• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest
    el skåpet skrev 2008-01-15 12:14:41 följande:
    Mamasnest skrev 2008-01-15 12:07:11 följande: Älskar dina barn och leka med dig då (mer än andra barn menar jag)? Det jag kommer ihåg från min barndom var att jag nog föredrog och leka med jämnåriga vänner istället för mamma och pappa Om föräldrar blir irriterade över kritiska frågor så har de en del och jobba på själva. Man vet väl själv vad man skall lyssna på och det går inte och säga saker som passar alla.
    Jag tar med mina barn att leka med andra barn 4-5 dagar i veckan, utöver det så går vi ut och leker i lekparken varje dag och där är det också barn. Fast om jag ska vara ärlig så tror jag att mina barn skulle vara lika lyckliga hemma med mig hela dagarna, de är inte så gamla än att de "behöver" lekkompisar".
    Jag tycker att personer som tror att de vet hur alla barn funkar borde jobba lite mer med sig själva, barn är individer precis som vi vuxna, alltså finns det ingen lösning som funkar för alla.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Applemum

pasadena

jag tycker inte att ramsan väcker. försöker få den att låta monoton, som en långsam påminnande viskning om hjalmar vaknar på natten... i början av insomnandet på kvällen uttalar jag den mer som en order . om han larvar sig säger jag den bestämt, om han e ledsen - tröstande. i början av kuren upprepade jag den näst

• Applemum

pasadena

jag tycker inte att ramsan väcker. försöker få den att låta monoton, som en långsam påminnande viskning om hjalmar vaknar på natten... i början av insomnandet på kvällen uttalar jag den mer som en order . om han larvar sig säger jag den bestämt, om han e ledsen - tröstande. i början av kuren upprepade jag den näst

• Josefine85

Hoj.

Jaha. Då har vi vart till barnläkaren.. trodde jag :S I slutet av vårt samtal så fick jag reda på att hon var psykolog :-O

Vi ska iaf få prova Theralen. Han är i minsta laget, men hon sa att det inte är någe farligt. Äntligen ser jag en liten strimma av hopp igen :)

Vår BM skulle mejla barnläkaren (som jag trodde vi skulle träffa idag) så hon får skriva ut Theralen till lillen. Hoppas HOPPAS nu att vi får orning på detta oroliga sovande.

Mammas Finaste Loke 070622
  • Applemum

faan vad hände? halva inlägget försvann?!

till er nya sömnlösa...

lägg in er på listan (länkj i trådstarten) där kan ni se vilka åldrar våra sömnlösa barn har. ibland kan man hitta fler gemensamma nämnare

• Tvillingmamma2007

Applemum:

Vågar inte lägga till mig på listan då det känns som ett dåligt omen eller nåt haha. Mina grabbs är iaf 9 mån.

Inatt sov det skruttigt igen, ena killen verkade dock ha lite ont i magen och var gasig/pruttig. Vet inte varför de är så pruttiga ibland nån som har råd?. Funderar ibland på om de skulle kunna vara överkänsliga mot nåt.

• Pasadena
    KAN vi sluta svara på inlägg från folk som inte har nåt i tråden att göra? Det tar bort fokus tycker jag och jag tror dessutom inte att någon av oss trötta mammor egentligen orkar argumentera mot någon som inte förstår hur vi har det?
  • michiara

återigen kommer folk med pekpinnar..sååå tröttsamt

det är så skönt att vara sjukskriven, dottern sover bättre sen hon fick theralen igen men långt ifrån bra. känner mer iaf betydligt mer människa nu än för två veckor sedan

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-15 17:36:51 följande:
    återigen kommer folk med pekpinnar..sååå tröttsamtdet är så skönt att vara sjukskriven, dottern sover bättre sen hon fick theralen igen men långt ifrån bra. känner mer iaf betydligt mer människa nu än för två veckor sedan
    Hur mkt Theralen ger ni, har ni fått ändra dosen något sen ni började med theralen?
    Josefine85 skrev 2008-01-15 16:03:04 följande:
    Hoj.Jaha. Då har vi vart till barnläkaren.. trodde jag :S I slutet av vårt samtal så fick jag reda på att hon var psykolog :-OVi ska iaf få prova Theralen. Han är i minsta laget, men hon sa att det inte är någe farligt. Äntligen ser jag en liten strimma av hopp igen :)Vår BM skulle mejla barnläkaren (som jag trodde vi skulle träffa idag) så hon får skriva ut Theralen till lillen. Hoppas HOPPAS nu att vi får orning på detta oroliga sovande.
    Vi har ju använt theralen ett par månader och det är inget farligt, det enda jag kan säga så här i efter hand (som jag inte visste när vi började men kanske ville ha vetat då) är när man pratat med fler som fått theralen till sina barn är det att det funkar ju oftast inte en hel natt, men iaf 4-5timmar - vilket ju är kanon bra! För oss har alltid Alizia sovit bäst från nattning och ca 3-4timmar framåt, sen när hon vaknar är hon hysterisk (mer än vanligt) just för att hon nog känner av effekten av theralenet (dåsig) och blir rädd så man kanske ska vara beredd på det. Vi blev livrädda när hon skrek så mkt första natten men nu vet vi varför och tar vi upp henne så somnar hon oftast om inom 1 timme. Det med åldern så anpassar de ju ordinationen efter det så ni får säkert 1 droppe att ge, när vi började med Theralen var Alizia 15mån och vi gav 2-3 droppar nu ger vi 4-5droppar. Jag hoppas att det hjälper för er. Här hemma efter 2 kaos veckor utan sömnmedel älskar vi theralen (ingen risk att barnet blir beroende men väl föräldrarna
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • 3hjärtan
    Josefine85 skrev 2008-01-15 16:03:04 följande:
    Hoj.Jaha. Då har vi vart till barnläkaren.. trodde jag :S I slutet av vårt samtal så fick jag reda på att hon var psykolog :-OVi ska iaf få prova Theralen. Han är i minsta laget, men hon sa att det inte är någe farligt. Äntligen ser jag en liten strimma av hopp igen :)Vår BM skulle mejla barnläkaren (som jag trodde vi skulle träffa idag) så hon får skriva ut Theralen till lillen. Hoppas HOPPAS nu att vi får orning på detta oroliga sovande.
    Oj vad tokigt, men väl bra ändå - ja alltså att det blev psykolog- istället för läkbesök? Kanske hade väl ni som föräldrar pratat o önskat annat om ni vetat från början att det var en psykolog? När vi träffat psykolog har hon medvetet gjort så att hon INTE vill träffa barnet, för att inte skapa sig en "felaktig" bild...tycker det är bättre att bara lyssna till oss... Nåja, hoppas det känns en smula bättre!

Vi har gett Theralendroppar under två olika perioder nu - i syfte att själva få sova o för att om möjligt bryta en ond cirkel. Har ni fått råd om hur länge ni ska ge? Vi fick rådet att inte ge allt för kort period, då det kanske inte gör ngn direkt verkan, mer än att man i bästa fall får sova (vilket ju inte är illa!). Vi började med tre veckor. Det gick dock inget vidare eftersom vi fick avbryta i slutet med att alla barn blev sjuka - förstås! Nu ger vi ständigt o har fått ok av läk på Barnkliniken att ge i tre månader (dock bara i väntan på återbesök o fortsatt utredning) - det ska verkligen inte vara FARLIGT på NGT sätt! Ni måste ju förstås testa er fram men vi har märkt att det blir bäst resultat om vi ger dropparna ca 1 tim innan läggn - det är ju inte så att det på ngt vis "knockar"... Ja ja...vet en tjej till här som är ganska bra på "Theralenknep" så hojta om det finns frågor!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!