• Svar på tråden Svetlanas Fanclub
  • Mumu
    Themis skrev 2007-12-20 22:01:31 följande:
    Mumu: Okej vad synd. Jag visste själv ingenting om laktulosvärlden för en vecka sen så jag bara rapade upp det jag lärt mig så långt. Och ibland är det mest skitsnack det blir av allting...
    Nej, jag vet egentligen inte så mycket jag heller. Dags att förkovra sig med andra ord, för det här är ett ämne som jag tvunget behöver lära mig mer om - pronto! Suck igen...
    Bäst just nu: Min nya mössa...
  • Fru H

Hur är det med bajseriet idag?

Hur lät det där då, för någon som hoppar in i tråden och läser av en slump..

Simon är idag på sin allra första officiellt blöjfria dag. Hittills har vi avverkat två par byxor och kalsonger och ett par strumpor. Nöja, det här väl till, han är iaf väldigt nöjd och glad hittills, och motiverad, för han är ju en "stor kille nu" som han själv säger.

Faktiskt, det är till och med så att han låg och feberyrade om det i magsjukesvängen tidigare i veckan, att en del sa att han var lilla Simon men har är faktiskt stor, så det så. (På dagis finns en Simon till som är lite äldre, därav prefixet. Inte alls populärt, uppenbarligen)

Om ett par timmar kommer släktingar på genomresa, jag håller febern borta med Alvedon och förkylningssymptomen med Enchina guard, eller nåt. Nu måste jag åka och handla. Snart blir det kanske ledigt.

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • mejram
    Jotack, det kom i morse som vanligt. Annars har jag varit rätt graviditetshård i magen på sistone

Nu ska jag leta fram fudgereceptet och sen blir det lammfärsbiffar. Allt med henna i håret och gladpack runt huvudet.
    Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • Pejo

Mumu;

Tycker verkligen synd om lille Abbe, vill han absolut inte ha blöja inte ens för bajset? Tråkigt att det ska gå så i lås.

Något som oxå är igångsättande för magen är motion, tycker jag iaf .

• Mumu

Pejo, helst vill han ju inte det. Men till slut, när han är superförstoppad och har så ont att han skriker så går han med på att ta på sig en och så brukar det komma ut en jättelik klump... Motion är jättebra, och alla som känner Abbe vet att han får mycket av den varan . Han är minst sagt en energifylld liten krabat som inte sitter still många stunder på en dag.

Idag bajsade faktiskt Abbe igen, så det känns som att vi är på rätt väg. Vi gav Laktulosen på morgonen istället för kvällen och så har vi lagt ner lite energi på att ge lösande livsmedel och undvika stoppande. Synd om Abbe bara, som inte får sin älskade mjölk... Men det är väl inte för evigt får man hoppas.

Fru H, så det är dags för Simon nu!? Roligt, hoppas allt går smidigt!

Mejram, hur mår du egentligen? Tipptopp? Man tänker nästan inte på att du är gravid, men det är du ju! Hur långt har du gått nu?

• mejram

Tipptopp! Tackar som frågar. Men trött är jag. Hinner inte fundera så mycket över graviditeten, det rullar liksom bara på. Men nu när man ska umgås med blivande farmor och mormor lär det väl bli ändring på det. Har för mig att det var vecka 9 nu. Hopplös på att ha koll på det där.... Har varit på inskrivning och allt var ok.

Fikon vore ju toppen om Abbe fick smak för nu i jul, för det sätter minsann fart på magen

• Mumu

Haha, ja det brukar bli så med de där blivande mor- och farföräldrarna ! Vet alla om det redan eller blir det en julklapp? När vi skulle få Abbe så berättade vi det på julafton. Var i v.9 då också, kändes lagom.

Ja, den där ungen och mat... Han är ju kräsen med mat, så är det. Han får aldrig i sig grönsaker, han petar bort allt sånt ur maten, så vi har varit väldigt glada att han trycker frukt i den omfattning han gör. Bara det att han äter äpple och banan, vilket båda är stoppande. Zzznark... Vi köper andra frukter och frågar alltid, serverar grönsaker till varje måltid och lägger även upp lite på hans tallrik. Men vi tvingar aldrig och han ratar alltid. Nu köpte vi massor av lösande frukter och mumsade på för att visa hur gott det var, men nej. Han vill inte ens smaka. Han vill ha äpple. Och banan.

Men vi kämpar vidare. Häromveckan fick jag honom att äta katrinplommon genom att kalla dem för stora bajsrussin ! Tyvärr så har han ledsnat på russin också, annars är ju det också bra.

• Themis

Jaha, jag är inte ens onykter och ändå sitter jag här och känner mig gråtmild. Nu när årets sista arbetsdag har varit, julkorten är postade (för sent) och julklapparna är i det närmaste färdiginslagna så känner jag mig så väldigt tacksam bara.

Tack för att lillen nu är bättre efter tre veckors feberelände och snörvlande.

Tack för att jag har ett fast jobb som jag verkligen vill gå till.

Tack för att vår lilla familj har varit förskonad från riktiga olyckor och för att våra armar och ben och ögon och öron fungerar; det finns de som sitter i rullstol eller inte har turen att klara sin canceroperation.

Tack för att vi klarar oss ekonomiskt (men jag förväntade mig nog någon utdelning på alla års studier iofs.) och har glädjen att kunna hjälpa andra ibland.

Det har varit ett viktigt år med tvära kast. Jag har blivit utan jobb, fått nytt jobb, gift mig, bytt jobb igen, hållit bröllopsfest och vi ska också byta boende och ort. Vår lille son har släppt nappen och blöjan, blivit ännu mer en individ med vilja och förmåga att påverka sin omgivning, och hur ska han nu ta emot förändringarna som kommer?

Men oron får flyga och fara sin kos, för just nu är bara en dag att må bra på. Och vara tacksam.

• Fru H

Mumu, vad skönt att det kanske börja släppa nu med bajsandet (och mejram, tack för rapporten ) Stora bajsrussin.. Vill man ens äta katrinplommon efter den benämningen?

Simons andra blöjfria dag går bättre ur kissynvinkel men en bajsolycka hade vi nyss. Olycka och olycka, han "ville bajsa i kalsongerna" som han sa. Men det är första gången han bajsar sen vi slutade med blöja och ur det perspektiv vi diskuterat här i flera dagar nu är jag jätteglad att han bajsar över huvud taget. Det känns bra ändå, han är på god väg och vi är alla väldigt glada åt detta

Saffransskorpor, check, currysill, check, minttryffel och Bailey´s tryffel, nästan check. De ska göras i ordning, tryffeln står i kylskåpet och kallnar. Sen ska jag ta i tu med projekt servettringar av ståltråd och pärlor som min syster ska få i julklapp.

Vad har ni andra på g idag?

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • mejram

Här ska det packas. Har städat hela förmiddagen. Linnea har besök av en kompis som hon inte träffat på några månader så de har fullt upp. Linneas rum får vi väl städa någon annan gång..... skotta när det snöar.....

Fudgen är bränd, glöggen har för mycket alkohol och laxen kan bjuda på listeria.... men det blir nog en god jul ändå

Om jag ska rekapitulera vårt år så har det varit ett ovanligt lugnt och tryggt år. Inga flyttar, nya jobb, nya dagis eller något. Bara ett sånt där år som tuffade på. Skönt. Härlig semester hade vi och makens bästa kompis gifte sig och hans andra bästis ska ha barn. Jag kan nog också sitta och vara tacksam ett tag. Vi har det bra.

Svar på tråden Svetlanas Fanclub