.om man vill föda på sjukhus kan man säga att man vill vänta med att klippa navelsträngen, eller bara att få ha kvar den?men till såna som mig, som snittades kan man då inte säga mkt, då det inte fanns nåt val.detta är bara till för de som har ett val....
    man kan få lotus födsel även vid kejsarsnitt. det gäller dock att man får en läkare som lyssnar på en.

jag vet inte hur sjukhusen är i sverige, men aldrig i livet att jag åker in här där jag bor, där MRSA och C.Diff härjar! Dessutom så kan man inte få eget rum här om man inte går privat, och det har jag inte råd med. När min svägerska födde för ett år sedan låg det fyra kvinnor på samma rum och födde!

Tack, men nej tack!
  • ladylovelylocks
    Anonym skrev 2007-12-16 01:34:34 följande:
    Har aldrig hört talas om det förut men blir jättenyfiken. Är tyvärr dålig på engelska så jag frågar här istälelt. Är det helt riskfritt för barnet? Hur vanligt är det?
    Ja, om det är helt riskfritt kan man ju aldrig garantera, men vad är helt riskfritt? Det verkar ju inte vara direkt jättevanligt i Sverige men i UK, Canada och USA är det betydligt vanligare. Många anser att det är New Age, och det innebär att när bebisen föds så klipper man inte av navelsträngen, utan den och moderkakan lämnas intakt för att falla av i sin enen takt, när det är dags (allt ifrån 1-10 dagar)

Nu ska jag gå och jobba så jag hinner tyvärr inte svara mer än så.
  • xenaa

men jag förstår inte hur man kan utsätta sig för den riseken att nått kan hända och man inte är på sjukhus av experter dvs läkare Bm ssk.
    Skulle nått vara fel så kan de utföra en kS på några min.

Men föder man hemma så har man inte den möjligheten, om man nu inte har dessa experter hemma .

♥Leo 07-06-22 ♥
  • SandvikenMamma

Detta är intressant.

Jag skulle vilja veta lite mera om exakt hur man gör med moderkakan... Det skulle vara salt och örter läste jag, men exprimenterar man sig fram med det, eller står det utförligt hur man gör någonstans? Gärna påsvenska eftersom jag är värdelös på engelska, och min översättare är inte här nu

Svar på tråden LotusBirth