• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Kryztina

elskåpet- jag vill bara göra dig medveten om att det kan vara väldigtl känsligt att gå in så här som "expert" med kritik. de flesta här inne har gjort allt de kan. så det du skriver kan upplevas som väldigt kränkande även om du (?) menar väl. alla barn sover inte bra om nätterna. så är det bara. jag tänker inte kommentera det du skrivit mera.  tänker inte heller besvara din fråga. Punkt.

• Pasadena

el skåpet,
    en enda kommentar till dig:
    vilken trist attityd du har mot oss föräldrar som gör det bsäta för våra barn. Jag är så himla trött på att folk tror att man är stissig eller nervös eller på annat sätt orsakar sitt barns sömnproblem. Vissa barn kan helt enkelt inte sova, så enkelt är det och inte ens en filbunke till morsa/farsa skulle hjälpa.

Ge oss sömnslösa lite andrum här och lägg ner att ifrågasätta vårt föräldraskap.

• Shannara

Jaha ja... Inatt sov jag i alla fall mellan tre och fem...

Jag fick magsjuka igår... Värsta krampattackerna imagen... *suck* Inte nog med det utan vid elva-snåret fick tvååringen ett kruppanfall... Nu är båda grabbarna genomförkylda och jag har fortfarande ont i magen... Meningen att lillan ska ha sin spruta idag... Får ringa till BVC och se vad hon tycker därnere...

Lite orolig för att det är rs småkillarna fått så de smittar lillan... *suck*

♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • Pasadena

Applemum, ursäkta att jag tjatar Men upplever du inte att du väcker H när du bekräftelseramsar?

• jag är fin

Min dotter sov typ aldrig fram till hon var 1½-2 år. Det var hemskt jobbigt... så jag lider med er. Idag är hon tre och sover perfekt! Vill bara förmedla att det finns hopp för er.

För oss blev det bättre när vi upptäckte att hon inte tål ägg. Sen dess sover hon mycket lugnare. Det var som att hon hade ont i magen eller var irriterad på nåt sätt (mjölk har hon inga problem med).

• Kryztina

el skåpet- så du är inne här och uppfostrar oss? .

nåväl.

just ja- var ju på anställningsintervju igår. Gick väl sådär... lite svårt när man känner sig så tom i bollen av sömnbrist ..

• Burmakatten

Ja det är det där med tröttheten på natten som jag oroar mig att det ska falla på. Insomnandet kan jag nog vara konsekvent med men när klockan är 4 på natten och man är så trött att man bara vill dör är jag orolig för att jag ska falla till föga och ta lättaste vägen ut genom att han får lägga sig hos mig i sängen och snutta...

Han är ju inte lika gammal som din son men 6 månader är väl inte för tidigt att börja med SHN??

Åh vad jag blir trött på kommentarer i det här forumet som " alla bebisar sover dåligt... det kommer ordna sig med tiden, låt bara barnet få bestämma själv och inrätta dig efter bebisen"....

Dessa personer kan inte ha upplevt hur det är att ALDRIG få sova.

Applemum skrev 2008-01-15 11:04:04 följande:
    Burmakatten.Vi har kört SHN m Hjalmar 19 månader. Efter ett katastrofförsök m 5MM. SHN har fungerat jättebra!!! Inget gråt ingen ledsen kille! Utan ramsan har fungerat som ett sätt att föra en dialog m honom. Eftersom han är så pass gammal har det inte gått att buffa på han liggandes på mage däremot gung-buffade jag han på rumpan när han låg typ på sidan... Men det är ju bara i början på kuren som man buffar. Kuren har tagit tid men upplever GIGANTISK förändring sedan vi började. Inte minst behöver man i den sena vargtimmen vara helt indoktrinerad i hur man ska göra vid allt som kan hända vid uppvak. Eftersom man inte riktigt tänker klartr mitt i natten och helt slut efter månader av sömnbrist. Nu när allt går bättre med Hjalmar så kan jag se att dessa saker gör skillnad.*uteslutit allt socker (ingen sylt, ingen kräm, ingen honung, absolut inget godis eller glass)*Omega 3, 6 tillskott (eskimo kids kör vi)*Lugnande te m mjölk i nattflaska som mellanmålsdryck runt kl 16 (hälsokostte vi kör ett som heter Kvällsro)*Utevistelse m mycket rörelse. Minst en timme.*Läggrutiner.Har missat teet någon dag och natten har blivit hemsk!!! OBS detta e helt ovetenskapligt men för oss hjälper det !!!
  • el skåpet

Kryztina skrev 2008-01-15 11:20:14 följande:

el skåpet- så du är inne här och uppfostrar oss?
    mammor kan ju ibland gnälla på att barnet inte gör som hon säger men det är nog inget mot hur känslig en mamma kan vara för kritik

Det är bara tips man säger, gnäller en person över något så får den ju förvänta sig att det även kan komma den typen av kommentarer. Att sedan någon tolkar det fel får den person jobba med personligen.
  • candyheart

NY här.............

Vi vill också sova!!!!!!!!!!!!!!!

Våran dotter somnar utan besked ca 19.00-19.30 varje kväll, fram till 9-10 månaders ålder sov hon hela nätter, ibland fick man stoppa i nappen eller så... men sen från 10 mån fram till nu 14 månader gammal vaknar hon 23.00,24.00 eller 01.00. Sen går det inte att få henne att somna om på nåt sätt!!!!!!

det har slutat med att hon som aldrig sovit i vår säng gör det, hon somnar om på en gång, eller snurar runt runt i ett par timmar..

Kan det vara trygghetsfas pga dagisstart eller vad?

Någon som haft lika (klart det är... haha)

• Burmakatten

Men el skåpet-Du insinuerar ju att vi som har barn som inte sover inte skulle vara "mentalt där" och att vi inte leker med våra barn på dagarna. Jag är säker på att de allra flesta som skriver i den här tråden är helt vanliga närvarande mammor som leker massor med våra barn. Det är svårt att ta till sig dina "råd" när man vet att det inte är anledningarna till att barnet inte sover.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!