• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Pess

Usch...och jag avskydde att vara gravid....Var orolig HELA tiden....Längtar INTE efter graviditeten....

Joyce, när man ammar lägger man på en hel del points....om man delammar och ger barnet annat mat lägger man på 5 points....(tror det är 10 points om man helammar) Med duoval menas att man tex får äta obegränsat med potatis, pasta, ris, viss sorts kött, viss sorts bröd för 3-4 points....(äta tills man blir behagligt mätt) Kan säga att det är JÄTTEBRA...och det är nog den störta förändringen sedan sist jag var med......Nu behöver man inte mäta och väga alls tycker jag....Jag räknar 4 points och tar sedan så mycket ris jag vill ha....

• jamis

Jag är tillbaka från läkarbesöket... Adam väger nu 4060 gram. Men läkaren var inte riktigt nöjd med hans ögonkontakt. Han var ju ledsen och arg då... och så har han en väldigt uppsvullen mage med mycket gaser. Min bvc-sköterska var inte där och jag fick bara usla tips (magmassage, inte äta för ofta och minifom). Suck. Vi har ju testat allt det Känner mig lite ledsen och orolig över att läkaren inte var nöjd med ögonkontakten. Vi tycker ju att vi får det ibland här hemma. Är det så jättevanligt att man får hela tiden med en 6,5 veckor gammal bebis?

Malu: åh vad ledsen jag blir att du inte mår bra och tycker det är så jobbigt med graviditeten Jag hoppas, som Joyce, att du ska kunna njuta iaf en del av den. KRAM!

• Mirren

Jag vet inte om det är någon tröst Jam men läkaren var inte nöjd med hur C "följde med blicken" vid sexmånaderskontrollen. (Han stirrade stint på läkaren och vägrade titta på sakerna hon kastade på golvet). Jag gick i taket (hemma alltså). Jag tror att det viktigaste är att ni har ögonkontakt hemma - barn är individer och bara för att de inte "uppför sig" enligt plan vid undersökningen innebär det inte att något är fel.

Vad gäller råd om magont så verkar sköterskan inte vara så påläst. Minifom har ju visat sig verkningslöst och att äta sällan är tvärtemot allt jag hört (och min erfarenhet). Jag matar så fort som C verkar vara det minsta hungrig - vilket gör att han för det mesta är på gott humör.

Malu, jag "njöt" aldrig av graviditeten heller. Förträngde den och kände mig mest besvärad och orolig. Det spelar ingen roll för slutresultatet, som tur är. Själv var jag övertygad att det aldrig skulle bli något barn...

• jamis

Tack Mirren Det är nog bäst att göra som man själv känner är rätt. Jag blev bara såledsen och hann inte fråga nåt heller eftersom han grät så på slutet.

• Pess

Jam, klipper in delar av ett  inlägg i  min andra tråd från i måndags

Min BVC-sköt frågade idag

1. Kryper/ålar hon? Mitt svar: Nej hon rullar....

2. Sätter hon sig från liggande till sittande själv? Mitt svar: Nej

3. Har hon börjat ställa sig och resa sig mot saker? Mitt svar: Ehum.....Nej...

Efter dessa frågor kontrade jag med att säga att både jag och M var sena.....Då fattade hon att jag blev lite stressad och hävdade BESTÄMT att det INTE är att vara sen om man inte gör ovan saker före 8-10 mån Men man får ju LITE spunk alltså när man får frågorna på BVC

• jamis

Pess:

Jag börjar känna mig lugnare nu. Min man läste i "växa och upptäcka världen" och där står att de brukar gå tillbaka i utvecklingen vid tex 5-veckors krisen

Nu har vi haft en 20-minuters mysstund med massage på skötbordet. Jättemysigt!

• ProPPens
    MaLu Vännen lilla!! Vet att det inte finns något att säga för att du ska sluta oroa dig, för vi oroar oss alla! Jag är ju inte heller helt lugn men jag försöker att inte tänka så mycket. Min största oro är att jag ännu inte känner något, men jag vet ju att det antagligen är moderkakan som ligger i vägen. Men ibland kommer det små rörelser som jag tror är Pricken och då blir jag glad! Vi får nog gemensamt leta rätt på den där saxen och klippa bort våran oro... Vad säger du om det??
    Perfekt att få ärva vagn, det är ju inte direkt billigt. Vi fick våran i julklapp av blivande farmor. Nu står den där och jag beundrar den och pillar på den!!

Jam Tror inte du ska oroa dig, barn utvecklas ju i sin egen takt och följer inte textböcker!! Man känner sitt barn bäst själv och du ska se att lilla A är perfekt!!!
    Äntligen!! BF080706
  • zynk

Svänger förbi med kramar till MaLu Kyss och JamKyss!

MaLu Önskar jag kunde snabbspola bandet! Fy för den där oron. Vad ska man säga? När jag blev gravid sa en BM till mig "det kan ju bli så att ni inte kommer kunna njuta av den här graviditeten" (med tanke på vår historia) jag tyckte det var konstigt sagt men sen hjälpte det mig faktiskt. Och när den där hemska veckan var över minskade oron hela tiden. Hoppas din oro också blir mindre!

Jam Usch för usla tips och att läkaren gjorde er oroliga! Man ska ju känna sig mindre orolig efter ett läkarbesök! Man är ju så orolig ändå över allting.

Äsch det skriks o gnälls alltid när jag ska skriva

• Joyce

godmorgon damer! Hur mår ni idag?

Här är vi snart påväg till bvc på 2 månaders-läkarkoll. Nu är ju E nästan 3 månader men det blev lite försenat pga RS. Ska bli kul att väga och mäta honom också - han verkar ju ha lagt på sig en del Sen så ringde en kompis och ville äta långlunch i krokarna av bvc. Perfekt.

Vad ska ni hitta på idag?

Svar på tråden visparnas tråd # 6