• Svar på tråden Cupcakestråden- nr2
  • Blå Flygare

Det är en mycket enkel smörkräm: 150 g mjölkfritt margarin, 250 g florsocker med kakaosmak, 2 tsk hett vatten.
    Muffinsen är mjölk o äggfria, och de blev super! Trodde de skulle bli platta, men de blev minst lika fluffiga som mina vanliga
    Och tomteskumfondanten passa utmärkt till! Dock väldigt sött, så bättre att bara ha lite dekorationer än att täcka smörkrämen med.

• linniewer

det är till för att stabilisera äggvitan... man ska kunna använda ättikssprit eller citron istället, vet dock inte hur mycket. Jag har köpt cream of tartar från english shop. finns på nätet med www.englishshop.se

• TezzyBump

linniewer, måste bara säga att dina cupcakes och tårtor är helt lovely!
    tänkte beställa lite från kakburken, bland annat sugarpaste och lite tyllar och färger o så!
    vad har du för att göra dina blommor på dina cupcakes och tårtor? och vad använder du för att göra den där "snurren" på cc?

• TezzyBump

och vars har du fått tag i de där cc formarna.. de där som ser ut o vara i stål?

• Smurfan 81
    linniewer skrev 2008-01-07 15:30:40 följande:
    det är till för att stabilisera äggvitan... man ska kunna använda ättikssprit eller citron istället, vet dock inte hur mycket. Jag har köpt cream of tartar från english shop. finns på nätet med www.englishshop.se
    Tack!
  • Cakes4U

Det är Vinsten och går att köpa på english shop

webshop.englishshop.se/en/article/190/supercook_cream_of_tartar

el i ngn "kryddbutik el kryddhylla" (Fråga i din butik-förr hade Apoteket det också) men det går även att anv Citronsyra el Vinsyra istället.( Ex 100 gram vinsten kan man ersätta med 80 gram vinsyra )

Syftet är att det blir en mer hållbar massa och sprödare/luftigare i tex maränger kan man istället ta ättika el lite citron.

I vissa bakverk funkar det med bakpulver istället el vin/citronsyra-det beror helt på vad du skall anv det till.

Smurfan 81 skrev 2008-01-07 11:53:13 följande:

linniewerVad är cream of tartar som stod i receptet på Marshmallowfrostingen?
  • linniewer
    TezzyBump skrev 2008-01-07 20:46:10 följande:
    och vars har du fått tag i de där cc formarna.. de där som ser ut o vara i stål?
    formarna har min kära mamma köpt i USA, men de finns i Sverige med... kolla i lite olika tårtshopar, jag tror de flesta har faktiskt... de finns i silver-och guld i alla fall!
  • linniewer
    TezzyBump skrev 2008-01-07 20:28:07 följande:
    linniewer, måste bara säga att dina cupcakes och tårtor är helt lovely!tänkte beställa lite från kakburken, bland annat sugarpaste och lite tyllar och färger o så!vad har du för att göra dina blommor på dina cupcakes och tårtor? och vad använder du för att göra den där "snurren" på cc?
    Tack!
    oj, vad har jag? massor!
    har ett gäng olika utstickare, dragéer, färger, tyllar etc. till frostingen använder jag en stor stjärntyll...har några olika.
    hmm... svårt att veta vad jag ska svara, men om du undrar över nån särskild pryl så hojta till bara
  • Pannkakan

Hej!
    Jag har en fundering och tänkte höra lite vad ni tror.
    Den 25:e eller 26:e januari är det dags för en ny tårttråd och bildtråd. Jag fubderade vad ni tror/tycker om att jag skulle starta en ny cupcakestråd då med, så att det blir samma tidsperiod på den tråden som de andra och länkningen i trådstarter stämmer. Då skulle det ju också vara enklare för er här i tråden att hitta på tråden igen när det kommer en ny eller ni har tappat bort den.

Bara en fundering. Vill ni inte så är det helt OK det med. Bara så jag vet sen när det väl är dags hur majoriteten av er vill.

.: Reality bites - vill inte, orkar inte, har inte lust :.
Svar på tråden Cupcakestråden- nr2