Så liten var jag ju inte vid "släktforsknings incidenten" 13-14år ungefär. Men för mig var det blodigt allvar, det var ju LJUG att påstå att jag är släkt med mina föräldrar. Vi har ju inga blodsband. Det hade förmodligen att göra med mycket vi skrivit om i en annan tråd här under adopterade(har ingen länk just nu) där hittar man nog förklaringen, som jag just nu faktiskt inte orkar med att dra en gång till. Inte av elakhet, utan för att det är jobbigt. Hoppas på förståelse från er.
Vildrosen skrev 2008-03-11 11:42:56 följande:
emcjohn. Detta med släktforskning. Förklara varför det blev ett problem? När jag adopterar ett barn så adopteras det ju till min familj och min släkt. Det får ärva oss, tex släktgården... så det är väl naturligt att en släktforskning kan handla om den släkt man är adopterad till? Mitt adopterade barn blir ett barnbarn till mina föräldrar, ett barnbarnsbarn till mina morföräldrar, osv. Det sitter väl inte i generna? Vårt barn får ett kulturellt arv från vår släkt. Så nu är jag nyfiken hur du som fd adopterat barn upplevde det. Var det inte såsom jag beskriver? Jag tycker att om inte det adopterade barnet ses som en fullvärdig medlem av släkten ska man inte adoptera. Sedan är det ju en annan sak att det någon annan stans i världen finns en biologisk mor, vars barn dock är bortadopterat.