• LillaLulla

STORA tatueringstråden!

Dagligen poppar det upp lite diverse trådar om tatueringar, så jag tänker att det vore roligt att samla dem alla på ett ställe. Här på effell finns det också några riktiga tatueringsproffs, så kanske vi nybörjare kan få lite råd av er här? (Rättare sagt: Det vi EGENTLIGEN vill se är en rejäl catfight om vilken salva som är bäst eller liknande! )

Folk som undrar varför i helvete man alls skaffar sig en tatuering är också välkomna. Men det är inte tänkt att hela tråden ska gå ut på det, så variera er lite också.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 15:29:18:
    www.bmeink.com/
    www.gaddad.se/
    www.tattoo.se/

- Där finns det hur mycket bilder som helst att dreggla över och inspireras av.

www.myfonts.com/
    www.dafont.com/

- Olika typsnitt på text.

...sedan är ju google också ett bra verktyg om man vill hitta nåt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 22:14
    Trådstartaren bestämmer: Man får prata om piercingar här också. Så.

• Svar på tråden STORA tatueringstråden!
  • Csve

meic: hur e det egentligen med att gadda sig som gravid?

vi e i bebisverkstad o vill ju liksom inte riskera nåt..

Jag är så jvla bra!
  • meic

Bepanthen och helosan är lika bra egentligen, men en del klarar inte helosan utan får kvisslor av den, men de fyller samma funktion.
    En regel du kan ha är att smörja så fort du känner att den är torr, kliar eller "stramar", och efter du rengort den såklart...

Liloot skrev 2008-01-13 21:49:35 följande:
    Meic: Har Bepanthen. Min tatuerare sa att den va den bästa! Hur ofta ska man smörja den?
    Det kan du göra, men undvik ändå att ha den i vattnet, skinnet blir ju mjukt och eftersom tatueringen är ett sår är det infektionskänsligt, plus att huden som håller på att läkas luckras upp och tatueringen kan bli förstörd på det viset. (Om den blir det pga att man badar så brukar inte tatuerare fixa det gratis då man "får skylla sig själv")
    mjukisvicki skrev 2008-01-13 21:49:42 följande:
    oj blir svårt att göra det själv. men om man inte har tvål i vattnet då? alltså om man bara badar och sen när det är dags för tvättning och grejer så duschar man?
  • meic

Man brukar inte tatuera gravida, men om du inte är gravid nu så tycker jag inte du ska tänka på det, utan kör på som vanligt. Men om du upptäcker att du är gravid så vänta... Man vet inte hur eller ens om det påverkar, men som tatuerare tar man ju det säkra före det osäkra då kroppen prioriterar att ta hand om andra saker när man är gravid eller sjuk.

Csve skrev 2008-01-13 21:52:20 följande:
    meic: hur e det egentligen med att gadda sig som gravid?vi e i bebisverkstad o vill ju liksom inte riskera nåt..
  • mjukisvicki

ok jag får nog ta och skippa badet ikväll och bara tvätta mig. tack för alla svaren

• meic

dom läker ju fort så snart kan du hoppa i plurret!

mjukisvicki skrev 2008-01-13 21:57:55 följande:
    ok jag får nog ta och skippa badet ikväll och bara tvätta mig. tack för alla svaren
  • mjukisvicki
    meic skrev 2008-01-13 21:58:43 följande:
    dom läker ju fort så snart kan du hoppa i plurret!
    absolut!!!!!! så värt det ska försöka få ett kort på den så jag kan lägga in en bild på den i mitt galleri
  • Stella79

Oj, jag visste inte att man ska smörja tatueringen..jag gjorde min tredje i onsdags och han sa inget om att smörja...det enda jag har hemma e strakt pafymerad lotion och handcremen Atrix, den e ju inte så fet...nån som vet om det går bra att använda den?

• meic

Sa han inget om det?? Jisses.
    Du ska skölja av den försiktigt morgon och kväll med ljummet vatten och möjligtvis en mild, mild tvål. (Eller om du duschar så låt bara vattnet skölja över den.)

Du ska smörja med Helosan eller bepanthen, helosan finns på tex ica eller konsum och kostar runt en tjuga. Du ska smörja ca 5-6 gånger om dagen, så fort den blir torr, stramar eller kliar.
    Använd inte en lotion med parfym i då parfymen inte är bra för tatueringen.
    Man behöver smörja den för att återfukta huden, hjälpa och skydda vid läkningen och för att få ett bra resultat.

Stella79 skrev 2008-01-14 10:16:17 följande:
    Oj, jag visste inte att man ska smörja tatueringen..jag gjorde min tredje i onsdags och han sa inget om att smörja...det enda jag har hemma e strakt pafymerad lotion och handcremen Atrix, den e ju inte så fet...nån som vet om det går bra att använda den?
  • Banana82
    Stella79 skrev 2008-01-14 10:16:17 följande:
    har du aldrig smort dina tatueringar, det rä ju a och o för snygg läkning, vilken bra tatuare som helst skulel berätta det för dig, vad går du till för någon egentligen, och så undrar man såklart hur dina ser ut när du inte smort dem under läkning.
  • Nightfall

Finns säkert ett par bra tips i tråden redan men jag orkar inte läsa igenom 67 sidor...
    Behöver tips på tatuerare i Göteborgstrakten, som är bra på black & grey, gärna bra på "skräckmotiv" också. Gärna info om vad de ligger på prismässigt.

Svar på tråden STORA tatueringstråden!