• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • ladylovelylocks
    Anonym skrev 2007-12-16 00:06:30 följande:
    ja det kan man, det finns det många kvinnor som gör, även i Västvärlden!
    oj då, klickade anonym av misstag.
  • ladylovelylocks
    HellviHumle skrev 2007-12-16 00:03:22 följande:
    Vad är fördelarna? Riskerna är ju uppenbara.

vad tänker du på för risker? *uppriktig undran*

en klar fördel är ju att barnet får i sig sin rätta blodvolym.
    en annan fördel är att lotus barn inte har risk för infektion vid stumpen man får när man klipper navelsträngen.

• HellviHumle

Infektionsrisken tycker jag är uppenbar. En moderkaka som sällan är hel dvs stora öppna ytor. Rena näringssubstratet för allehanda bakterier. Tänk dig vad en streptokock kan hitta på där.

ladylovelylocks skrev 2007-12-16 00:09:22 följande:
    en klar fördel är ju att barnet får i sig sin rätta blodvolym.en annan fördel är att lotus barn inte har risk för infektion vid stumpen man får när man klipper navelsträngen.
  • vadskajaghetadå

men jag fattar inte.

man måste väl göra detta hemma då? vila och ligga ner? inte kan man väl gå omkring med en moderkaka i en påse typ, för man kan ju inte förvänta sig att få vara kvar på sjukhuset och ligga i en säng tills den lossnar?

• ladylovelylocks
    sannispannisen skrev 2007-12-16 00:29:24 följande:
    men jag fattar inte.man måste väl göra detta hemma då? vila och ligga ner? inte kan man väl gå omkring med en moderkaka i en påse typ, för man kan ju inte förvänta sig att få vara kvar på sjukhuset och ligga i en säng tills den lossnar?
    skulle aldrig falla mig in att föda på ett sjukhus
  • vadskajaghetadå

om kopplingen är död efter 10-20 min så tycker inte jag det verkar värt att kånka omkring på en stor moderkaka i flera dar bara för att det är naturligt att den losnar av sig självt.

• vadskajaghetadå
    ladylovelylocks skrev 2007-12-16 00:31:15 följande:
    skulle aldrig falla mig in att föda på ett sjukhus
    nej det vore ju dumt att göra det på ett säkert sätt...?

OM man är sjuk så är det enligt mig ett måste.

jag hade dött annars, till 100%
  • ladylovelylocks
    HellviHumle skrev 2007-12-16 00:25:54 följande:
    Infektionsrisken tycker jag är uppenbar. En moderkaka som sällan är hel dvs stora öppna ytor. Rena näringssubstratet för allehanda bakterier. Tänk dig vad en streptokock kan hitta på där.
    man gnider in havssalt för att torka ut den, och antibakteriella örter och sveper in den i tyg. Där torkar den ut och skrumpnar sedan. Jag har då aldrig hört om någon som haft Lotusfödsel och sen fått en infektion, tvärtom. De berättelser jag har läst har varit friska mammor med friska bebisar.
  • HellviHumle

Men varför skulle barnet inte få den rätta blodvolymen för att navelsträngen klipps av? Blodet går ju runt och det blod som är inne i barnet stannar där och det som är utanför stannar där. Det är väl inte så att barnet ska ha allt blod som finns i placenta?

ladylovelylocks skrev 2007-12-16 00:09:22 följande:
    en klar fördel är ju att barnet får i sig sin rätta blodvolym.en annan fördel är att lotus barn inte har risk för infektion vid stumpen man får när man klipper navelsträngen.
Svar på tråden LotusBirth