• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pasadena

Alltså, är man knäpp om man går upp till grannen och berättar att man ahr ett barn som har svårt att sova och ber dem lägga av och borra kl 20 på kvällen? Igår väckte de min dotter var 15.e minut med borren och efter det var det omöjligt att få henne att sova djupt igen. Det låter som de håller på och ska borra ikväll igen, då blir jag TOKIG!

• Mammasknodd

Åh, lägger den här tråden till mina favoriter!!!  Har samma problem som ni...
    Jag får sova 5 timmar/ dygn... D v s osammanhängande... 20 min här, 2 timmar där... osv...

Har en liten kille på 6 veckor, en hungrig liten kille d v s, som är vaken hela natten 

Sen har jag en treåring som kräver min uppmärksamhet hela dagarna... Ibland lyckas jag få själa till mig lite sömn, men oftast blir det när gubben kommer hem från jobbet. Fast han är ju rätt trött då han med...

Jag tycker det värsta är ilskan... Jag blir så arg på mina barn för att jag inte får sova!!! Jag vet ju att det är så här det brukar bli men jag kan inte hålla tillbaka ilskan och biter ihop mina tänder tills det knakar...

Någon fler som känner ilska tillsammans med frustration? ( det är så många sidor i den här tråden så jag hinner aldrig läsa ikapp )

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Josefine85
    3hjärtan skrev 2008-01-15 18:07:46 följande:
    Oj vad tokigt, men väl bra ändå - ja alltså att det blev psykolog- istället för läkbesök? Kanske hade väl ni som föräldrar pratat o önskat annat om ni vetat från början att det var en psykolog? När vi träffat psykolog har hon medvetet gjort så att hon INTE vill träffa barnet, för att inte skapa sig en "felaktig" bild...tycker det är bättre att bara lyssna till oss... Nåja, hoppas det känns en smula bättre! Vi har gett Theralendroppar under två olika perioder nu - i syfte att själva få sova o för att om möjligt bryta en ond cirkel. Har ni fått råd om hur länge ni ska ge? Vi fick rådet att inte ge allt för kort period, då det kanske inte gör ngn direkt verkan, mer än att man i bästa fall får sova (vilket ju inte är illa!). Vi började med tre veckor. Det gick dock inget vidare eftersom vi fick avbryta i slutet med att alla barn blev sjuka - förstås! Nu ger vi ständigt o har fått ok av läk på Barnkliniken att ge i tre månader (dock bara i väntan på återbesök o fortsatt utredning) - det ska verkligen inte vara FARLIGT på NGT sätt! Ni måste ju förstås testa er fram men vi har märkt att det blir bäst resultat om vi ger dropparna ca 1 tim innan läggn - det är ju inte så att det på ngt vis "knockar"... Ja ja...vet en tjej till här som är ganska bra på "Theralenknep" så hojta om det finns frågor!
    Nje, vi har ju inte fått receptet än, så jag antar att mer info kommer när vi får det. Blir nog nu i veckan. Barnläkaren kommer inte så ofta till vårt BVC.. SKulle inte komma förrns den 29e, därför ska vår MB mejla å skynda på :D

Skönt å höra att det inte är nå farligt, då sambon är väldigt skeptisk.

Jag var helt 100 på att det var barnläkaren vi skulle till. Men tji fick jag. BM har frågat mej många ggr om ja inte vill träffa en kurator/psykolog, men jag har sagt nej. Jag ville inte prata, jag ville SOVA! Hursom så känns de bra nu i efterhand ändå. Hon såg ju hur Loke betedde sej.. Han var lika tjurskallig som alltid.
    Mammas Finaste Loke 070622
  • Tvillingmamma2007
    Pasadena skrev 2008-01-15 20:04:07 följande:
    Min dotter är ockås pruttig vissa nätter. Inte VARJE natt men ändå rätt ofta. Haro ckså funderat i banorna kring allergi men då borde det väl märkas på andra sätt också? Idag hade hon iofs rödprickiga utslag över hela ansiktet men det var typ första gången och hon har inte fått nån utöver det vanliga i matväg..
    Men det behöver väl inte märkas på nåt annat sätt och tänk om det är nåt i den "vanliga maten" som de inte tål? Ja jag måste ta upp detta med BVC för att stilla min oro. Mina äter ju så mycket också så jag undrar om det inte blir för mycket ibland. Nu ikväll fick de mindre välling men Leo ligger och pruttar iaf och skriker. Nu ligger han i sambons famn, suck.
  • michiara

Jag är jättekänslig för det där med mycket pruttar och massa skrik, båda mina barn är mjölkallergiska och de har dessa symtom bland annat. När min minsta får i sig mjölk ligger hon och skriker i timmar och har massa gaser i magen. Så så fort någon nämner detta står mina tentakler rakt upp uteslut sånt om möjligt.

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Britha
    Pasadena skrev 2008-01-15 20:04:07 följande:
    Jag upplever att det mest är för ens egen skull, att få prata av sig om sin oro. Jag har också fört sömnlogg men de var inte intresserade av det utan frågade rent allmänt hur många timmar min dotter sover/dygn, ungefär. Hoppas er psykolog är mer intresserad, bra och hjälpsam!
    Vad tråkigt, känner verkligen att vi behöver hjälp. Vad ska man göra då? Pratade med barn läkaren på barnkliniken om hans sömnproblem men hon bara nocalerade bort det. Tråkigt!! Vem ska man då vända sig till?
  • Tvillingmamma2007
    michiara skrev 2008-01-15 20:57:57 följande:
    Jag är jättekänslig för det där med mycket pruttar och massa skrik, båda mina barn är mjölkallergiska och de har dessa symtom bland annat. När min minsta får i sig mjölk ligger hon och skriker i timmar och har massa gaser i magen. Så så fort någon nämner detta står mina tentakler rakt upp uteslut sånt om möjligt.
    Ja jag kanske skulle pröva det. Men kan man utesluta utan att prata med BVC och hur länge innan man kan se en ev. förbättring och vilken välling kan man ge? Passar på och fråga när jag har en expert på tråden!
  • Applemum

hi hi vet att jag upprepar mig men här kommer mina tips igen

mugglesfan å ngn mer som undra (kopierat från ett tidigare inlägg )

Vi har kört SHN m Hjalmar 19 månader. Efter ett katastrofförsök m 5MM. SHN har fungerat jättebra!!! Inget gråt ingen ledsen kille! Utan ramsan har fungerat som ett sätt att föra en dialog m honom. Eftersom han är så pass gammal har det inte gått att buffa på han liggandes på mage däremot gung-buffade jag han på rumpan när han låg typ på sidan... Men det är ju bara i början på kuren som man buffar. Kuren har tagit tid men upplever GIGANTISK förändring sedan vi började. Inte minst behöver man i den sena vargtimmen vara helt indoktrinerad i hur man ska göra vid allt som kan hända vid uppvak. Eftersom man inte riktigt tänker klartr mitt i natten och helt slut efter månader av sömnbrist.

Nu när allt går bättre med Hjalmar så kan jag se att dessa saker gör skillnad.

*uteslutit allt socker (ingen sylt, ingen kräm, ingen honung, absolut inget godis eller glass)

*Omega 3, 6 tillskott (eskimo kids kör vi)

*Lugnande te m mjölk i nattflaska som mellanmålsdryck runt kl 16 (hälsokostte vi kör ett som heter Kvällsro)

*Utevistelse m mycket rörelse. Minst en timme.

*Läggrutiner.

Har missat teet någon dag och natten har blivit hemsk!!!

OBS detta e helt ovetenskapligt men för oss hjälper det !!!

• mugglesfan

Mammasknodd: jag har känt likadant. Men det värsta var att jag blev nedstämd och deprimerad av att inte få sova ordentligt. Jag sa tom till min man att jag ångrade att vi skaffade barn! Det gör jag ju inte men det kändes så just då.

• Tvillingmamma2007
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-15 21:03:07 följande:
    Ja jag kanske skulle pröva det. Men kan man utesluta utan att prata med BVC och hur länge innan man kan se en ev. förbättring och vilken välling kan man ge? Passar på och fråga när jag har en expert på tråden!
    Googlade och hittade mjölkfri EnaGo välling så det kan jag ju prova, säkert svindyr, men man kan ju prova. Men vet du hur länge man ska testa att utesluta och är det både laktos och mjölkprotein då eller?
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!