• Kryxan

Hund i väska?!

Någon som bär omkring med sin hund i väska?
    Eller någon som har köpt en väska just för att kunna bära sin hund i den?

Varför?
    OCh vad har ni för hund?

Jag är på riktigt nyfiken.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Svar på tråden Hund i väska?!
  • Kryxan
    stjärnströssel skrev 2008-01-10 12:40:15 följande:
    tycker då att det är en otroligt dålig uppfödare som inte informerat vad hunden kräver !
    Det är ofta inte seriösa uppfödare som säljer dessa hundarna heller.
    Plus att man inte kan lägga ansvaret på uppfödaren. Är man över 18 år är man vuxen och en uppfödare ska inte behöva förklara så enkla saker som hur en hund ska skötas.
    (Är man 18 år och äger ett djur är man skylldig att kunna djurskyddslagen mm)
    En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Kryxan
    Lucas o Liams mamma skrev 2008-01-10 12:54:18 följande:
    JAA DU SKA VETA VAD MÅNGA OSERÖSA UPPFÖDARE det finns i vårat avlånga land...Dagligen är det folk som kontaktar mig i hundfrågor då dom inte tycker dom får det stöd man ska kunna förvänta sig av en uppfödare...
    Självklart finns det gott om oseriösa uppfödare.
    Man hittar dom främst bland poppisraserna. Nu är det tex vavvan och andra små minni hundar.
  • LillaLulla

Lucas o Liams mamma skrev 2008-01-10 13:15:23 följande:

Värst vad du verkar bitsk då.... Jag svarar på tråden
    bara OM att ha hund i väska samt vad jag tycker om att klä på hundarna.
    Jag har aldrigt skrivit att det är småhundar det gäller specifikt... Tycker det är lika gräsligt om det gäller stora.Oavsett
    om man köper en hund för att agera tuff eller om man "hänger" den på
    armen... Så är det lika illa att inte förstå hundens ursprungliga behov.Givetvis far hunden inte illa av att bli påklädd eller buren MEN det är fortfarnde inte deras naturliga ursprung...Kunde
    hundarna säga själv hur dom ville ha det så tror jag knappast att dom
    skulle välja varken väskan el. prinsessklänningen... Men nu lever vi i
    en värld där människan vill manipulera och styra och ställa. Jag
    försöker bara värna om deras naturliga ursprung...
    Ifall vi ska värna om hundarnas naturliga ursprung så är det lika bra att vi börjar från noll och tar in vargar i våra hem igen. Det är inte mycket som är naturligt med dagens hundar.
  • stjärnströssel
    Kryxan skrev 2008-01-10 13:31:13 följande:
    Kläderna kan väl gå.Jag tycker det är riktigt fånigt, men det är min åsikt.. och hunden tar iaf inte skada.Men en hund som blir buren i väska... den tar faktiskt skada. På många olika sätt.Och det är just det som är frågan i tråden. VARFÖR köper man en hund om man bara vill ha något att bära omkring i väska och sätta töntiga overaller på?Dom flesta som köper "små" hundar vet dessutom inget om sin ras / hund.
    nä..den blir inte skadad av att bli buren i  en väska..allt handlar om situationen..i bland är det mer skadligt att låta den vara på marknivo.

sen att säga att dom flesta inte vet något om sina hundar...ja..kan stämma...men tyvärr är det samma problem med många pitbullblandningar el andra vassa stora blandrashundar  som säljs utan stamtavla o genom seriös uppfödning som oseriösa människor som inte vet något föder upp! och det är ett betydligt farligare  problem!
    det är en ära att ha barn!
  • Kryxan
    LillaLulla skrev 2008-01-10 13:04:54 följande:
    Lucas o Liams mamma skrev 2008-01-10 12:25:37 följande: Jahapp, så har vi en till här. Jag vill inte svara på kryxans inlägg eftersom hon är anmäld till moderator, och om jag citerar hennes opassande inlägg så försvinner även det jag har skrivit.SÅ, det är alltså inte farligt för hundar att bli burna i väska. Det har vi konstaterat gång på gång i tråden.Det är inte heller så att alla som bär sina hundar är dåliga mattar eller hussar.Så hade vi rett ut det...Och jo, småhundar ses ibland som statusprylar, men jag skulle faktiskt tro att det sker minst lika ofta i "storhundsvärlden", där någon köper en stor och stark vovve för att se tuff ut. Så hunden blir statuspryl ändå, trots att den aldrig har blivit buren!
    Knappast lika vanligt.

Problemet fanns med Pitbulls för 10 år sedan.
    Och det kan hända alla raser givetvis.
    Men den hysterin som är nu har inte funnits innan.

En stor hund funkar itne att leva med om den blir odräglig. En liten hund står folk tydligen ut med hur ouppfostrad den än är.

Hur ofta ser du en Dobermann (ex) skälla hysteriskt utan att matte / husse tillrättavisar.
    Och hur ofta ser man inte en tjej med en liten hund som sitter och skäller som en galning och matte bara ler. För den är ju söt=)

Har inte fått någon varning ännu. Men ska du svara jkan du bara skriva namnet och sedan -
  • Kryxan
    stjärnströssel skrev 2008-01-10 13:05:34 följande:
    ja..jag vet jäkligt trist!sen finns ju den otroligt stora svarta marknaden o blandrasaveln oxå
    Svarta marknaden?
  • Kryxan
    LillaLulla skrev 2008-01-10 13:38:00 följande:
    Lucas o Liams mamma skrev 2008-01-10 13:15:23 följande: Ifall vi ska värna om hundarnas naturliga ursprung så är det lika bra att vi börjar från noll och tar in vargar i våra hem igen. Det är inte mycket som är naturligt med dagens hundar.
    Mina hundar lever så naturligt det går
  • Kryxan
    stjärnströssel skrev 2008-01-10 13:40:09 följande:
    nä..den blir inte skadad av att bli buren i  en väska..allt handlar om situationen..i bland är det mer skadligt att låta den vara på marknivo.sen att säga att dom flesta inte vet något om sina hundar...ja..kan stämma...men tyvärr är det samma problem med många pitbullblandningar el andra vassa stora blandrashundar  som säljs utan stamtavla o genom seriös uppfödning som oseriösa människor som inte vet något föder upp! och det är ett betydligt farligare  problem!
    Varför skulle det bli oseriöst genast när det är stora blandraser?
    har inte förstått det?

Alla raser är för övrigt blandraser... är det oseriöst ända till FCI godkänner dom menar du?
  • stjärnströssel
    Kryxan skrev 2008-01-10 13:48:01 följande:
    Varför skulle det bli oseriöst genast när det är stora blandraser?har inte förstått det?Alla raser är för övrigt blandraser... är det oseriöst ända till FCI godkänner dom menar du?
    nä..alla raser är inte blandraser!kanske i grund o botten,men inte nu nu kan man få välja en ras som passar en.

självklart behöver det inte vara en blandras för att inte FCI godkänner rasen..dock finns det en bra anledning oftast!
  • stjärnströssel
    Kryxan skrev 2008-01-10 13:46:49 följande:
    JahaaaVa det det inlägget du anmälde.Du ville inte att alla skulle veta att du tänker på sex när du ser barn i stringtrosor?Det är iaf raderat nu sa modden. Men jag tycker ändå du ska prata med någon om det.Det är inte friskt.
    vad menar du exakt?mycket hämsk anklagelse du ger henne...bara så du vet.
  • LillaLulla
    stjärnströssel skrev 2008-01-10 13:56:09 följande:
    vad menar du exakt?mycket hämsk anklagelse du ger henne...bara så du vet.
    Vissa människor är sådana. Jag förstår ju att hon bara är ute för att provocera, men hon skulle ju kunna göra det med stil isåfall.
  • stjärnströssel
    LillaLulla skrev 2008-01-10 13:58:56 följande:
    Vissa människor är sådana. Jag förstår ju att hon bara är ute för att provocera, men hon skulle ju kunna göra det med stil isåfall.
    ja verkligen
  • Kickiliina

Det var en hårddraget uttalande...
    Börja från noll kanske inte vorre så dumt men nu är det liiite för sent...
    Tycker istället vi ska värna om det vi har skapat och inte förmänskliga det ytterligare...

Samojed som jag föder upp är en utav de raser som vi uppfödare verkligen jobba för att behålla det ursprungliga så gott vi kan...

LillaLulla skrev 2008-01-10 13:38:00 följande:
    Lucas o Liams mamma skrev 2008-01-10 13:15:23 följande:
    Ifall vi ska värna om hundarnas naturliga ursprung så är det lika bra att vi börjar från noll och tar in vargar i våra hem igen. Det är inte mycket som är naturligt med dagens hundar.
  • 704regan
    Kryxan skrev 2008-01-10 13:28:44 följande:
    OM du får ont i axlarna kanske du ska överväga att låta hunden gå själv?
    Men jag försökte ju förklara för dig att det är pga olycksrisken som jag har hunden i väska inte för att den inte orkar gå!!!!

Att dina hundar lever så naturligt som möjligt förutsätter jag att de skaffar sin mat själva, bor på landet med möjlighet att gå ut och in som de vill? Om de får problem med leder på äldre dar, skiter du i det och låter dem bli kalla och stela?
  • LillaLulla

Lucas o Liams mamma skrev 2008-01-10 14:37:41 följande:

Det var en hårddraget uttalande...Börja från noll kanske inte vorre så dumt men nu är det liiite för sent...Tycker istället vi ska värna om det vi har skapat och inte förmänskliga det ytterligare...Samojed
    som jag föder upp är en utav de raser som vi uppfödare verkligen jobba
    för att behålla det ursprungliga så gott vi kan...
    Hur gör ni då? När ni behåller det ursprungliga, alltså...
  • Kickiliina

Vi anv. våra hundar till de det ursprungligen är skapta för nämligen att arbeta i olika former... Såsom drag, vallning, jakt o.s.v
    Vi är mkt. noggranna när vi väljer vilka vi ska sälja till.
    Rasen är ju en otroligt vacker ras som locka många intressanter till sig enbart för sin skönhet skull. Många utav dessa försöker vi hindra från att köpa OM dom absolut inte tänkt jobba med hunden på ett eller annat sätt...
    Vi har ett bra sammarbete uppfödare emellan.

Vi förespråkar inte heller varken kläder, väskor eller andra förmänskligade saker till vår naturliga ras.....

• LillaLulla

Lucas och Liams mamma - nu är Rally så himla liten ännu, men jag kommer också att börja använda henne för sitt ursprungliga syfte och spåra tillsammans med henne. MEN jag kan också tänka mig att sätta på henne en söt liten kjol, så länge hon inte irriteras av den. Och jag vill mycket gärna ha en hundväska, det vore praktiskt.

Jag vet inte, men jag tror faktiskt inte att jag skulle köpa hund av en uppfödare som tror att det är kläderna som gör hunden, så att säga.

• Kickiliina

Alla gör som dom vill men alla har oxå rätt att ha sin bestämda åsikt om detta...
    Åh min åsikt är att vi förmänskligar hundarna i alldeles för hög grad...
    Det var allt för mig i denna tråd!!!!!!!!!!!

LillaLulla skrev 2008-01-10 18:47:52 följande:
    Lucas och Liams mamma - nu är Rally så himla liten ännu, men jag kommer också att börja använda henne för sitt ursprungliga syfte och spåra tillsammans med henne. MEN jag kan också tänka mig att sätta på henne en söt liten kjol, så länge hon inte irriteras av den. Och jag vill mycket gärna ha en hundväska, det vore praktiskt.Jag vet inte, men jag tror faktiskt inte att jag skulle köpa hund av en uppfödare som tror att det är kläderna som gör hunden, så att säga.
  • stjärnströssel
    LillaLulla skrev 2008-01-10 18:47:52 följande:
    Lucas och Liams mamma - nu är Rally så himla liten ännu, men jag kommer också att börja använda henne för sitt ursprungliga syfte och spåra tillsammans med henne. MEN jag kan också tänka mig att sätta på henne en söt liten kjol, så länge hon inte irriteras av den. Och jag vill mycket gärna ha en hundväska, det vore praktiskt.Jag vet inte, men jag tror faktiskt inte att jag skulle köpa hund av en uppfödare som tror att det är kläderna som gör hunden, så att säga.

tycker du din inställning är sund.. ha skoj med din hund sålänge den inte mår dåligt!

tycker dock att lucas o liams mamma o har en sund inställning

Svar på tråden Hund i väska?!