• Kryxan

Hund i väska?!

Någon som bär omkring med sin hund i väska?
    Eller någon som har köpt en väska just för att kunna bära sin hund i den?

Varför?
    OCh vad har ni för hund?

Jag är på riktigt nyfiken.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Svar på tråden Hund i väska?!
  • xenaa

Hundar SKA gå inte bäras!!! Oavsett storlek på hunden. god!

♥Leo 07-06-22♥
  • presens konjunktiv

Men menar du att bara för att du inte ville/orkade bära din valp i en väska så ska ingen annan få göra det heller? Visst hade jag kunnat ta bara korta rundor med min valp, och sen gå hem, men med hjälp av väskan fick han följa med och vara med hela flocken, stora hunden fick sina långpromenader tillsammans med hela flocken, jag fick motion och frisk luft som jag så väl behövde, och valpen slapp gå längre än han orkade. Jag förstår inte vad som var så fel med det.

Han har kläder också. Tre olika täcken i varierande material, och två stickade tröjor. Ja, han fryser på vintern annars. Nej, det begränsar honom inte för fem öre. Återigen, vad är det som är så fel med det? Han får vara ute, vilket han älskar, och han slipper frysa.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Kryxan
    presens konjunktiv skrev 2007-12-19 09:17:33 följande:
    Men menar du att bara för att du inte ville/orkade bära din valp i en väska så ska ingen annan få göra det heller? Visst hade jag kunnat ta bara korta rundor med min valp, och sen gå hem, men med hjälp av väskan fick han följa med och vara med hela flocken, stora hunden fick sina långpromenader tillsammans med hela flocken, jag fick motion och frisk luft som jag så väl behövde, och valpen slapp gå längre än han orkade. Jag förstår inte vad som var så fel med det.Han har kläder också. Tre olika täcken i varierande material, och två stickade tröjor. Ja, han fryser på vintern annars. Nej, det begränsar honom inte för fem öre. Återigen, vad är det som är så fel med det? Han får vara ute, vilket han älskar, och han slipper frysa.
    Jag hade inte burit omkring på min hund, även om det hade gått.
    VARFÖR skulle jag?
    Jag har köpt en hund, ingen leksak.
    Om jag vill ha en trygg, modig, stark och trevlig hund behöver den miljötränas, fostras och aktiveras.
    Det gör den inte i min famn eller i en disigner väska.

Att bära omkring på hunden, klä den i kläder köpa assesoarer till den..
    Vad har det med HUND att göra?

(Dåligt exempel) Skulle du låta ditt barn åka omkring i vagn bara för att det va så gulligt.
    Eller bära omkring på barnet jämt, bara för att det är så mysigt?
    Alltså även om barnet kunde / vill gå?!
    Samma sak är det med hundar. VArför bära på den när den kan gå själv?
    Jo.. för att det är så sött / smidigt för matte bla bla bla
    Alla hundar vill och kan givetvis gå själva.

Men någon anledning tror många att små hundar är ömtåliga och måste aktas extra, inte kan göra vissa saker och inte borde få göra samma sak som en stor hund.
    Det är därför vi har så många dåligt fostrade skällande småhundar.
    En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Eva och Nadjas mamma

Men min framtida lilla mops kommer att bli överansträngd av att gå för långt på sommaren, mopsar blir det vad jag fattat det som. Och sen kommer den vilja följa med mig överallt har jag också läst, så en väska blir väl en utmärkt lösning på problemet? Det plus att det ser gulligt ut kommer nog göra så att jag köper en väska.
    Sen har jag även sett en jättegullig liten julklänning som lilla mopsen ska få ha till jul.

• Kryxan
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-12-19 09:32:30 följande:
    Men min framtida lilla mops kommer att bli överansträngd av att gå för långt på sommaren, mopsar blir det vad jag fattat det som. Och sen kommer den vilja följa med mig överallt har jag också läst, så en väska blir väl en utmärkt lösning på problemet? Det plus att det ser gulligt ut kommer nog göra så att jag köper en väska. Sen har jag även sett en jättegullig liten julklänning som lilla mopsen ska få ha till jul.
    Det låter som att du behöver lära dig lite mer...
  • Saltlakrits

Har inte läst hela tråden men tänkte lämna min åsikt ändå

Jag förstår att man inte vill ha en väldigt liten hund på marken bland mycket människor. De blir lätt trampade på.. (även större hundar för den delen)

Jag förstår också att man inte kan gå hur långt som helst med en liten valp. Inte så långt alls i början..
    Jag tycker inte heller det är rätt att lämna hunden hemma bara för att den inte klarar gå hela vägen. Då kan det ju vara ett alternativ med väskan.
    Vi tog bilen.. (för stor hund för att bära runt på)

Det jag ogillar med väskor är att många använder dem alldeles för mycket och då det kanske inte behövs.
    Jag känner tyvärr ett par människor som använder dem av den anledningen att det ser häftigt ut. (vilket jag inte tycker.)
    De har små rosa halsbans med strass på och gärna frack om det är fest.
    De köper mer kläder till hunden än till sig själv. (nu pratar jag inte om tex en tröja för frusna hundar till vintern)
    Vet även en som tyckte det var SÅ häftigt med de nya "barnvagnarna" till hundar och som sparar till det.. Varför?

Men givetvis tror jag inte att majoriteten med väskor och små hundar använder dem mer än de borde.

Så länge man använder dem med sunt förnuft så är det väl ändå okej?

Alla tjatar om tips på vad man ska göra med sin schäfer, grand danois etc, för att man ska kunna gå ut med den större hunden och ändå slippe lämna valpen hemma.
    Någon sa att de hade haft valpen i korgen under barnvagnen.
    Många tyckte det var kanon då hunden vande sig vid olika miljöer samtidigt som den inte övermotionerades..

Är det inte samma sak att ha en liten hund i väska den första tiden?
    Skllnaden är väl bara att det går med små hndar men inte med större

Detta blev förmodligen ganska rörigt, men jag hoppas det är läsbart!

Mamma till tre underbara barn!
  • Eva och Nadjas mamma
    Kryxan skrev 2007-12-19 09:33:09 följande:
    Det låter som att du behöver lära dig lite mer...
    Mycket möjligt...kan inte mycket alls om hundar faktiskt. Jag ska ta reda på om det är skadligt för en mops att åka i väska ibland. Är det inte det så köper jag en snygg väska som matchar hundens päls.
    Men du som är kunnig... är det inte överansträngande för en mops att gå längre sträckor när det är varmt ute? Eller har jag hört fel?
  • Saltlakrits
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-12-19 09:32:30 följande:
    Sen har jag även sett en jättegullig liten julklänning som lilla mopsen ska få ha till jul.
    Varför man ska klä ut hundarna har jag faktiskt aldrig förstått
    Jag förstår att man tar på en hund en tröja för att de är väldigt frusna av sig på vintern, men klänningar eller som min sambos dotter som har frack påå sin hund..
    Det förstår jag fortfarande inte.Fundersam

Men, men! Det är inte mina hundar så jag kan bara tycka
    Mamma till tre underbara barn!
  • presens konjunktiv

Ja, jag köpte en hund, ingen leksak. Men också en hund som skulle passa in i mitt liv som *vuxen*. Självklart fick han gå så långt han fick/borde/orkade. Självklart blev han motionerad, aktiverad och miljötränad. Utifrån sina förutsättningar.

Och för att följa ditt exempel - ja, *självklart* kommer mitt barn få åka vagn och bli buren i sele. Till och med när han/hon orkar gå korta bitar själv. Jag tänker inte släpa med min tvååring på en milslång promenad utan backup, och jag tänker inte heller ge upp mina promenader när det finns hjälpmedel.

Hunden fick inte bli buren hela tiden, och det kommer inte det eventuella barnet heller att bli, men jag har inte krävt, och kommer inte att kräva, mer av dem än vad de faktiskt förmår.

Nu är min hund vuxen, och väskan är skrotad sen länge, precis som jag inte kommer att köra runt en sjuåring i vagn.

Alla hundar (ja, nästan i alla fall) kan och vill gå själva, men alla hundar kan inte gå hur långt som helst.

Och varför får han inte ha kläder när det är kallt och han fryser? Är det bättre att jag håller honom inne? Eller ska jag låta honom frysa?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Eva och Nadjas mamma
    Saltlakrits skrev 2007-12-19 09:37:31 följande:
    Varför man ska klä ut hundarna har jag faktiskt aldrig förståttJag förstår att man tar på en hund en tröja för att de är väldigt frusna av sig på vintern, men klänningar eller som min sambos dotter som har frack påå sin hund.. Det förstår jag fortfarande inte.Men, men! Det är inte mina hundar så jag kan bara tycka
    Ja, men föreställ dig en knubbig liten mops i en fin julklänning. Kan du föreställa dig det utan att dra på smilbanden?
Svar på tråden Hund i väska?!