• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • 3hjärtan

Oj, du hann lägga in ett inlägg samtidigt som jag skrev, så det kanske förekommer upprepningar, hmmGenerad

• mugglesfan

Hej! Jag började läsa från början ngn gång i julas men hann inte följa tråden då. Då hade jag också problem med min (nu) 5-månaders dotter. När hon började sova hyfsat på natten så hade jag skapat mig sömnproblem så att jag inte kunde somna själv. Gick och lade mig kl 20, släckte kl 21 och kunde inte somna förrän 01

Har iaf tillfälligt kommit till rätta med detta. Min dotter har aldrig velat sova på dagen, hjälper man henne inte med vagning, buffning el annat kan hon vara vaken en hel dag (vilket hon var i början innan jag fattade). När hon somnat på dagen sover hon bara 30-45 min per gång. Nu har jag långsamt ökat antalet ggr hon sover på dagen och är uppe i 3-4 ggr, vilket jag tycker är acceptabelt.

Applemum: du skrev i början av tråden att du börjat med SHN-kuren och börjat ramsa mm. Har det funkat för dig? Du (och några till) skulle även testa Omega3 - har det hjälpt? *nyfiken*

För dem som har tid (svårt med barn som inte sover) så kan jag tipsa om en bra bok: "Allt du vill veta om barnets sömn men varit för trött för att fråga om" www.adlibris.se/product.aspx

Jag tycker den har många bra tips, inte bara sömnmetoder utan även andra tips som kan hjälpa till.

• michiara
    Tozza skrev 2008-01-15 18:04:01 följande:
    Vi har ju använt theralen ett par månader och det är inget farligt, det enda jag kan säga så här i efter hand (som jag inte visste när vi började men kanske ville ha vetat då) är när man pratat med fler som fått theralen till sina barn är det att det funkar ju oftast inte en hel natt, men iaf 4-5timmar - vilket ju är kanon bra! För oss har alltid Alizia sovit bäst från nattning och ca 3-4timmar framåt, sen när hon vaknar är hon hysterisk (mer än vanligt) just för att hon nog känner av effekten av theralenet (dåsig) och blir rädd så man kanske ska vara beredd på det. Vi blev livrädda när hon skrek så mkt första natten men nu vet vi varför och tar vi upp henne så somnar hon oftast om inom 1 timme. Det med åldern så anpassar de ju ordinationen efter det så ni får säkert 1 droppe att ge, när vi började med Theralen var Alizia 15mån och vi gav 2-3 droppar nu ger vi 4-5droppar. Jag hoppas att det hjälper för er. Här hemma efter 2 kaos veckor utan sömnmedel älskar vi theralen (ingen risk att barnet blir beroende men väl föräldrarna) 

andréa får 0.25 ml, vet inte hur många droppar det är - har inte räknat. hon har utöver theralen melatonin som är för själva insomnandet. förut hade hon theralen från cirka 1,5 års ålder till 5 år men har varit utan från dess till nu.

det jag har märkt genom åren med theralen är att om man inte lägger barnet i tid efter man gett medicinen så avstannar effekten, dvs det somnar inte utan blir bara sur och tvär. iaf min dotter

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-15 18:38:25 följande:
    andréa får 0.25 ml, vet inte hur många droppar det är - har inte räknat. hon har utöver theralen melatonin som är för själva insomnandet. förut hade hon theralen från cirka 1,5 års ålder till 5 år men har varit utan från dess till nu. det jag har märkt genom åren med theralen är att om man inte lägger barnet i tid efter man gett medicinen så avstannar effekten, dvs det somnar inte utan blir bara sur och tvär. iaf min dotter
    Haha, samma grej här, vi ger theralen just innan läggning eller ja 15min innan men nu snart 1 timma efter att vi gav theralen så sitter Alizia och leker så som 3hjärtan skrev så är det inget knock out utan man får nog prova sig fram när man ska ge det. Lika dant så när min dotter vaknar kanske 2tim efter att ha somnat så kan hon, trots sömnmedlet härja (just vara sur och arg) i några timmar! Jag vet inte hur många ggr man undrat varför min unge inte ens sover/somnar på sömnmedel, men det verkar inte vara så ovanligt ändå Skrattande
    3hjärtan skrev 2008-01-15 18:08:40 följande:
    Oj, du hann lägga in ett inlägg samtidigt som jag skrev, så det kanske förekommer upprepningar, hmm
    Hehe.... man får passa på och skriva medans det är lungt hemmaSkrattande
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • 3hjärtan
    michiara skrev 2008-01-15 18:38:25 följande:
    andréa får 0.25 ml, vet inte hur många droppar det är - har inte räknat. hon har utöver theralen melatonin som är för själva insomnandet. förut hade hon theralen från cirka 1,5 års ålder till 5 år men har varit utan från dess till nu. det jag har märkt genom åren med theralen är att om man inte lägger barnet i tid efter man gett medicinen så avstannar effekten, dvs det somnar inte utan blir bara sur och tvär. iaf min dotter
    Åh vad olika det är... Vi tycker oss märka att effekten för insomnandet kommer efter ca en timme... Ger vi det för tätt inpå läggn så tar det göööör lång tid innan hon ens somnar! Har försökt läsa mig till vad som sägs om tiden för effekt, men inte hittat något... Någon som vet? Det varierar ju så...

NU ska vi bada tre barn som idag är uppe längre än vanligt (somnade i bilen alldelses för sent på em, illa illa!). Vi får se om det straffar sig big time i natt - hoppas inte! Det har varit bus o lek nu så det står häsliga till! Mamman knappar på datorn o pappan är superduperlekfarbrorn!
  • Britha

Frågar igen, vi ska till barnpsykologen på torsdag för vårt första besök. Vad gör man där? Något man skall tänka på?

Har fört sömn dagbok nu ett tag för att dokumtentera när och hur ofta han vaknar på nätterna, vad vi gör och hur mycket han sover på dagarna

• Tvillingmamma2007

Ingen mer som har pruttiga bebisar? Jag funderar som sagt om de får för mycket mat eller om det är nåt de inte tål.

• Pasadena
    Britha skrev 2008-01-15 19:54:48 följande:
    Frågar igen, vi ska till barnpsykologen på torsdag för vårt första besök. Vad gör man där? Något man skall tänka på? Har fört sömn dagbok nu ett tag för att dokumtentera när och hur ofta han vaknar på nätterna, vad vi gör och hur mycket han sover på dagarna
    Jag upplever att det mest är för ens egen skull, att få prata av sig om sin oro. Jag har också fört sömnlogg men de var inte intresserade av det utan frågade rent allmänt hur många timmar min dotter sover/dygn, ungefär. Hoppas er psykolog är mer intresserad, bra och hjälpsam!
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-15 19:56:50 följande:
    Ingen mer som har pruttiga bebisar? Jag funderar som sagt om de får för mycket mat eller om det är nåt de inte tål.
    Min dotter är ockås pruttig vissa nätter. Inte VARJE natt men ändå rätt ofta. Haro ckså funderat i banorna kring allergi men då borde det väl märkas på andra sätt också? Idag hade hon iofs rödprickiga utslag över hela ansiktet men det var typ första gången och hon har inte fått nån utöver det vanliga i matväg..
  • Fusion

Efter att jag la lilla Anton inatt så tog det 30 minuter sen vaknade han och var som vanligt skrikig och gnällig från och till ända till klockan 3 sen somnade jag och min sambo tog över...

Men den sömnen jag fick var otäck jag somna in som en klubbad säl

jag sov så hårt att en bomb hade kunnat briserat i rummet utan jag hade vaknat , sambo rysta liv i mig klockan 10 och jag sa gud vad skönt att natten har varit lugn att Anton har sovit utan att skrika

jo visst du sa hon han har skrikigt och levt om hela natten...

antar att jag behövde den sömnen för så hårt som jag sov var många år sen...

• Pasadena
    Fusion skrev 2008-01-15 20:12:25 följande:
    Efter att jag la lilla Anton inatt så tog det 30 minuter sen vaknade han och var som vanligt skrikig och gnällig från och till ända till klockan 3 sen somnade jag och min sambo tog över...Men den sömnen jag fick var otäck jag somna in som en klubbad säl jag sov så hårt att en bomb hade kunnat briserat i rummet utan jag hade vaknat , sambo rysta liv i mig klockan 10 och jag sa gud vad skönt att natten har varit lugn att Anton har sovit utan att skrika jo visst du sa hon han har skrikigt och levt om hela natten...antar att jag behövde den sömnen för så hårt som jag sov var många år sen...
    OJ men vad skönt att du fick sova.

Alltså man blir ju allvarligt oroad när de små inte kan få ro i kroppen och sova Varför varför liksom när de är sååå trötta och behöver sin sömn!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!