• veronicaq

Jag gör världens bästa gärning!

hejsan!!
    måste bara få "skryta".. jag är så glad på mej själv!

Min mama 44år och hennes kille ska få hjälp av mej!

idag var vi i finland på AVA-klinik...
    fick all info o när vi ska starta osv..

jag är så glad/stolt/younameit för att jag gör denna sak!

Det finaste man kan ge någon, ger JAG!!
    Lilla jag men vad gör man inte för sin mamma som man älskar mest i världen och som alltid ställt upp 110% i alla lägen!!

Äntligen har ja fått berättat för "nån"...
    tack för mej!

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!
  • Sleepingbeuty

Kanske beror det på att din kropp inte hämtat sig efter din förlossning.Du kanske har dåliga ägg.Så skyll inte allt på kliniken.

• Mamma Anna Panna

Nu har jag läst igenom hela tråden och kan inte annat än säga att jag blir förbluffad över hur mycket folk kan tycka och tänka utan att egentligen sätta sig in i hur de känner som inte får känna lyckan att bära sitt eget barn. Bara genom att ha åsikter om vad som är etiskt riktigt eller inte klanka ner på folk som genom moget övervägande bestämt sig för att dela med sig av en pytteligen cell som kan betyda så oändligt mycket för mottagaren. Det är inte bara mot TS man har åsikter utan även mot dem som gör ÄD med anonym donator. Själv har jag varit i Riga och fått ett ägg av en god kvinna och hon har gett mig och min sambo hopp om en framtida familj. Vi har försökt få till ett litet liv i 3,5 år genom IVF och annat men först efter ÄD lyckades vi få till ett litet liv. Jag är nu i vecka 20 och evigt tacksam till personen som var oegoistisk nog att hjälpa oss. Så! Nu har jag också haft en åsikt =) Så till dig TS...jag är säker på att ni, precis som vi, har tänkt på allt både fram och åter innan ni bestämde er och att det beslut ni fattat är riktigt för er. Det är det viktiga. Till alla er som fördömer vill jag bara säga -tänk istället på alla stackars oönskade barn som föds till denna världen för att leva i ett rent helvete.

• snöstjärna71

Mamma Anna Panna skrev 2008-03-17 08:51:03 följande:

Nu har jag läst igenom hela tråden och kan inte annat än säga att jag blir förbluffad över hur mycket folk kan tycka och tänka utan att egentligen sätta sig in i hur de känner som inte får känna lyckan att bära sitt eget barn.
    Vill inte vara petig nu heller men kan inte låta bli att påpeka att personer som ifrågasatt "dotter-mor-donationen" här ur barnets perspektiv, har egna erfarenheter av att inte få barn när man önskar det. Själv var jag ofrivilligt barnlös (pga singelskap så jag var manslös dessutom) i fem år innan jag blev gravid. Det du, jag slår dig med 1,5 år och dessutom är du ju inte barnlös, du har redan två barn och en man! Fast lycka för mig var inte att "bära mitt eget barn" det var att bli förälder.

När det gäller adoptioner förväntas man vrida och vända på allt ur barnets perspektiv. I alla fall gjorde vi det när jag gick min föräldrautbildning inför adoption. Men när det gäller donation blir det ibland ett herrans liv om man vågar ta upp etiska frågeställningar ur barnets perspektiv. Man ser allt ur de vuxnas önskemål om ett barn, och sen ska allt fixa sig med kärlek och att barnet var SÅ efterlängtat.
  • Mamma Anna Panna
    snöstjärna71 skrev 2008-03-17 09:55:59 följande:
    Mamma Anna Panna skrev 2008-03-17 08:51:03 följande:
    Vill inte vara petig nu heller men kan inte låta bli att påpeka att personer som ifrågasatt "dotter-mor-donationen" här ur barnets perspektiv, har egna erfarenheter av att inte få barn när man önskar det.
    Vad jag menar är att man kan alltid analysera vad som är rätt eller riktigt och det görs hela tiden i samhället. Det gäller vid adoption i heteroförhållanden och i homoförhållanden precis som vad äggdonationer. Jag förutsätter att alla som fattar detta beslut har tänkt noga igenom alla frågetecken som kan komma upp både ur ens eget perspektiv men främst ut barnets. Jag vet själv hur många frågor som vi sökt svar på innan vi beslutade oss för att gå vidare med ÄD. Men problem kan faktiskt komma även med "vanliga" barn. Det borde inte vara det man fokuserar på. Det finns mängder av adoptionsbarn till exempel som lever ett fantastiskt liv och är hur lyckliga som helst. Jag tror att det kan bli problem oavsett och det kanske man inte ska förutsätta. Dessutom blir samhället mer och mer mångfasetterat.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att jag inte är "barnlös"?! Jag har två barn sedan tidigar men min längtan efter att få ett barn med min nuvarande sambo är precis lika stor som den var när jag fick mina två tidigare barn. Och visst kan man få barn och vara lycklig utan att bära det själv men för många är detta en stor del av att få ett barn och så var det för mig.

Jag hoppas inte detta tolkas som ett aggressivt inlägg nu för det är inte min avsikt =) Tycker bara att var och en får ta sitt beslut efter moget övervägande.
  • Fiaflopp

Det är massor som ska stämma för att endast ETT ägg skall bli befruktat så det behöver alls inte vara så att de gjort fel...på en dag hinner inte så mycket hända heller.
    Många som råkar ut för detta tyvärr.
    Trost men sant och ja jag VET att man betalar själv,vi har ex lån på över 160.000 kr och inte en enda unge i sikte ännu.

Om det inte vore för hoppet, skulle hjärtat brista...
  • Fiaflopp

och precis som sleeping säger så 20 ägg är på gränsen till överstimulering och ju fler ägg desto sämre kvalitet tyvärr,men så ÄR det.
    Inga påhopp tack,säger bara som det är.
    Det man ofta glömmer bort i den här cirkusen är att det behövs endast ETT embryo som är tillräckligt starkt för att det ska bli bebisGlad

• veronicaq

idag är de insättning iaf för min mamma. 1 i frysen. det tredje klara sig inte..

well weell.. bara att hålla tummarna nu=)

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • Fiaflopp
    veronicaq skrev 2008-03-17 12:06:08 följande:
    idag är de insättning iaf för min mamma. 1 i frysen. det tredje klara sig inte..well weell.. bara att hålla tummarna nu=)
    Vi får hålla tummarna på att detta var ett vad de kallar GULDEMBRYO!!
Svar på tråden Jag gör världens bästa gärning!