Vildrosen skrev 2008-03-11 11:42:56 följande:
emcjohn. Detta med släktforskning. Förklara varför det blev ett problem? När jag adopterar ett barn så adopteras det ju till min familj och min släkt. Det får ärva oss, tex släktgården... så det är väl naturligt att en släktforskning kan handla om den släkt man är adopterad till? Mitt adopterade barn blir ett barnbarn till mina föräldrar, ett barnbarnsbarn till mina morföräldrar, osv. Det sitter väl inte i generna? Vårt barn får ett kulturellt arv från vår släkt. Så nu är jag nyfiken hur du som fd adopterat barn upplevde det. Var det inte såsom jag beskriver? Jag tycker att om inte det adopterade barnet ses som en fullvärdig medlem av släkten ska man inte adoptera. Sedan är det ju en annan sak att det någon annan stans i världen finns en biologisk mor, vars barn dock är bortadopterat.
Nu lägger jag mig också i eran tråd. För mig är det helt självklart att det är som DU säger. Jag har dock hållt på en del med släktforskning, och där är det mycket strikt de biologiska banden som räknas. Jag väljer själv att kringgå detta genom att skriva in makens systerdotter, adopterad från Kina, som helt enkelt dotter i familjen, ev med tillägget adopterad. Men jag tror att en hel del släktforskare inte skulle göra så, utan skriva barnet lite på sidan om, ungefär som man skrev fosterbarn en gång i tiden, eller utelämna henne helt.
Vad gäller arvsgång så är det ju så att adopterade barn ärver nu egendom precis som biologiska, men tex ärver inte barn adopterade av adliga personer sina föräldrars titlar. De har inte heller rätt till släktens stipendier.
Jag tycker själv att det här är helt sjukt, men just när det gäller släktforskning är det hopplöst konservativt.