• Svar på tråden Svetlanas Fanclub
  • Mumu

GOD JUL, mina allra käraste sötaste klubbmedlemmar ! Hur otroligt det är låter så är det faktiskt femte gången som vi önskar varandra en god jul! Första gången var vi alldeles nygravida *tår i ögat*... Ha nu en underbar julhelg allihopa, så hörs vi snart igen!

Bäst just nu: Min nya mössa...
  • Themis

Och god jul igen tutti baletti!

Yes, I´m a survivor!! Jag överlevde jul hos svärmor också. Det blev lite vapenskrammel i skyttegravarna när mannens syster som vanligt efter ett par snapsar började dra upp deras barndom och hur ORÄTTVIST allting var, men vi lyckades på något sätt komma förbi det.

Jag har också överlevt svärmors kommentarer, som "Ska han tillbaka till dagis nu efter jul??"

Eh, ja, vad menar du att vi har för alternativ???

samt presenterna. Svärmor propagerade stenhårt under tjuren Ferdinand för att det är fult och dumt och dåligt att slåss och hur bra han är som inte vill slåss.

Sen har vi nu i en månads tid bestämt att vi inte ska köpa en robot till sonen i julklapp även om han har nämnt det flera gånger, eftersom de flesta sådana leksaker bara är krig och slåss och plastskit-det kan vätma minst ett par år tycker vi.

Och sen har hon alltså köpt en sån där vidrig sak med dubbla kulsprutor och helvete till hnoom! Vi smusslade undan den direkt och hon sa att hon bara hade frågat efter en robot som kunde gå framm och tillbaka men man får väl för farao kolla vad det är man köper-det står liksom tydligt på både fram coh baskida att det här är en stridispryl.

nu vill sonen spela fiskspelet...

• Mumu

Abbe sprang ut och mötte tomten i dörren och gav honom napparna direkt, hur glad som helst. Sen frågade han inte efter dem en endaste gång (i och för sig inget konstigt eftersom han enbart har napp när han sover). Nu när vi kom hem och han skulle sova så längtade han efter nappen lite och fällde till och med en liten tår. Nästa jul ska han minsann säga till tomten att han ångrat sig och vill ha tillbaka nappen ! Jag låg en extra stund hos honom och berättade sagan om lilla nissen som blev så glad för nappen han fick av Abbe, och sen ville Abbe att jag skulle berätta vidare om när Abbe grät i sängen hemma. Jag vände det positivt och slutade sagan med hur bra det gick till slut, även om Abbe längtade efter nappen först, och sen gick det bra. Han skickade ut mg ur rummet till slut, för han ville ligga i fred och nu tror jag att han sover. Undrar just hur det blir när han vaknar inatt...

Anders och jag ska gå ner och äta ädelostrulle med glöggkokta päron samt testa vår present till oss själva; ett nytt tv-spel. Sen *gäsp* blir det nog kväller rätt snart också.

• Mumu

Här huserar jag visst ensam ! Men no worries, jag HAR tid att umgås med min familj trots att det verkar som att jag är här jämt . Just nu borstar jag tänderna samtidigt som jag surfar.

Bimsan, jag har ytterst svårt för människor som inte respekterar ens önskningar angående vilka leksaker man vill att ens barn ska leka med. En sak om man aldrig berättat vad man tycker, då kan ju folk inte veta, och kanske vara lite obetänksamma. Men om man tydligt talat om att man inte vill ha stridsleksaker och så köper människan en sån ändå *skakar på huvudet*. Då skulle jag bli jättearg.

Idag blir det hem till mamma och pappa, dit hela släkten som vanligt kommer på den traditionella juldagsmiddagen. Lite småplock av julmat till förrätt och underbar gryta till varmrätt. Brukar kännas heeelt okej att bryta av julmaten med nåt annat redan på juldagen .

Ikväll blir vi inte sena, för våra barn är trötta och vi är trötta. Jag har till och med lite ont i huvudet, trots att jag inte tog nån julsnaps igår. Abbe kommer att vara trött också, eftersom han inte sovit middag. Misstänker att middagslurarna kan vara ett minne blott nu i och med nappens frånvaro. Natten gick i alla fall bra, men visst sov han lite sämre än vanligt. Klockan fyra frågade han om han fick gå upp ... Och några gånger vaknade han och konstaterade att han minsann skulle säga till tomten att han ville ha tillbaka nappen nästa gång han träffar honom. Gör det du, lilla vän ...

• Themis

Mumu: Visst, men det roliga var ju att hon tycker likadant som vi men bara hade tagit det som butikspersonalen föreslog utan att kolla i paketen ens. *virrepära *.

Och idag fick mannen trampa vatten i en timme, för hon har bestämt att hon ska köra oss till stationen när vi reser. Fast vi försöker ducka sådana tjänster eftersom priset är alldeles för högt.

T ex måste man då köra över till henne dagen innan med barnvagnen bara för att kontrollera att den fatiskt går in i hennes lilla bil, tycker hon, medan vi vet att sulkyvagnen går in i baksätet bredvid Alex om så är. Och sen kommer hon ofelbart att ringa och väcka oss samt ringa var tionde minut den sista halvtimmen innan hon ska hämta, vilket kan bli aningen stressande.

Maken vägrade att vi skulle bli hämtade på hemvägen och då försöker hon med "jamen det vore ju ELAKT mot er om jag inte gjorde det". Fast vi inte vill då...?

-Eh nej, du är 100% egenintresserad och vill bara knarka ner dig med barnbarnet igen och sorry men vi och han kan behöva komma hem i lite lugn och ro.

Sa mannen, och nu är vi hemska människor utan känslor igen.

Business as usual... *suck*

• Fru H

Bimsan, stackare du med den där svärmorn du har..

Jag kan konstatera att jag är lyckligt lottad på det området, med båda två som jag har. Här är det ingen stridsleksak i sikte, däremot otaliga nallar år efter år. Jättegulligt, men barnen kramar nallen en gång och tittar inte åt den mer, och sen läggs den på deras byrå tillsammans med de sjuhundra som de redan fått. Där finns inte plats för några fler nu och jag vet inte hur vi ska kunna berätta för svärmor att det vore bra att sluta köpa nallar.. Hon är känslig och blir lätt sårad (inte på ett martyrsätt, dock, men jag vill ju inte göra henne ledsen för några nallars skull, liksom..) 

Vi har haft en bra jul, intensiv men bra. Nu har de sista gästerna åkt hem, Simon är hos en kompis och leker och vi ska försöka lägga Liv som inte sov middag idag. Det blir spännande. Övertrött är bara förnamnet.

Mumu, vad duktig Abbe var som lämnade ifrån sig napparna i alla fall, även om han ångrade sig lite sen.

Här har vi förresten en kille som efter flertalet kissolyckor för ett par dagar sen nu är extremt nödbedd att kissa. Det är inte bra att hålla sig för länge, eller hur?

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Fru H

Kolla, fru H:s alldeles egna tråd

Idag har vi fyndat en skidjacka på Polarn åt Simon. Den enda som fanns i hans storlek i stan och så var den nedsatt med 400 kr.

Det går framåt och bakåt med kisseriet och bajseriet. Har det inte varit så för de andra Svetlanabarnen också, om jag minns rätt.

För övrigt, här är två tankenötter för er att fundera på (Simon har funderat en del på detta i några dagar):

1. Varför säger tomten "hohoho"?
    2. Hur kan bajs, som är stort, komma ur rumpan, som är liten?

Se där, nu fick ni nåt att klura på

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Pejo

GOD JUL i stugan på er alla!

Tittar in från feberyran o rälig hosta världen...

En del nerkräkta sängar har med huserat...

julafton gick bra om än så var ju barnen både trötta o sjuka liksom sina föräldrar, men det får gå än då bara att man får slå ner på tempot.

Vilka härliga tankenötter Fru H

Jakobs senaste är:

- Hur bygger man en trappa mor? För finns det ingen trappa där innan så kommer man ju inte upp? Måste man ha långa stegar då?

Ja, fast han levererar o andra sidan svaret själv

Lillkillen har börjat med flerordsmeningar... GUD SÅ HÄFTIGT DET ÄR!

Mooor, pade? (Mor kan vi hämta spaden?) Joa piiis huis (Joels spis är i huset (leksakstält)).

Jaja nu önskar vi mest hela familjen att vi ska bli bra från allt vad ögoninflammation, feber, hosta o förkylningar heter. SÅ att vi verkligen kan känna av att vi äntligen är lediga tillsammans....

KRAM PÅ ER!

• Pejo

Nej det är inte jag som försöker att ta så mkt plats som möjligt, det bara blev så :-O

• Mumu

Yes! När jag hade lagt Abbe så ville han gå och bajsa på pottan. Jaja, tänkte jag, det är väl bara en liten manöver för att få vara uppe en liten stund extra. Men vi gick såklart dit. Efter en låååång stund med läsning och även en liten stund för sig själv så klämde han ur sig världens minsta bajsknöp. Men dock en bajsknöp ! Gissa om han var stolt... Och nu har han tagit med sig sin far in på toa för att upprepa bedriften, få se hur det går med det då ...

Hehe, vi har för länge sedan lovat en överraskning första gången han bajsar på potta eller toa. Han fick det när han gjorde sist, men då hade han ju magsjuka så det räknas inte riktigt. Imorgon ska han alltså casha in en till, tycker han ... Och det ska han få. Nu tror han till och med att han ska få två, för han har tydligen gjort en till liten knöp. Ja, så länge bajsskräcken släpper så kan han få en liten present då och då. Mutor ...

Svar på tråden Svetlanas Fanclub