• Kryxan

Hund i väska?!

Någon som bär omkring med sin hund i väska?
    Eller någon som har köpt en väska just för att kunna bära sin hund i den?

Varför?
    OCh vad har ni för hund?

Jag är på riktigt nyfiken.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Svar på tråden Hund i väska?!
  • presens konjunktiv

Har stora hundar aldrig kläder? Då måste jag se i syne varje gång jag är på hundklubben under vintersäsongen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Loyden
    presens konjunktiv skrev 2007-12-19 16:24:39 följande:
    Har stora hundar aldrig kläder? Då måste jag se i syne varje gång jag är på hundklubben under vintersäsongen.
    Jaa men nu menar jag, stora hundar är inte UTKLÄDDA till små prinsessor och prinsar..
    Jag har ju själv sagt att min lilla har jacka när snön kommer.. Och stora hundar kan ha jacka när det regnar/är kallt..

Men inte har jag då sett någon klä ut sin schäfer(golden,berner,dobbis med flera) med klänning,skor,halsband,krona,mössa,strumpor,svettband,frack,polotröja,pikétröja .. ja nu kanske du förstår vad jag menar??!!

Förstår inte varför man ska göra sån skillnad på stora och små hundar. Dem är fortfarande hundar!
  • xenaa
    Saltlakrits skrev 2007-12-19 14:13:38 följande:
    Nu vet jag inte riktigt om det var mitt inlägg som du svarade påDu citerade mitt, men ditt svar/fråga stämmer inte överens med texten.... Men för att svara ändå på det du skrevJag har aldrig sagt att en hund inte kan gå...Givetvis ska en hund gå och de flesta hundar, oavsett strl, kan gå bra mycket längre än vi tror, tror jag.Men däremot ska ju inte valpar ansträngas för mycket. Jag vet inte hur det är med mindre raser, men om jag har förstått det rät är det samma där. De ska inte överansträngas som valpar!
    nä men då går man en kortare promenad. bara för att de inte ska ansträngas betyder inte att de ska bäras. hundar ska gå på sina ben. små valpar går bara kortare rundor  så enkelt är de liksom
    ♥Leo 07-06-22♥
  • xenaa
    presens konjunktiv skrev 2007-12-19 11:52:24 följande:
    Men varför måste det vara antingen eller? Antingen så har man en hund som är en hund och aldrig blir buren, eller så ligger den stackaren i väska hela tiden och får förtvinade muskler och blir socialt missanpassad. Så är det inte för mig.Jag valde en hund som skulle passa mig och mitt liv när han var *vuxen*. Det innebar att jag fick göra en del eftergifter när han var valp för att inte tvingas bli helt låst. Även då kunde han gå själv, och gjorde det för det mesta. Han är pigg, glad och robust, och så långt ifrån socialt missanpassad man kan komma. En frisk och stabil hund, helt enkelt. Det hade han förmodligen varit även utan väskan, men med hjälp av den fick han vara med mer, och jag fick komma ut och mådde bättre. Det handlade inte bara om att han blev trött, även om han förstås blev det också, utan om att det är skadligt för en valp att gå för långt.Det här är ingen ursäkt, eftersom jag fortfarande inte tycker att jag gjorde fel, utan en förklaring, men ni verkar inte vilja förstå alls.Kläder har han också. Designkläder. Märkeskläder. Ja, jag har alltså en kompis som syr åt honom, och jag har stickat en tröja åt honom.
    Men jag fattar inte en grej. OM man vet att i vissa tillfällen INTE har tid att rasta hunden ELLER då behöver gå iväg en bra bit då tar man inte me hunden.
    Eller så är man inte redo för en hund.
    Det spelar ingen roll vad du ska göra , ska du iväg på ett möte eller göra ärenden så tar man ju inte med hunden. man rastar hunden först och kanske lämnar hemma en stund inte tar man med hunden i en väska för att han ska följa med . men eftersom dit ni ska är så långt så jag bär hunden.
    nej antingen lämnar man hunden hemma eller om de är en valp så låter man nån passa den.
    Hundar ska fortfarande inte bäras.
    ♥Leo 07-06-22♥
  • JLS

Nej mina hundar har ingen väska och jag skulle aldrig bära dom i väska när de har fullt fungerande ben och behöver motion och rörelse. Jag har bara transportburar när jag åker bil med dom, men annars går de alltid själva såklart.

Jag har två chihuahuaor.

Vårt lilla mirakel...
  • KickanAnnika

Jag förstår inte vad ni håller på med???
    Hur kan utsmyckade hundar vara synonymt med att vissa hundar har kläder på sig och bärs i väska ibland? Hur i helskotta kan det bli så inskränkt och enfaldigt i somligas ögon?
    Är det så svårt att se nyanser?

Eftersom det finns ett flertal människor här som har väldigt god hund-kunskap bör ni också veta vad som stressar en hund, i synnerhet valp.
    För mycket motion t.ex. För mycket nya intryck. För mycket nya kontakter (såväl människor som andra hundar), för hård träning (TS tyckte att valpar skulle tränas i att övervinna hinder).
    Ren fakta.
    Jag avgjorde att jag eliminerade dessa stressmoment för min valp genom att bära honom i väska vid några tillfällen. Han åkte också ibland under vagnen. Enda skillnaden där torde vara att han då var i markhöjd eftersom det ju är att föredra. Men jag var rädd att han skulle göra sig illa i däcken eftersom jag så klart behövde titta upp när jag gick, inte på honom.
    Att småhundar inte ska bäras FÖR mycket är också ren fakta, men en liten hund tar defintivt inte skada av att bäras ibland. Det är rent löjligt att påstå nåt annat. Leta upp ren fakta åt mig som kan styrka att en hund far illa av att bäras IBLAND.

Den egentliga diskussionen som jag ser det handlar om att bära hund i väska, inte så mycket konstigare än så. INTE om att flå runt med utsmyckade hundar i glittrande märkesväskor. Som jag ser det är det en annan del av diskussion. Svaret på TS fråga kan så klart bli "för att jag tycker att det ser coolt/sött/gulligt ut", men flertalet svar du fått är inte av den anledningen. Men du vägrar helt enkelt att ta till dig av allt det andra som skrivs.
    Skriver jag att jag bär min hund i väska läses det som att jag bär min påklädda, förtryckta, muskelförtvinade stackare i värsta strassbeprydda modeväskan.
    TS ville ha nån godtagbar anledning till att ha sin hund i väska. Nu var det kanske inte just så du formulerade dig, men innebörden var sådan. VEM ska godkänna anledningen? Du TS?
    Det spelar ju ingen roll för dig så varför ska vi liksom anstränga oss?
    Jag har förklarat några gånger nu varför jag valt att ha min hund i väska.
    Jag skulle kunna skriva att jag ogillar alltför utsmyckade hundar, men ärligt talat tycker jag som sagt inte att det hör hit. Jag skulle definitivt inte gå så långt att jag påstod att de for illa för det är definitivt fler saker än så som är avgörande för en hunds hälsa.
    Jag har inte burit min hund för "syns skull", utan av rent praktiska skäl. För några här finns det dock ingen skillnad.
    Jag kommer också att skaffa nån form att täcke/jacka åt min hund eftersom han starkt ogillar då det regnar. De flesta vet säkert att en del korthårshundar tycker illa om att det regnar rakt in på huden. Och då gäller det både stora och små raser.

• Eva och Nadjas mamma
    xenaa skrev 2007-12-19 18:02:38 följande:
    nä men då går man en kortare promenad. bara för att de inte ska ansträngas betyder inte att de ska bäras. hundar ska gå på sina ben. små valpar går bara kortare rundor  så enkelt är de liksom
    Varför? Varför får inte hund bäras??? Att det är en hund och att den har fyra ben tycker inte jag svarar på den frågan.
  • xenaa
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-12-19 18:23:28 följande:
    Varför? Varför får inte hund bäras??? Att det är en hund och att den har fyra ben tycker inte jag svarar på den frågan.
    helt ärligt så var den riktigt korkad fråga.
    Men du svarar på din egen fråga.
    Jo en hund har 4 ben att gå på. hundar behöver sin motion. behöver få springa, behöver känna lite frihet. De känner inte de när man går o bär på dom.
    Det ligger i deras natur att få gå och springa av sig.
    Helt naturligt. och genom att bära på hundar speciellt små då, så tar man ifrån det från dem.
    Riktigt ego. För man bär inte hunden för hunden skull direkt.
    ♥Leo 07-06-22♥
  • LillaLulla
    xenaa skrev 2007-12-19 19:20:23 följande:
    Det ligger i deras natur att få gå och springa av sig.Helt naturligt.
    Har du någonsin sett en hund som aldrig har fått springa av sig, utan bara konstant blivit buren i väska? Anmäl då genast personen isåfall, för det är djurplågeri!
  • KickanAnnika

Men det är väl allmänt känt att hundar som bärs i väska ALLTID gör det. De får aldrig gå och springa själv för det går inte att kombinera helt enkelt. Antingen bär man dem i väska alltid eller så går de själv med sina ben (för hundar har ben om nu någon kunnat ta sig igenom tråden utan att ta del av denna lärdom).
    Jag som burit min hund i väska har tagit ifrån honom friheten att springa själv. Det får han aldrig göra. Jag hade faktiskt ingen aning om att hundar behövde motion och rastas. Verkar jätteskumt.

xenaa:
    Kan du förklara för mig på vilket sätt du tror att det är för människans skull man bär den? T.ex en liten valp som man måste ta med sig en sträcka som är längre än vad den kan antas orka gå utan att må dåligt, bli stressad och för mycket rastad? (Att valpar rastas för mycket är ett vanligt stressfenomen som många hundägare inte tycks begripa). Alla har inte körkort/bil eller vill för den delen inte ta bilen i onödan. Kanske ska man ta sig till veterinären för vaccination? FY vad ego liksom!!!!

Svar på tråden Hund i väska?!