• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • mugglesfan

Applemum: sorry, har inte hunnit läsa alla inlägg. Vad bra att ramsandet fungerar! Jag har också buffat på sidan (när jag har buffat). Vi har haft napp vid insomnandet, alltså hon har fått ha napp ända tills hon nästan har somnat in, sedan har vi ryckt ut den för att hon inte ska somna med den. Förra veckan började vi med att hon skulle somna utan napp. Jag prövade att ramsa och det funkade super men sedan några dagar funkar läggningen utan napp sämre igen Jag behövde nog höra att ramsandet verkligen funkar...

Hur gör du exakt? (Om du orkar beskriva det en gång till, du har säkert skrivit det ngnstans bland alla inlägg...)

• Tozza
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-15 21:35:08 följande:
    Hur testar de dessa små mot allergier? Kan man prova utesluta mjölk på egenhand eller är det dumt/farligt tom??
    Hur gammal är dina barn? Första gången vi gjorde ett test var Alziia 6mån och det var ett pricktest. Innan dess uteslöt vi mjölken i 2 veckor när jag ammade (då var hon 1 mån) och sen uteslöt vi det igen i 1 månad när hon var 5mån. Vi har alltid gjort det i samråd med BVC, eller rättare sagt det är dom som bett oss göra det för att se om Alizia mår bättre.

Nu får hon ju kalcium tillskott men det behövs nog inte om man utesluter så kort tid.
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tvillingmamma2007

Tack för alla svar angående allergier och pruttar...fler mottages tacksamt.

Tozza: Aha är det gluten i EnoGo (har bytt namn) men inte i nutamigen? Är ju helt lost inom detta, och hur testar man som sagt? Måste ringa BVC imorgon låter det som.

• Tvillingmamma2007

Tozza: Mina är 9 mån.

• Fusion

är det fel att sätta ut en annons med liten pojke snart 5 månader ges bort mot annonskostnad...

Fy fan jag är så trött på det här jävla skriket nu så att ångrar att vi skaffade barn ångrar att jag har familj gud så lugnt och skönt det var förr när man var singel, tror fan jag ska bli det igen sälja hus och göra av med allt..

Man blir ju precis fel ifrån till att han har sovit åtminstone 4 timmar i sträck varje kväll är vi nu nere i 1 timma sen så håller han på hela tiden..

just nu ligger han och skriker ock skriker jag orkar inte bry mig han får ligga och skrika , ingen av oss orkar bry sig längre skrik bara så jag hoppas rösten försvinner gud så skönt det skulle vara..

skulle bara vilja ta bilen och köra långt åt helvete och hoppas på att jag aldrig kommer hem igen ...

fan vilka hemska ord , men vad gör man när tålamodet är under fotsulorna..

• Mammasknodd

mugglesfan: Skönt att man inte är ensam

olsson22: Håller med, man måste få utbrott för känslorna ibland...

Ja nu sitter jag här och har inte sovit mer än tre timmar sammanhängande... Min lille skorv sover, men vaknar med ca en min mellanrum och skriker.

Mitt problem just nu är att jag är fullkomligt beroende av godis och mjölk... Jag kämpar jättehårt med att försöka trappa ner...men det kommer ta tid.

Ang. allergier så hade jag samma problem med min äldste son Albin när han var bebis. Han hade också ont i magen av gaser och ville snutta hela tiden. Vi testade då minifom men det blev bara etter värre. Jag åt inget godis med honom och jag testade vara utan mjölk-ingen skillnad... Vi gjorde aldrig några allergiprover på honom, men han har inga allergier så vitt vi vet och han blir ju ändå 4 i år... Men visst gasade han som en hel karl, och det gör Hjalle nu också.

I morgon ska vi på barn för återbesök (Hjalmar föddes prematur) ska fråga då vad de tycker jag ska göra...

Jag läser att en del av er verkar ge nån form av medecin? Är det p g a allergier eller någonting annat?

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • michiara
    Mammasknodd skrev 2008-01-16 05:05:55 följande:
    mugglesfan: Skönt att man inte är ensam olsson22: Håller med, man måste få utbrott för känslorna ibland...Ja nu sitter jag här och har inte sovit mer än tre timmar sammanhängande... Min lille skorv sover, men vaknar med ca en min mellanrum och skriker.Mitt problem just nu är att jag är fullkomligt beroende av godis och mjölk... Jag kämpar jättehårt med att försöka trappa ner...men det kommer ta tid. Ang. allergier så hade jag samma problem med min äldste son Albin när han var bebis. Han hade också ont i magen av gaser och ville snutta hela tiden. Vi testade då minifom men det blev bara etter värre. Jag åt inget godis med honom och jag testade vara utan mjölk-ingen skillnad... Vi gjorde aldrig några allergiprover på honom, men han har inga allergier så vitt vi vet och han blir ju ändå 4 i år... Men visst gasade han som en hel karl, och det gör Hjalle nu också. I morgon ska vi på barn för återbesök (Hjalmar föddes prematur) ska fråga då vad de tycker jag ska göra...Jag läser att en del av er verkar ge nån form av medecin? Är det p g a allergier eller någonting annat?

theralen? det är för sömnen

andréa vaknade en gång i timmen fram till kl 01 och sen har hon varit vaken. precis likadant var det förra tisdagen och det enda som är lika då är att hon varit på ridskola till 19.30. när hon blir för övertrött på kvällarna och blir uppe längre än vanligt så verkar hon har så svårt att komma ner i varv att theralen inte funkar.

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • 3hjärtan
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-15 21:12:26 följande:
    Googlade och hittade mjölkfri EnaGo välling så det kan jag ju prova, säkert svindyr, men man kan ju prova. Men vet du hur länge man ska testa att utesluta och är det både laktos och mjölkprotein då eller?
    Hej...vi provade under en längre period att utesluta ALLT mjölkprotein - för det är oftast det de mindre är allergiska mot (o kanske även ägg). Tänk då på att inte ge ngt annat som innehåller just komjölksprotein, bara att läsa sig till. Ekogo är bra, lite dyrare dock men inte hutlöst (ca 40 kr/paket). Prova ett par veckor o därefter kan ni ju själva provocera fram en ev reaktion (om ni inte redan märkt avsevärd skillnad på barnet) för att fastställa om barnet verkligen är allergiskt. Eg borde ni göra detsamma med ägg för att vara på den säkra sidan... I vårt fall var det tyvärr inte det som var problemet... Vi hoppades innerligt! Men det verkar inte vara helt ovanligt att det faktiskt är sån allergi som stör många barns sömn! VÄL VÄRT ATT TESTA!
  • 3hjärtan

Inatt var vår natt ok! Eller riktigt BRA rättare sagt! Fick sova ostört mellan halv elva o ett! Sen uppe till 3...lite mer sömn fram till halv fem...uppe i bara en halv timme o sen sömn till sju! FANTASTISKT när jag tänker efter... Detta trots Theralen...

• Pasadena
    Fusion skrev 2008-01-16 00:09:34 följande:
    är det fel att sätta ut en annons med liten pojke snart 5 månader ges bort mot annonskostnad...Fy fan jag är så trött på det här jävla skriket nu så att ångrar att vi skaffade barn ångrar att jag har familj gud så lugnt och skönt det var förr när man var singel, tror fan jag ska bli det igen sälja hus och göra av med allt..Man blir ju precis fel ifrån till att han har sovit åtminstone 4 timmar i sträck varje kväll är vi nu nere i 1 timma sen så håller han på hela tiden..just nu ligger han och skriker ock skriker jag orkar inte bry mig han får ligga och skrika , ingen av oss orkar bry sig längre skrik bara så jag hoppas rösten försvinner gud så skönt det skulle vara..skulle bara vilja ta bilen och köra långt åt helvete och hoppas på att jag aldrig kommer hem igen ...fan vilka hemska ord , men vad gör man när tålamodet är under fotsulorna..
    Men guud, stackare! Låter inte klokt, jag förstår att ni är helt utom er! Jag kollade åldern på din son i andra tråden men det är nåt knas så jag vet inte när han är född men i år ialla fall? Han är nyfödd? Är det kolik? Har ni kollat om det är mer mat han behöver, dvs att bröstmjölken inte räcker till?

Hoppas ni fick sova mer sen!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!