inoka skrev 2008-03-13 10:30:01 följande:
och jag vet att det är en frigörelse men endå..det är rätt hårt att säga så. Och önskar att jag aldrig blivit född..sagt det med... Och ni älskar min bror mer än mej..sagt det med... *ryser*
Haha, ja det har jag också sagt till mina föräldrar, nu när du säger det

Jag har också sagt till mina styvföräldrar: "Du ska bara vara tyst för du är inte min RIKTIGA mamma/pappa". Det tar jag för givet att sonen kommer att använda mot mig och sin pappa, för man tar ju till de slag under bältet man har tillgång till så varför inte...? Jag stålsätter mig redan för den dagen och funderar på bra, tydliga svar som ändå inte skuldbelägger. För att bli skuldbelagd naglar sig fast (som det din mormor sa) och barn och tonåringar är så väldigt känsliga för att bli skuldbelagda... De tar ju på sig allt redan som det är, så det sista de behöver är väl en förälder som svarar med att börja gråta och hulkar "Men jag ääääääälskar ju diiiig" (vilket är det som egentligen ligger närmast till att göra...) Mina hittills favoritsvar är ett lätt: "Nähä, men du är i alla fall mitt riktiga barn" eller "Det är jag visst det, jag är inte din biologiska mamma men jag är din riktiga mamma" eller "Va? Tror du att jag är konstgjord eller?".
Framför allt tror jag att det är viktigt att minnas att jag själv sa sånt där till mina föräldrar. Och vad lite jag egentligen menade det. Det har inte med
adoptionen att göra, det har med alla hormoner i kroppen att göra. Tror du inte att dina föräldrar egentligen förstod det, de också?