• Kryxan

Hund i väska?!

Någon som bär omkring med sin hund i väska?
    Eller någon som har köpt en väska just för att kunna bära sin hund i den?

Varför?
    OCh vad har ni för hund?

Jag är på riktigt nyfiken.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Svar på tråden Hund i väska?!
  • Jacqueline

ibland skulle jag vilja ha möjligheten att bara kunna ta mina hundar under armen och gå iväg med dom hehe....
    Blir lite problematiskt ,den ena väger 75kg och valpen väger runt 50kg....
    Kul fråga faktiskt ,jag har undrat detsamma ett bra tag nu.

• EvilBetty

Ja, nu har vi ju en 7 månaders på 43 kilo, så att bära honom i väska är ju inte precis ett alternativ.

Men för de som har små hundar kan jag tänka att anledningen de har hunden i väska är kanske för att de ska gå långt och att hunden kanske inte orkar med det.
    Eller att jycken går för sakta? Ja, jag har faktiskt ingen aning, men det skulle nog mina gissningar vara.

• Calylite

min är lite för stor men som valp var de smidigt när man ville gå långa promenader och dom inte klarar de att skuva in henne i ryggsäcken så hon satt där i och kikade ut tills hon var fit for fight igen

Att läsa vad folk skriver på parkbänkar kan lära dig mycket!
  • KickanAnnika

Vilken väldigt intressant fråga du tar upp som verkligen är värd att riktigt vändas ut och in på för att kunna komma åt KÄRNAN.

Jag har haft min DGS-valp i väska vid några tillfällen under hans första månad oss hos. Vi fick honom då han var 8 veckor så han var m.a.o 8-12 veckor under den tiden.
    Jag hade honom i min skruttiga obekväma handväska vid några tillfällen då jag behövde gå långt samt när jag behövde in i affären vid ett tillfälle (jag tycker inte att hundar ska vara i affärer, men det finns det en annan tråd som jag kan hänvisa dig till ifall ämnet är intressant).
    Han trivdes bra i väskan, den var en trygghet för honom och smidigt för mig som gick med barnvagn+ståbräda. Jag bestämde mig för att köpa en hundväska som jag köpte begagnad, men den blev oanvänd och ligger i garderober och dräller nu.

Vad jag generellt tycker om hundar i väska har jag inte nån särskild åsikt om. Jag ser det inte som nåt fel, snarare är det bra att vid tillfällen kunna ha sin hund i väska eller för den delen mindre transportburar eftersom det ibland är av nöden ont. Men små hundar ska inte bäras alldeles för mycket, varken i väska eller famnen, eftersom de då får för sig att de är större än vad de är. De hamnar ju ovanför hundar som egentligenär större än de, vilket kan skapa en hund som blir osäker när den kommer ner på marken och en sjuhelvetes tuffing när denär i husses/mattes famn.

• presens konjunktiv

Min svärmor sydde en hundväska till mig. När min hund var liten orkade han inte, och fick inte gå så långt som den stora hunden ville och behövde. Istället för att vi skulle dela på oss och ta varsin hund, så gick vi ihop, och lillkillen blev buren när han behövde. Han åkte mindre och mindre i väskan, och när han blev stor nog så skrotade vi väskan. Han väger nio kilo nu som vuxen, och som valp var han lätt nog att bära i väska utan problem, men lite för tung för att jag skulle vilja gå runt i skogen med honom i famnen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • LillaLulla

Okej, nu ska jag räkna upp orsakerna till att man kan tänkas ha en hund i en väska, så kanske vi får stopp på denhär (rätt löjliga) diskussionen förrän den ens har börjat.

1. Hunden har nån form av sjukdom.
    2. Hunden är bara en valp.
    3. Hunden är mycket liten, folk ser inte små hundar och den riskerar att bli trampad på.
    4. Hunden är otrygg och behöver socialtränas men ändå få vara lite för sig själv.
    5. Det ser coolt ut.

"Det är djurplågeri!" säger du kanske. DU kan inte veta någon om hur denna hunds övriga vardag ser ut. Kanske får den alla de där långa promenaderna och träningspassen som de flesta hundägare faktiskt ger sina hundar.

Jag har aldrig sett en undermusklad, undernärd och mentalt instabil hund i en väska. Däremot har de varit ypperligt omhändertagna, man ser att de är en del av familjen och inte något som bara dumpas på bakgården. Hundarna verkar trivas suveränt i sina väskor.

"Jamen en RIKTIG hund ska inte vara i en väska, det är inte naturligt!" säger någon kanske då. Mm, och vad är naturligt för en hund? Att ha det varmt och gott hela dagarna och få maten serverad rakt framför näsan? Att släpas omkring på utställningar bara för att få ett litet sidenband? Eller kanske att stå fastkedjad dygnet runt och inte få någon som helst social kontakt?

Hundar är domesticerade djur. Och de är ett av världens mest anpassningsbara djur, näst efter människan. De följer med på det vi gör, de vänjer sig och de trivs för det mesta. Inget vi gör med våra hundar i dag är "naturligt" eftersom ingen hund är "naturlig". En naturlig hund bor i grottor, ylar mot månen och kallas VARG. Sådana hundar passar inte i människoflock.

"Att ha sin hund i väska är bara ett jävla Paris Hilton-fenomen!" Jaha, och? Har du någonsin tänkt på att Paris hundar troligen är de mest ompysslade och omhändertagna i hela världen? Att de aldrig någonsin behöver gå hungriga eller ostimulerade genom världen? Förklara gärna varför det är så fruktansvärt fel att ha en så kallad "bortskämd" hund!

• presens konjunktiv
    KickanAnnika skrev 2007-12-18 11:37:27 följande:
    presens konjuktiv:Vad är den lille för ras?
    Äkta blandras.
    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • hmcc

Jag är lyckligt lottad...alla mina hundar har egna ben :)

Svar på tråden Hund i väska?!