• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • nasse01
    Pasadena skrev 2008-01-15 08:34:50 följande:
    Jag ska ALDRIG mer skriva att våra nätter är okej. I två nätter har hon vaknat varje eller varannan timme, bökar i sängen, vrider och vänder sig åt alla håll, gnäller och gnyr. JAG BLIR TOKIG! ÄR så trött så jag ser syner snart. Så här kan vi inte ha det, hon är helt mörk under ögonen. Och JAG MED!Jag längtar efter att börja kura henne så vi kan få sova nån gång!
    Här finns än till som har det som du. Gnäller sig igenom nätterna. sover typ 30 min till 1 timme. i Bästa fall kan man få sova i 1½ timme till max 2 då känner man sig helt chockad. Har testat att lägga han sent men resultat är ju att han vaknar ännu tidigare och får ännu mindre sömn. Hans sov tid just nu är ca 21.00 - 06.00. Ibland ännu tidigare.... Vill att han ska sova till kl 7. Och under denna period så får man nog ta och vända och ge nappen upp till minst 20 gånger och mest de sista timmarna.
  • Josefine85
    Mamasnest skrev 2008-01-15 08:38:29 följande:
    Här har natten varit hemsk! Lillan har vaknat så många gånger att jag tappat räkningen. Sedan kl 4 i morse har jag varit helt vaken.Hela natten har jag legat och retat mig på folk som hävdar att barnet inte har sömnproblem utan att det är föräldrarna som har problem med att hantera barnets sömn. Lillan har gråtit och skrikigt hela natten för att hon varit så trött men inte kunnat sova, skulle det då inte vara hennes problem?? Sedan vi klev upp har hon också gnällt och inte orkat leka, mitt eller hennes problem eller bådas? Tvååringen blev väckt flera gånger i natt och var också gnällig i morse, är det hennes problem eller ligger problemet kanske i lillans sömn? 11-åringen grät nästan vid frukosten eftersom han vaknat av lillan hela natten, ska jag säga till honom att hon inte har sömnproblem utan att det är omgivningen som har problem att hantera det? Nu ska vi snart gå till Öppna förskolan vilket mina barn älskar (Ja, "el skåpet" man leker där) men kommer de att orka leka något? Vi har varit sjuka och suttit inne i flera veckor och igår när vi äntligen kunde gå till Öppnis så var 2-åringen salig av lycka. Röding: Jag vet inte om du följer tråden och ser det här men gör du det så skulle jag uppskatta om du kunde kommentera mitt inlägg istället för att bara kasta in påpekanden utan att följa upp dina svar som du får.
    Det måste vara ngt magiskt med kl 4. ;) Usch, då är man ju inte människa. Loke vakna kl 4 han med, tur som var så somna han om 5.30 och sov till 7.30.
    Åååh, jag blir så avis på Lokes pappa som kommer hem ca 6.40 och får sova oavbrutet fram till kl 14 medans jag själv får konka på en skrikig sjuk bebis :(

Idag ska vi till barnläkaren. Får se vad hon säger. Påstår hon att det INTE är sömnproblem han har så kan hon ta med han hem!! Nu är jag trött. BLÄ!
    Mammas Finaste Loke 070622
  • Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-15 08:38:29 följande:
    Här har natten varit hemsk! Lillan har vaknat så många gånger att jag tappat räkningen. Sedan kl 4 i morse har jag varit helt vaken.Hela natten har jag legat och retat mig på folk som hävdar att barnet inte har sömnproblem utan att det är föräldrarna som har problem med att hantera barnets sömn. Lillan har gråtit och skrikigt hela natten för att hon varit så trött men inte kunnat sova, skulle det då inte vara hennes problem?? Sedan vi klev upp har hon också gnällt och inte orkat leka, mitt eller hennes problem eller bådas? Tvååringen blev väckt flera gånger i natt och var också gnällig i morse, är det hennes problem eller ligger problemet kanske i lillans sömn? 11-åringen grät nästan vid frukosten eftersom han vaknat av lillan hela natten, ska jag säga till honom att hon inte har sömnproblem utan att det är omgivningen som har problem att hantera det? Nu ska vi snart gå till Öppna förskolan vilket mina barn älskar (Ja, "el skåpet" man leker där) men kommer de att orka leka något? Vi har varit sjuka och suttit inne i flera veckor och igår när vi äntligen kunde gå till Öppnis så var 2-åringen salig av lycka. Röding: Jag vet inte om du följer tråden och ser det här men gör du det så skulle jag uppskatta om du kunde kommentera mitt inlägg istället för att bara kasta in påpekanden utan att följa upp dina svar som du får.
    Lider med dig och jag ligger också och ältar sånt där mitt i natten när jag är så trött, lillan gnäller av trötthet och på dagarna är så trött så hon knappt orkar äta eller leka och är bara grinig. Är det hennes problem, ska jag bara sitta med armarna i kors och klappa på huvet och säga, det löser sig nog nån dag, strunta i att hon inte orkar nånting och tvinga med henne på saker?. NEJ JAG SKULLE INTE TRO DET. Jag blir så irriterad på det där bjäffset så jag vill slå nån i skallen. Kanske skulle avreagera mig på grannen ovanför som fick för sig att borra med slagborren kl 20,15, 20,30 och 21 igår så att lillan vaknade (hon som sov som bäst ju då!!) och jag fick buffa och försöka få henne att somna om medan han borrade och hamrade. IDIOT!

Sorry mitt sura inlägg men jag är TRÖTT
  • Pasadena

Anna Wahlgren menar att kl 4 till 6 är det vargtimman som spökar. Kan nog stämma, här är det också tjo och tjim runt den tiden. Blää

• Hallonmopeden

Usch jag lider med er. Vi hade det jobbigt med sonens sömn i ca 2 år, till slut fick vi hjälp av en barnpsykolog... och då vågade vi också skaffa syskon vilket vi först inte hade tänkt... nu är sönerna 6 och 3 och sover ganska okej, men fortfarande kan de vakna om nätterna och dessutom vakna tidigt... undrar om de någonsin kommer sova som grisar . Hoppas att det ordnar sig för er allihopa!!!

• FrökenL

Hej jag är rätt ny här på forumet, men har kollat lite i den här tråden. Min son är 4 och har fortfarande svårt med sömnen (främst nattsömnen, på dagarna sover han hyfsat bra, säkert för att hans nattsömn är så sönderhackad). Värst var det dock när han var under året då höll jag på att bli tokig med uppvaknaden ca 10 ggr per natt, och dessutom svårt med insomningen, med mycket skrik och gråt.

Jag undrar om det är någon som vet vad det beror på att de sover så dåligt en del barn? Är det oftast förknippat med någon form av diagnos tex ADHD och sådant, eller är det för att barnen har personligheter som är stressade och rastlösa bara helt enkelt?

• siabellon

kl fyra o en-två timmar framåt är värsta tiden här också.

MEN!

Gud förlåt oss men igår körde vi 5mm.........

Eg hade vi inte tänkt det men när han vaknade efter sina vanliga 4o min o inte pappan får ta honom o natta om (jag skulle äntligen duscha för dagen -19.30!) så sa vi att nu kör vi. Pappan försökte få honom att somna om i säkert en halvtimme(i famn som vanligt) men tillslut stoppade han om honom i sin säng o sa godnatt o så gick han ut......gick in till honom var 3-4e min o sa samma sak o efter 40 min sov han. men det var de längsta minutrarna i vårt liv. men har sovit jättebra inatt! bara vaknat ett par tre ggr för att äta o snabbt somna igen. känns som evigheter sen det var så sist.

vi ska prova det här nu o se om det funkar.

• Rubia

Alltås, jag tror att jag talar för de flesta här (även om jag itne skriver så ofta så läser jag hyfsat ofta iaf) att vi har nog försökt det mesta. Hade det varit så enkelt som att leka så hade nog de allra allra flesta barnen här sovit som grisar. Vi har provat med att ta bort middagssömnen för Astrid (som är 20 mån och aldrig har sovit en hel natt, max tid är ca 3 timmar i sträck och det är ju rena gudagåvan) men då däckar hon totalt kl. 17 ungefär för att vakna vid 19-tiden, pigg som en lärka och somnar inte förrän vid 23.30-tiden. Nu sover hon en timme på dagen (skulle kunna sova längre) men det har ingen effekt på nattsömnen. Hon går på dagis 7.30-15.00 och där leks det minsann, hon är pigg och glad och utvecklas utmärkt på alla sätt och vis (är tidig med det mesta), men sömnen är omöjlig att få till. Hemma äter hon ganska dåligt också iofs, vill helst ha välling, medan hon äter jättebra på dagis, sitter stilla och äter upp, tar gärna om. Hemma är hon en hoppetossa som ska springa fram och tillbaka vid bordet, tar en minitugga, och leker mest med maten om man får henne att sitta vid bordet.

Vi har tagit bort mjölken ur kosten och då sov hon bättre ett tag men nu känns det som att vi är tillbaka på ruta ett. Vi gav henne lite vanlig välling med mjölk i men det kändes som att det blev om möjligt lite värre än vanligt så nu har vi gått tillbaka till mjölkfritt. Hennes läkare på barnmedicin är övertygad om att hon borde tåla mjölk nu men vi tycker som sagt inte att det kändes så. För övrigt så har läkaren sagt att det ofta är de tidiga barnen som har oförklarliga problem med sömnen, fast äldsta storebrorsan hade ju också problem men han var inte alls så tidig som Astrid (som t ex kröp vid 5 mån ålder och nu talar i 3-ordsmeningar - lite stolt är man ju även om jag inte har gjort något speciellt med henne ). Hade man inte varit så j-a trött hade man nog varit ännu nöjdare...fast hade hon bara sovit så hade det varit OK med ettordsmeningar i dagsläget också... Ja, ni vet ju känslan...

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Rubia

Vi har ju f ö  provat med 5mm (hysteri och kräkningar i två omgångar -  hon sov ca 30 min i taget i flera veckor efter det), NCSS, baby whisperer, SHN, och dessutom har vi fått prova Tavegyl, Atarax, Lergigan och t o m Theralen... Inget hjälper så nu försöker vi bara härda ut, lite jobbigt när man ska jobba 75% också. Har missat och glömt saker på jobbet ganska grovt, men hoppas ju att det ska bli bättre.......

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Olsson22

Jag skrev för ett tag sedan, men, efter det hade vi helt fantastiska nätter i en vecka... Nu är det som vanligt, Lillen sov bra mellan 20-00, sedan har han varit vaken, mer eller mindre (han sover superoroligt) till 04.45 då jag kunde somna, för att vakna kl 06.05 och ha tappat nappen, somnade sedan om till 7.30... Jag är så trött idag så jag mår illa... Ska det alltid vara så här? Då får han inga syskon kan jag säga...

//O

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!