• Anonym (undrande)

Är detta hög årsinkomst?

Är en årsinkomst på 170 000 (innan skatt) mycket eller lite?

• Svar på tråden Är detta hög årsinkomst?
  • Mia83

JAG är BÄST skrev 2008-01-29 23:26:07 följande:

Men nå måste ni ändå hålla med "rött och guld" lite. Det låter lite som om ni är avis på henne.Jag skulle heller inte vilja betala min mans skulder eller om han nu vore som sambo.Sant och jag håller med er om att betala för boendet då menar jag halva hyran. Resterande så länge man bara är sambor och är sammanboende i enes lägenhet så ska man hålla varsin ekonomi. Endast mat och hyra ska man dela på. Fackavgigiter, mob-tel mm ska man betala var sig.Det är inget konstigt idet anser jag.PikkuEnkeli Jag har ockå hus och 2st bilar. Men i vårt läge skulle 1mille göra oss lånfria så att säga. Men skuldfri blir man aldrig i sitt liv.Men se i det stora hela så är inte en mille några pengar. Eller hur
    Jag har alldeles för mycket självrespekt för att åka snålskjuts på någon. Jag betalar min del med stolthet.
  • Pikku Enkeli

Jag tycker argumentationstekniken är lite förvirrande här... Allting är nämligen relativt:

1 miljon är lite pengar = dålig insikt, för det beror på för vem
    1 miljon är lite pengar för mig = konstaterande som inte behöver vara ett dugg osant

strlk. 46 är en liten storlek = dålig insikt, för det beror på för vem
    strlk. 46 är en liten storlek för mig = konstaterande som inte behöver vara ett dugg osant

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • jennie ellie

Men varför känner du att du ska vara med och betala bensinen men inte något annat ab era räkningar?
    rött och guld skrev 2008-01-29 23:24:37 följande:

visst betalar jag en tank då och då(700kr räcker i en månad)men jag åker inte mer än 1gg/vecka i bilen kanske.
  • Mia83
    Pikku Enkeli skrev 2008-01-29 23:28:40 följande:
    Jag tycker argumentationstekniken är lite förvirrande här... Allting är nämligen relativt:1 miljon är lite pengar = dålig insikt, för det beror på för vem1 miljon är lite pengar för mig = konstaterande som inte behöver vara ett dugg osantstrlk. 46 är en liten storlek = dålig insikt, för det beror på för vemstrlk. 46 är en liten storlek för mig = konstaterande som inte behöver vara ett dugg osant
    Amen.
  • rött och guld

Leone i Västerås skrev 2008-01-29 23:12:25 följande:

Rött och guld:Jag tjänar ganska bra (drygt 750.000), och tycker att dina åsikter om människor med högre inkomster är väldigt snäva och nedvärderande.Jag är kreativ (mycket faktiskt, och det är en del av det jag tjänar pengar på!)Jag har en sjysst bil, för att jag gillar bilar, inte för att skryta inför grannarna. Jag gillar heminredning, för att jag vill ha det fint omkring mig. Jag har stort, ganska dyrt hus, för att husen här ÄR dyra. (och lägenheterna också för den delen).Jag läser ofta i trådar du skriver i, och allt som oftast så är du väldigt nedvärderande mot de som kanske tjänar bättre, bor dyrt, har lån osv.Visst finns det ytliga människor, men de finns i ALLA grupper.
    och jag tycker tvärtom att de som tjänar bra blir översittare och inte kan förstå att folk faktiskt både överlever och lever på under 10.000 per månad utan att ha det knapert.
    skulle du som är höginkomsttagare ens få i huvudet att köpa mat för en hel månad för 460kr?
    skulle inte tro det,men för oss som har levt i den "verkligheten2 med dåligt med pengar är det stykande att kunna säga attman har kött på bodet VARENDA dag i 30 dagar för 460kr.
    hur får man 30middagar för 2personer för 460kr då???

köp 4st storpack med kött(kotlett eller liknande,brukar vara 10st i varje)för 100kr/st= 400kr och 20st middagar för 2 personer.
    köp sedan 2kg köttfärs för 29,90kr/kg=60kr.
    2kg köttfärs för 2personer=10st middagar a´100g.
    lägg bara till ris, pasta,grönsaker.
  • Pikku Enkeli
    JAG är BÄST skrev 2008-01-29 23:26:07 följande:
    PikkuEnkeli Jag har ockå hus och 2st bilar. Men i vårt läge skulle 1mille göra oss lånfria så att säga. Men skuldfri blir man aldrig i sitt liv.Men se i det stora hela så är inte en mille några pengar. Eller hur
    För mig är det mycket pengar. För dig är det inte det. Enkelt konstaterande.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Leone i Västerås
    mjukisvicki skrev 2008-01-29 23:21:47 följande:
    jag bor i v-ås. inte största staden i sverige men inte heller en liten stad. här får du ändå tag på en bra bostadsrätt för en 300k. men visst finns det villor för över miljonen eller ja alla villor ligger där. men man får väl rätta munnen efter matsäcken oxå. jag vill inte ha en villa för flera miljoner. så för mig så är en miljon skit mycket pengar. jag skulle kunna bränna hela millen på en bil om det vore så men jag skulle aldrig göra det. men det jag säger är att säger man att en miljon är lite pengar så har man antingen för stora krav eller jävligt bortskämd.
    Hej

Jag bor också i Västerås, och undrar i vilket område man hittar en bra lgh för 300.000?
    Innan vi köpte huset så kikade vi efter större br, men hittade inga som låg under 1.5 milj. Nu letar vi efter en br (1:a) till dottern på 17 år, och de vi har kikat på ligger runt 500.000 och uppåt.
    Projekt viktminskning start 7/1-08. Nu: minus 4,5 kilo
  • Butterscotch
    Anonym skrev 2008-01-29 23:26:48 följande:
    Jag ska själv titta på en lägenhet i morgon för 1,5 milj. Det är inte mycket pengar i sammanhanget men det är fortfararande jäkligt mycket pengar. Är det så svårt att se skillnaden?
    Det är hur alla som tycker att en miljon är mycket pengar uttrycker sig som sticker mig i ögonen. De som har gott om pengar och inte tycker att en miljon är så mycket (till exempel eftersom boende i många städer kostar bra mycket mer än så) ska tydligen skämmas för sina inkomster samtidigt som de uppfattas som empatilösa, bortskämda snorungar. Det är irriterande.

Och jag tycker faktiskt inte att en miljon är mycket pengar, där jag bor får man inte särskilt mycket för de pengarna. Jag förstår att det för andra är hur mycket pengar som helst. Men jag förstår inte varför det ska ändra min uppfattning om miljonens värde.
  • rött och guld

jennie ellie skrev 2008-01-29 23:14:37 följande:

Skit samma om du fått ut 20.000 i månaden, du hade ju inte betalat halva era utgifter ändå.rött och guld skrev 2008-01-29 23:13:01 följande:
    precis, för vi har kommit överrens om det.
    och det har ingeting med aatt jag är snål att göra, det har med att han inte vill bråka vid en eventuell separation(jag får ju inte halva lägenheten även om jag betalat hälftwen)
  • Mia83

Nej, nu ska jag gå och sova, vilket känns långt mer produktivt än att sitta här och dunka huvudet i väggen.
    Lycka till ni andra....:-P

Svar på tråden Är detta hög årsinkomst?