• ladylovelylocks

LotusBirth

Här samlas vi som vill diskutera och utbyta erfarenheter i ämnet lotusbirth (Umbilical Nonseverance)

Lägger denna tråd i känsliga rummet då många verkar äcklade av det faktum att moderkakan lämnas kvar intakt tills navelsträngen ramlar av.

Lägger även in en länk med en förklaring av vad lotusbirth är, så folk kan bilda en egen uppfattning http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

• Svar på tråden LotusBirth
  • ladylovelylocks

personligen skulle jag nog kalla det instinktiva skäl

Det skulle bara kännas äckligt och stympat att klippa i en del av mig och mitt barn... nu blir man väl hängd för att uttrycka sig så extremt men det är så jag känner!

• abuelita

Ladylovelylocks. Men här på Känsliga området ska du väl ändå inte behöva bli hängd. Det måste väl vara högre i tak här?

• Esterella

Men varför är det inte normalt att klippa bort navelsträngen?
    Alla djur tar ju bort moder kakan när barnet/ungen är född. Dom äter ju upp den för att få näringen.

Cogito, ergo sum
  • ladylovelylocks
    abuelita skrev 2007-12-15 22:57:50 följande:
    Ladylovelylocks. Men här på Känsliga området ska du väl ändå inte behöva bli hängd. Det måste väl vara högre i tak här?
    haha man vet aldrig här på fl. man får passa sig för vad man säger, men jag hoppas ju att så länge jag bara talar för mig själv borde det väl inte vara nån fara
  • ladylovelylocks
    Esterella skrev 2007-12-15 23:02:45 följande:
    Men varför är det inte normalt att klippa bort navelsträngen?Alla djur tar ju bort moder kakan när barnet/ungen är född. Dom äter ju upp den för att få näringen.
    sant, men de flesta klipper inte av den. Och vissa djurarter gör inget alls med den, så varför skulle jag?

länkar från wikipedia: Modern practitioners of Lotus Birth point out that those mammals with whom humans share 99% genetic material, the chimpanzees in fact leave the umbilicus intact, neither chewing or cutting it.
  • Häxan Jia
    ladylovelylocks skrev 2007-12-14 14:51:10 följande:
    det anses att barn födda på det här viset är lugnare och mer harmoniska eftersom det oftast sker i hemmet, och det sägs att lotusbarn kan komma ihåg sin förlossning. det anses även att dessa barn är friskare än de som fått navelsträngen klippt, då de fått allt blod i sig som finns i moderkakan.
    Finns det riktiga vetenskapliga undersökningar på det där? Gärna med vuxna som har haft de så?
  • Sagofe

Nu kanske mina frågor är hur dumma som helst, men jag har aldrig hört talas om det här förut...
    Bär man omkring på moderkakan och bebisen i några dagar tills navelsträngen lossnar från bebisen alltså, och lägger moderkakan bredvid sig i soffan medan man sitter där och ammar?
    Hur gör man med kläder? Skulle jag föda barn här i Sverige nu så skulle jag ju inte kunna ta mig hem från bb utan att ha kläder på barnet. Visst, om man föder hemma är det ju en sak, då behöver man ju inte ge sig ut, men om det händer något så att man MÅSTE ta sig till sjukhuset...

• ladylovelylocks
    Häxan Jia skrev 2007-12-15 23:06:10 följande:
    Finns det riktiga vetenskapliga undersökningar på det där? Gärna med vuxna som har haft de så?

jag letar som en tok, men tvivlar inte på att de finns

jag kan länka till dr. Sarah Buckley's sida "labour of love" http://www.labouroflove.org/birth/lotus-birth/ där hon beskriver sina egna barns lotusfödslar. Jag hänvisar till hennes dotter Emma, vars upplevelse beskrivs så här:

citat "My older children have blessed me with stories of their lives before birth, and have been unanimously in favour of not cutting the cord - especially Emma, who remembered the unpleasant feeling of having her cord cut, which she describes as being "painful in my heart".
    Zoe, at five years of age, described being attached to a "love-heart thing" in my womb and told me "When I was born, the cord went off the love -heart thing and onto there (the placenta) and then I came out." Perhaps she experienced her placenta in utero as the source of
    nourishment and love."

• Häxan Jia
    ladylovelylocks skrev 2007-12-15 23:11:34 följande:
    jag letar som en tok, men tvivlar inte på att de finns jag kan länka till dr. Sarah Buckley's sida "labour of love" www.labouroflove.org/birth/lotus-birth/ där hon beskriver sina egna barns lotusfödslar. Jag hänvisar till hennes dotter Emma, vars upplevelse beskrivs så här: citat "My older children have blessed me with stories of their lives before birth, and have been unanimously in favour of not cutting the cord - especially Emma, who remembered the unpleasant feeling of having her cord cut, which she describes as being "painful in my heart". Zoe, at five years of age, described being attached to a "love-heart thing" in my womb and told me "When I was born, the cord went off the love -heart thing and onto there (the placenta) and then I came out." Perhaps she experienced her placenta in utero as the source of nourishment and love."
    Okej, skall kolla in den där sidan när min engelsktalande hjärnhalva är vaken imorgon.

Men de måste ju finnas mer information än den som utgår ifrån enbart denna enskilda individ och hennes familj.

De är sällan som fakta kan jämföras med det som andra tror på. Tro och fakta är inte alltid samma.

Men kasta gärna in fakta länkar när du hittar någre i ditt tokletande
  • ladylovelylocks
    Sagofe skrev 2007-12-15 23:07:26 följande:
    Nu kanske mina frågor är hur dumma som helst, men jag har aldrig hört talas om det här förut... Bär man omkring på moderkakan och bebisen i några dagar tills navelsträngen lossnar från bebisen alltså, och lägger moderkakan bredvid sig i soffan medan man sitter där och ammar? Hur gör man med kläder? Skulle jag föda barn här i Sverige nu så skulle jag ju inte kunna ta mig hem från bb utan att ha kläder på barnet. Visst, om man föder hemma är det ju en sak, då behöver man ju inte ge sig ut, men om det händer något så att man MÅSTE ta sig till sjukhuset...
    ja, man bär placentan som ett paket inpackat i tyg med havssalt och örter (för att torka ut och minimera odörer) de flesta jag har läst om, har liksom lagt paketet intill bebisens mage och virat en filt omkring så jag tycker inte att det verkar så jobbigt. Kläder är väl inget större problem, jag antar att man leder navelsträngen ut genom bodyn/byxorna. Här är inga frågor dumma Jag är absolut ingen expert, men väldigt intresserad i ämnet, och försöker svara så gott jag kan!
Svar på tråden LotusBirth